Sök:

Sökresultat:

204 Uppsatser om Cykel - Sida 2 av 14

Externhandel och minskad klimatpåverkan

I Sverige har handeln, sedan 60- och 70-talet, genomgått en omfattande strukturomvandling. Från att ha ägt rum i städernas centrum har den lokaliserats till allt mer perifera lägen - en trend som resulterat i de externa köpcentrum vi ser runt om i landet idag. Det kan konstateras att bilen spelat en stor roll i utvecklingen av externa köpcentrum; handelns omstrukturering hade inte kunnat ske om det inte vore för bilismens framväxt och den ökade mobilitet som den gav upphov till. I uppsatsens litteraturgenomgång konstateras att bilismen inte bara krympte avstånden utan även skapade nya, med en rad problem som följd, bland annat bilberoende transportstrukturer och negativ klimatpåverkan. Dessa transportstrukturer står i konflikt med miljökvalitetsmålet Begränsad klimatpåverkan, det miljökvalitetsmål som Regeringen anser är Sveriges högs prioriterade.

GC-port, Munksund

Analys och projektering av en säkrare överfart för Cykel- och gångtrafikanter. Övergångsstället är beläget på Munksundsvägen i Piteå. Det aktuella övergångsstället som idag ligger i samma plan som väg 507, trafikeras till stor del av barn och vuxna på väg till eller från Pitholmsskolan. Övergångsstället upplevs idag som svårpasserat..

Kartläggning av tjänsteresor och persontransporter
vid Luleå tekniska universitet: med förslag till
förbättringar ur miljösynpunkt

Ett miljöledningssystem är på väg att införas vid Luleå tekniska universitet. Under miljöutredningen vilket är det första steget vid införande av miljöledningssystem, upptäcktes att statistik över personalens tjänsteresor saknades. Eftersom tjänsteresor ingår som ett miljömål i universitetets miljöledningssystem behövs statistiskt underlag till detta. Personalens färdsätt till och från arbetet är också av betydelse för miljön. Examensarbetets syfte är att kartlägga Luleå tekniska universitets anställdas tjänsteresor samt deras färdsätt till och från arbetet.

Problemlösning i matematik : ett lärandeobjekt för learning study

Syfte:Målet med undersökningen var att få kunskap om hur undervisningen kan stärka elevens förmåga att tillämpa problemlösning i matematik. Målet är att finna de kritiska aspekterna av att tillämpa problemlösning.I undervisningssituationen fann jag det intressant att se vilka förändringar som gjorde skillnad för elevens lärande.Teori/Metod:Undersökningen är en learning study som utförs i en åk 8. Datamaterialet baseras på samtal, intervjuer, observationer och tester. Detta material ligger som grund då jag med hjälp av variationsteorin använder denna teori som analysredskap.Resultat:Resultatet visar eleverna saknade strategier och metoder för att utföraproblemlösningsuppgifter. Vid Cykel 1 visade testresultatet att eleverna förbättrade sin förmåga att arbeta med problemlösningsuppgifter då de deltagit i lektioner som bearbetade det valda lärandeobjektet.

Prioriterad cykeltrafik : en undersökning om cykelplanering i centrala trafikkorsningar

Bilens tidigare dominerande plats i trafikplaneringen är idag inte lika självklar. Forskning visar att användningen av fossila bränslen får förödande konsekvenser för miljön. Avgaser och partiklar förstör luften, bullret från bilar tar över stadsrummet och bilvägar är barriärer för gående och cyklister. Trots insikter om biltrafikens negativa följder väljer många bilen vid kortare sträckor. För att minska bilåkandet behöver vi förbättra användningen av hållbara alternativ.

Cykeltrafiken i Karlstad : En studie om vad som påverkar valet att cykla

Karlstads kommun har satt upp mål i transportstrategin som syftar till att öka antal Cykelresor i Karlstad. Vid användning avger Cykeln varken växthusgaser eller föroreningar. Vardagsbeslut att ta Cykeln exempelvis till arbetet leder till att koldioxidutsläpp kan reduceras. Cykling kan därmed bidra till att uppfylla viktiga miljömål. Cykling främjar hälsa.

Mätning av Emissioner från en Diesel Motor under Transient Driftförhållande

Transient driftförhållande blir allt mer intressant för forskare och tillverkare och de största svårigheterna är att minska emissionerna utan att påverka bränsleförbrukningen eller motorns respons vid gaspådrag negativt. Huvudmålet med det här examensarbetet var utvärdera olika metoder för att mäta NOx och antal partiklar med hög tidsupplösning för att möjliggöra studier av emissioner under transient driftförhållande.I arbetet har en Horiba MEXA 120NOx NOx-sensor studerats med avseende på linearitet, mätsäkerhet och responstid. Försök för att öka noggrannheten har också gjorts genom att kompensera för varierande skalfaktor för utsignalen och för responstiden.Ett spädsytem har arbetats fram för att ge hög tidsupplösning och god repeterbarhet. I detta ingick en Rotating Disc spädare och en två-stegs Dekati spädare. Spädsystemet var kopplat till en TSI Ultrafine Condensation Particle Counter 3025 A (CPC) och var nödvändigt för att hålla koncentrationen inom det mätbara området.

Cykel i stadskärnor : Möjligheter som skapar rörelse i staden

Sverige har genomgått en strukturomvandling inom stadsplaneringen, från att vara ett samhälle där främsta transportmedlet skedde med muskelkraft till att bli ett samhälle där bilen dominerar stadsrummen. Att behöva dela yta med alla trafikslag kan tänkas skapa en otrygg upplevelse för såväl fotgängare, cyklister som bilister. Idag är det självklara valet av transportmedel bilen i många fall, vilket i sin tur kan leda till att man blir bekväm och man behöver inte längre röra sig allt för mycket för att ta sig någonstans. Syftet med uppsatsen är att undersöka förutsättningar för Cykeltrafik i stadskärnor. Uppsatsen kommer att utreda planeringsprinciper och riktlinjer som uppmuntrar rörelse med muskelkraft i staden.

