Sök:

Sökresultat:

2122 Uppsatser om Disciplinär makt - Sida 2 av 142

?UppstÄr förvirring, uppstÄr kaos? : NÄgra grundskolelÀrares upplevelser kring samspelet mellan disciplin, planering och struktur i klassrummet

Syftet med föreliggande studie var att förstÄ nÄgra grundskolelÀrares upplevelser av hur disciplin samspelar med planering och struktur i klassrummet samt hur de upplevde att de genom handling kan pÄverka oordning. Studien Àmnar Àven undersöka huruvida grundskolelÀrare upplever att de i sin utbildning lÀrt sig att motivera elever och hantera oordning. Urvalet bestod utav sex lÀrare pÄ grundskolans senare Är som varit yrkes-verksamma mellan 1 och 27 Är. En halvstrukturerad livsvÀrldsintervju anvÀndes dÀr en intervjuguide med föreslagna frÄgor hade förberetts. Av resultatet framkom det att de intervjuade lÀrarna upplevde att disciplinen i klassrummet var relativt god, dÄ de generellt sett upplevde att ordningsreglerna följdes av eleverna.

Legitima sprÄkrÄd : En kritisk diskursanalys av makt i SprÄkrÄdets frÄgelÄda

I denna uppsats undersöker jag hur sprÄkrekommendationerna i SprÄkrÄdets frÄgelÄda legitimeras och vad lÀsaren mÄste acceptera som sant för att rekommendationerna ska vara rimliga. Det Àr en kritisk diskursanalys som ser makt som socialt sammansatt. Jag anvÀnder metoderna legitimeringsanalys och presuppositionsanalys.Resultatet visar att frÄgelÄdan legitimerar jÀmstÀlldhet, sprÄksystemet, sprÄkbrukarna, och tydlighet som det som har eller borde ha makt över sprÄket.Slutsatsen Àr att SprÄkrÄdet aldrig sjÀlva tappar sin egen makt, Àven nÀr de legitimerar andra som makthavare i en viss frÄga..

Att leda sig sjÀlv : En foucaultinspirerad diskursanalys av makt och disciplinering i sekelskiftets populÀra managementlitteratur

Under de senaste tre decennierna har populÀra managementböcker erbjudit snabba och enkla recept för hur ledare ska leda personal pÄ ett effektivt sÀtt. Dessa böcker har blivit bÀstsÀljare och har inspirerat mÄnga ledare inför nya utmaningar angÄende personalfrÄgor. KÀnda managementförfattare har alltsÄ stor pÄverkan för hur individ och ledarskap uppfattas i samhÀllet, samt för att förstÀrka en viss vision om hur mÀnniskors beteende borde utformas för att företagsmÀssiga mÄl skall kunna uppnÄs. Denna studies syfte var att öka förstÄelsen för populÀr managementlitteraturs maktdimensioner. Tre bÀstsÀljande managementböcker frÄn sekelskiftet analyserades genom en foucaultinspirerad diskursanalys, med fokus pÄ styrningsmentalitet, disciplin och mÀnniskosyn.

Gudinnetro och makt

Religioners symbolsystem kan, utifrÄn ett sociologiskt och antropologiskt perspektiv, uppfattas som grund för hur mÀnniskor skapar och upprÀtthÄller kultur och social ordning. Inom gudinnetron riktas som oftast kritik mot de monoteistiska religionerna sÄ som kristendom, judendom och islam. Man menar att dessa religioners etik, mytologi och symbolik tolkas och reproduceras utifrÄn en androcentrisk norm som frÀmst gynnar exploatering av kvinnor, barn och jorden sjÀlv. Makt Àr ett nyckelbegrepp i dessa sammanhang. Mitt syfte Àr att förstÄ hur gudinnetrons symboliska system skapar förstÄelse av begreppet makt.

