Sök:

Cykel i stadskärnor - Möjligheter som skapar rörelse i staden


Sverige har genomgått en strukturomvandling inom stadsplaneringen, från att vara ett samhälle där främsta transportmedlet skedde med muskelkraft till att bli ett samhälle där bilen dominerar stadsrummen. Att behöva dela yta med alla trafikslag kan tänkas skapa en otrygg upplevelse för såväl fotgängare, cyklister som bilister. Idag är det självklara valet av transportmedel bilen i många fall, vilket i sin tur kan leda till att man blir bekväm och man behöver inte längre röra sig allt för mycket för att ta sig någonstans. Syftet med uppsatsen är att undersöka förutsättningar för cykeltrafik i stadskärnor. Uppsatsen kommer att utreda planeringsprinciper och riktlinjer som uppmuntrar rörelse med muskelkraft i staden. Hälsa är en central del i arbetet och utgår från hur fysisk aktivitet påverkar kroppen. Även bilens roll redovisas utifrån hur den påverkar staden inte bara genom avgaser utan även ur andra aspekter. Följande begrepp tillgänglighet, trygghet, komfort, standard & underhåll, estetiskt tilltalande cykelmiljö och orienterbarhet, ligger till grund för kandidatarbetet. För att kunna genomföra fallstudier utformas en checklista, städerna Halmstad och Karlskrona väljs ut som fallstudieobjekt. Checklistan tas fram utifrån arbetets litteratur och används sedan för att observera de valda fallstudieobjekten. Resultatet av observationerna ligger till grund för bedömning av gatorna. Städernas båda cykelstrategier tas upp i samband med vilka brister som finns.

Författare

Malin Haraldsson Freja Råberg

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Inst. för fysisk planering, TIFP

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..