Cykel i stadskärnor - Möjligheter som skapar rörelse i staden

Sverige har genomgått en strukturomvandling inom stadsplaneringen, från att vara ett samhälle där främsta transportmedlet skedde med muskelkraft till att bli ett samhälle där bilen dominerar stadsrummen. Att behöva dela yta med alla trafikslag kan tänkas skapa en otrygg upplevelse för såväl fotgängare, cyklister som bilister. Idag är det självklara valet av transportmedel bilen i många fall, vilket i sin tur kan leda till att man blir bekväm och man behöver inte längre röra sig allt för mycket för att ta sig någonstans. Syftet med uppsatsen är att undersöka förutsättningar för Cykeltrafik i stadskärnor. Uppsatsen kommer att utreda planeringsprinciper och riktlinjer som uppmuntrar rörelse med muskelkraft i staden. Hälsa är en central del i arbetet och utgår från hur fysisk aktivitet påverkar kroppen.

En studie om arbetsmetoder inom det geometriska området volym : i årskurs 4

Bakgrund:Forskning visar att elever upplever svårigheter med geometri och att dessa svårigheter kan bero lektionsupplägget. När det gäller det geometriska området volym har vi uppmärksammat att forskning om hur elever bäst tillgodogör sig undervisning inom detta område är bristfällig. Mot bakgrund av detta vill vi med vår studie undersöka om elever uppvisar några skillnader i resultat beroende på om de har fått arbeta med en teoretisk arbetsmetod eller en praktisk arbetsmetod.Syfte:Syftet är att undersöka om elever uppvisar några skillnader i resultat beroende på om de har arbetat med en teoretisk eller en praktisk arbetsmetod.Metod:Den metod som har använts i vår studie är den första delen av en learning study-Cykel. Istället för att utföra en full learning study-Cykel i en och samma klass, har vi utfört den första halvan av Cykeln i två olika klasser. Eleverna som har deltagit i studien har diagnostiserats med en för- och en efterdiagnos.

Intervjustudie av oskyddade trafikanters situation på 13 m mötesseparerad landsväg

I kölvattnet av Nollvisionen uppstår problem för oskyddade trafikanter. Vid mittseparering av 13-metersvägar blir utrymmet för dessa trafikantgrupper otillräckligt och nya lösningar måste till. Detta examensarbete syftar till att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter på s k MLV (Mötesseparerad LandsVäg). Målet med examensarbetet har varit att inventera problem, identifiera förbättringsområden, finna bra lösningar samt att beräkna vilka kostnader som dessa lösningar orsakar.Som ett resultat av arbetet har framkommit att det saknas en nationell samstämmighet i synen på hur oskyddade trafikanter på MLV, skall behandlas. Vidare existerar det en stor fokusering i centrala direktiv, kanske mest inofficiella, på bilisters och transportörers behov vid utformningen av MLV.

Kadenssensor med en accelerometer och ANT+

Rapporten presenterar det examensarbetet som har gått ut på att undersöka möjligheterna att konstruera en sensor som mäter kadens med hjälp av en accelerometer. Implementation av kadensprofilen till ANT+ har gjorts för att möjliggöra synkronisering mellan en sportklocka och sensorn. Kadens är hur fort cyklisten trampar med pedalerna mätt i enheten Varv per minut vanligt förkortat RPM från engelskans Revolutions Per Minute. Hur fort en cyklist trampar påverkar kroppen på många olika sätt och ofta vill cyklisten veta vad aktuell kadens är för att optimera sin prestation. Den undersökta principen att använda en accelerometer för att mäta kadens syftar till att en eventuell prototyp skulle vara lämplig till inomhuscykling även kallad spinning.

Ett nytt sätt att resa mobilt med cykel

With my bachelorwork I aimed to design a new mobile ?livingspace? which should become as small, functional andeasy to assemble as possible.The ?living space?is made for people who are interested inhaving a biking vacation and getting more close to naturebut at the same time wish to have a comfortable and easyway of traveling and living. The ?living space? is a multipurposevehicle which you transport with a bicycle. Thevehicle contains a kitchen with workspace, a refridgerator,space for luggage and a comfortable sleeping space.In my workingprocess I made research, sketches and modelsto find a functional solution..

Bilens allt mer underordnade roll i stadsplaneringen : En studie om hur Växjö kommun utvecklar stadskärnan i syfte att främja miljövänliga alternativ som gång- cykel och kollektivtrafik

Att Växjö är en stad där mycket är i förändring i kombination med att det räknas som min hemstad var två motiv till denna uppsats. Även om förändringarna sker i stort sett hela Växjö stad avgränsades denna studie till i och runt stadskärnan. Syftet med studien är att utifrån en kvalitativ metod i form av två intervjuer, undersöka om och i så fall hur kommunen arbetar för att öka tillgängligheten för Cykel- gång och kollektivtrafik. Intervjuerna genomfördes med två personer med stort inflytande över frågor rörande stadsplanering. Det genomförs också en observationsstudie.

Är en kvinna utan man som en fisk utan cykel? : Antifeministiska samfundet - nutida svensk antifeminism

Antifeministiska samfundet (AFS) is an organisation that is against feminism, but that works for equal rights between men and women. My informants are giving their opinions and answering questions such as why they are members of an antifeminist organisation. In order to bring AFS into a social context, I present feminist thoughts and explain how antifeminist movements occur..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->