LĂ€rarens roll i klassrummet

Inom skolans vÀrld innefattar lÀrarprofessionen en lÄng rad av olika uppgifter. Att leda och organisera skolklasser, att hantera frÄgor om disciplin och att ha omsorg om eleverna. Dessa uppgifter krÀver planering, kontroll och motivering (Stensmo, 2000:9). Dock menar Bergem (2000:83) att respekten för lÀraren som offentlig person har minskat. Detta pekar pÄ att bemötandet mot lÀraren som profession har förÀndrats.

Kvinnliga chefers syn pÄ begreppen makt och karriÀr

Forskning visar att kvinnliga chefer har andra förhĂ„llningssĂ€tt Ă€n manliga chefer till begrepp som makt och karriĂ€r. Det visar sig bland annat genom att kvinnliga cheferna inte anvĂ€nder ord som makt, eller inte har en tydlig karriĂ€rstrategi jĂ€mfört med mĂ€n i motsvarande position. Syftet med denna undersökning var att ta reda pĂ„ hur kvinnliga chefer tĂ€nker kring begreppen makt och karriĂ€r. Åtta intervjuer genomfördes för att försöka ta reda pĂ„ om tidigare forskningsresultat stĂ€mmer pĂ„ dagens kvinnliga chefer, eller om det skett nĂ„gra förĂ€ndringar. Resultatet visar att det i mĂ„ngt och mycket stĂ€mmer med tidigare forskning, som visar pĂ„ att det finns ett kvinnligt förhĂ„llningssĂ€tt till makt och karriĂ€r som ocksĂ„ uttrycks genom ett kvinnligt sprĂ„k..

Makt och konflikter vid inko?p av affa?rssystem : En fallstudie om maktfo?rdelningen inom en projektgrupp

Studien underso?ker maktfo?rdelningen i en projektgrupp, tillsatt fo?r att ko?pa in ett affa?rssystem. Syftet med studien a?r att studera hur och varfo?r makt delas i en projektgrupp, samt hur anva?ndandet av makt kan leda till konflikter inom projektgruppen. Fo?r att besvara syftet sta?lls tre fra?gesta?llningar (1) Hur formas maktfo?rdelningen inom en projektgrupp? (2) Hur anva?nds makt och hur pa?verkar den konflikter inom projektgruppen? (3) Hur pa?verkas maktfo?rdelningen av konflikter?Fo?r att besvara fra?gesta?llningarna anva?nds teorier om inko?psprocessen fo?r affa?rssystem, beslut i projektgrupper, olika typer av makt samt teorier om konflikter.

Dom dÀrnere: Om makt, lydnad och olydnad i och utanför arbetet

Avsikten med det hÀr arbetet Àr att utreda, förstÄ och förklara begreppen makt, lydnad och olydnad. HÀr finns tvÄ fokus: Hur makt, lydnad och olydnad kan manifesteras i organisationer dÀr mÀnniskor befinner sig som anstÀllda. Hur makt, lydnad och olydnad kan manifesteras för mÀnniskor som befinner sig utanför arbetslivet och i arbetsmarknadsÄtgÀrder.Max Weber, Emile Durkheim och Michel Foucault med sina respektive ansatser utgör teoretisk bas och analysverktyg för undersökningen. Avsikten Àr att applicera deras respektive teorier pÄ exempel ur verkligheten för att fÄ större insikter i hur makt, lydnad och olydnad kan te sig för mÀnniskor som finns i arbetslivet som anstÀllda ? eller utanför arbetslivet som arbetslösa.En kvalitativ litteraturstudie anvÀnds som metod för att kunna undersöka vilka former makt, lydnad och olydnad kan ha.

Socialsekreterares upplevelse av den egna makten : I arbetet med barn, unga och familjer

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur socialsekreterare upplever att makt synliggörs och hanteras i mötet med klienter som Àr aktuella i placeringsÀrenden. Intervjuer med fyra socialsekreterare inom arbetsgruppen barn och unga genomfördes. Vi har anvÀnt oss av hermeneutik som forskningsmetod och har analyserat resultatet utifrÄn Michael Foucaults teori om makt. VÄr studie visar pÄ att socialsekreterare har ett ambivalent förhÄllningssÀtt till makt samt att deras maktutövning ofta utgÄr frÄn lagstiftningen. Vi har Àven kunnat pÄvisa att socialsekreterarna anvÀnder sig av omedvetna strategier för att hantera maktobalansen i mötet med klienter..

