Cykel i stadskärnor - Möjligheter som skapar rörelse i staden
Sverige har genomgått en strukturomvandling inom stadsplaneringen, från att
vara ett samhälle där främsta transportmedlet skedde med muskelkraft till att
bli ett samhälle där bilen dominerar stadsrummen. Att behöva dela yta med alla
trafikslag kan tänkas skapa en otrygg upplevelse för såväl fotgängare,
cyklister som bilister. Idag är det självklara valet av transportmedel bilen i
många fall, vilket i sin tur kan leda till att man blir bekväm och man behöver
inte längre röra sig allt för mycket för att ta sig någonstans.
Syftet med uppsatsen är att undersöka förutsättningar för cykeltrafik i
stadskärnor. Uppsatsen kommer att utreda planeringsprinciper och riktlinjer som
uppmuntrar rörelse med muskelkraft i staden. Hälsa är en central del i arbetet
och utgår från hur fysisk aktivitet påverkar kroppen. Även bilens roll
redovisas utifrån hur den påverkar staden inte bara genom avgaser utan även ur
andra aspekter. Följande begrepp tillgänglighet, trygghet, komfort, standard &
underhåll, estetiskt tilltalande cykelmiljö och orienterbarhet, ligger till
grund för kandidatarbetet.
För att kunna genomföra fallstudier utformas en checklista, städerna Halmstad
och Karlskrona väljs ut som fallstudieobjekt. Checklistan tas fram utifrån
arbetets litteratur och används sedan för att observera de valda
fallstudieobjekten. Resultatet av observationerna ligger till grund för
bedömning av gatorna. Städernas båda cykelstrategier tas upp i samband med
vilka brister som finns.