Barnlitteraturens makt

Syftet med denna studie har varit att beskriva, analysera och diskutera tre barnböcker som Àr vanligt förekommande i den förskola som ingÄr i studien. UtifrÄn ett intersektionellt perspektiv undersöks och tolkas hur makt konstrueras genom att samverka mellan olika identitetskategorier som kön, Älder, klass, etnicitet och funktionsnedsÀttning i den valda barnlitteraturen. Detta har Àven gjorts för att se ifall makt tillskrivs en mÄngfald av karaktÀrer, eller ifall makt tillskrivs karaktÀrer som följer stereotypa könsmönster. Sedan har textanalysen analyserats utifrÄn ett utvecklingspsykologiskt perspektiv, för att se vilken inverkan den valda barnlitteraturen kan ha pÄ förskolebarns könssocialisation och identitetsskapande. Studien visar att makt tillskrivs karaktÀrer som bÄde följer och utmanar stereotypa könsmönster i dessa barnböcker.

Supply Chain relationer -En studie av makt och beroende

Bakgrund: Begreppet Supply Chain management uppkom för att bÀttre kunna svara mot kundernas krav, pÄ den förÀnderliga vÀrldsmarknaden. Konceptet förutsÀtter ett nÀra samarbete mellan företagen som ingÄr i en vÀrdekedja, vilket gör att beroendet mellan medlemmarna ökar och relationerna blir allt viktigare. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att klarlÀgga makt- beroendesituationen mellan företag i en Supply Chain och dÀrefter utreda hur dessa förhÄllanden pÄverkar relationerna mellan företagen. Genomförande: Datainsamling har skett genom personliga intervjuer och telefonintervjuer med anstÀllda pÄ Volvo Global Trucks samt fyra av deras leverantörer. Resultat: Makt anvÀnds i Supply Chain relationer, men relationer av skiftande karaktÀr uppvisar skillnader i hur makt- och beroendeförhÄllandena ser ut.


NÀr rummen rÄder : En studie om skolan som disciplinerande rum

This study titled When the spaces dominate A study of the school as disciplinary rooms is a study where the emphasis is on quality and where the results are based on observations. The purpose of the research was to analyse rooms and other artefacts in the school as seen from Foucault?s analysis of power. He emphasised that power is expressed in human relationships. To understand how that power is used one can study the techniques adopted and resistance offered.

Makt som vandrar - en kvalitativ studie om hur skolkuratorer kan uppleva att makt fördelas i elevhÀlsoteam

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om skolkuratorer upplever att makt kommer till uttryck i det elevhÀlsoteam dÀr de arbetar och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt. Vidare har vi undersökt vad informanterna tror att det kan bero pÄ samt vad det kan fÄ för konsekvenser för socionomens arbete. Vi har genomfört kvalitativa enskilda intervjuer med fem skolkuratorer verksamma pÄ fem olika grundskolor i Göteborg. Resultatet visade att makt kommer till uttryck i elevhÀlsoteam pÄ tvÄ huvudsakliga sÀtt; som fast genom position och som vandrande mellan teammedlemmarna. Dessa tvÄ maktformer har vi valt att benÀmna som positionell makt och vandrande makt.

De ska föregÄ med gott exempel! : En undersökning om elevers syn pÄ lÀrares förhÄllningssÀtt till ordningsfrÄgor - disciplin, regler och konsekvenshantering

There are very few studies that have taken the matter of teacher?s leadership in disciplinary actions into research. That is why the purpose of this essay has been to investigate the relationship of how students think their teachers appear in questions of discipline. The study has been narrowed down to gather and analyze the experiences that students have about teachers, and how teachers uphold and set themselves to ground rules in the classroom. The study has shown how the students interpret teacher?s act of following up consequences of classroom rules.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->