Sök:

Sökresultat:

204 Uppsatser om Cykel - Sida 3 av 14

Potentiella cyklister i Stockholm : Faktorer som påverkar benägenheten att cykla

Städer som saknar infrastruktur och som har en låg befolkningsdensitet tycks ha en betydligt lägre andel cyklister. När fler personer cyklar blir Cykeln ett naturligare inslag i stadstrafiken, vilket bl.a. medför att städer med fler cyklister generellt sett är säkrare att cykla i. Andra städer skiljer sig från Stockholm beträffande befolkningsmängd, existerande infrastruktur för cyklister och hur stor andel av alla resor som sker med Cykel. Att jämföra andra städer med Stockholm är ett problem på grund av dessa skillnader.

Packstation : Utredning om lösningar för automatiserad hantering

Rapporten beskriver ett utredningsuppdrag för Lantmännen Unibake, Korvbrödsbagarn, där lösningar för en automatiserad iläggning av påsar i kartonger skall ersätta den nuvarande manuella hanteringen.Metoden för att hitta en passande lösning genomfördes enligt PDCA-Cykeln (Plan-Do-Check-Act), där fyra olika faser går igenom för att få en förståelse för nuläget och önskemål, utforska tillgängliga alternativ genom kontakt med agenter för maskinföretag, utvärdering av lösningsförslag och till sist en slutsats och förslag till fortsatt arbete..

Aktivt balanserad cykel

To conclude this year?s introductory course in Mechatronics the students, in groups of 6,constructed a prototype based on the technical requirements established by the course teachers.This year they consisted of the following: two wheels only, active balancing, remote controlledand able to stop when crossing a pre-determined marker on the ground. The project lasted for 7weeks and the result is a working prototype and this report.The report reviews the chosen solution, subsystems and the finished prototype as well assuggestions for improvements, discussion and analysis.The prototype constructed embodied most of the group?s earlier individual technical specialtiesand consists of the following: a flywheel for balancing, ultrasound for angle measurement, areflective photomicrosensor to detect the marker and Bluetooth for the hand control..

Säsongsrensning : En komparativ studie av TRAMO/SEATS och X-12 ARIMA

Ett syfte med tidserieteori är att dekomponera en observerad tidsserie i en summa icke observerbara komponenter. Dessa komponenter är Trend, Cykel, Säsong, Kalendereffekter, Extremvärden samt Irreguljära effekter.Det finns två olika teorier för dekomponering av tidsserier, modellbaserad dekomponering och icke modellbaserad dekomponering. De två olika teorierna skiljer sig åt i grunden. Den här uppsatsen syftar till att utvärdera de två säsongsrensningsmetoderna TRAMO/SEATS och X-12 ARIMA samt att säsongsrensa tidsserien över den totala lönesumman, vilken är en del av statistikprodukten Lönesummor arbetsgivaravgifter och preliminär A-skatt (LAPS) producerad av SCB..

Rättvis stadskärna: en jämförelsestudie av stadsform mellan norrcity och södercity i Örebro

Den rättvisa i staden är en utopi, något som alltid bör eftersträvas och prioriteras vid stadsplanering. Genom att analysera staden och dess utveckling utifrån stadskvalitéerna demokrati, mångfald och rättvis fördelning så kommer också de beslut som tas få mer rättvisa utfall. Örebro stadskärna har sedan 70-talet och framåt behandlats som två skilda områden, norr- och södercity. Detta har under åren förstärkts och majoriteten av resurserna har lagts på södercity, stadens handelscentrum. Nu pågår ett utvecklingsarbete där Örebro kommun tillsammans med fastighetsägarna vill utveckla norrcity till en mer attraktiv stadsdel som kan komplettera södercity.

E-hälsa : Tryggheten i hemmet

Detta arbete behandlar ämnet E-hälsa.Dess framtida funktion i hemmet, och dess assistans i brukarens dagliga liv.Med en fokus på hur vården kan förbättras genom att öka känslan av trygghet och effektivisera hjälpmedlen,som kan komma att finnas i brukares hem.Arbetet tar upp olika IT baserade typer av hjälpmedel som redan finns påvissa ställen i vården t.ex. Nattfriden tillsynskamera med anslutningsdekterande lampa, och söker en kompletterande Cykel utav enheterna.Arbetet finner sin grund i regeringskansliets projekt långsiktig efterfrågan på välfärdstjänst, ett projekt som utvecklats för att genomlysa vårdaperaturens skick. Samt söker perspektivet och eventuellt möjligheten att applicera resultaten iLaholms kommuns äldreomsorg..

Kroppens fysiologiska reaktioner vid arbete i värme : en studie på brandmän

Syfte och frågeställningarSyftet var att jämföra fysiskt arbete i rumstemperatur och arbete under värmepåverkan, för att därigenom undersöka hur fysiskt arbete i värme påverkar kroppen i ett fysiologiskt perspektiv. Mina frågeställningar var: Hur påverkas hjärtfrekvens, kroppstemperatur och vätskeförlust vid submaximalt arbete i värme? Hur påverkas hjärtfrekvens, kroppstemperatur och vätskeförlust vid rökdykning? Hur påverkas hjärtfrekvens samt laktat- och glukoskoncentration i blodet vid arbete i värme jämfört med rumstemperatur?MetodSex brandmän genomförde vid tre olika tillfällen fyra tester. Syreupptagningstest på Cykel, (submax och max) i rumstemperatur, ett rökdykartest under värmepåverkan och ett submaximalt Cykeltest i bastu. Syreupptagningsförmåga, hjärtfrekvens samt laktat- och glukoskoncentrationer i blod mättes under Cykeltesterna i rumstemperatur.

Att lära och undervisa om bråk med olika nämnare : En Learning Study i årskurs 4, 6 och 9

Syftet med den här studien är att undersöka undervisning och lärande av lärandeobjektet, bråk med olika nämnare, i årskurs 4, årskurs 6 och årskurs 9. Då specifikt jämförelsen av bråk med olika nämnare och addition med hjälp av gemensam nämnare. Studien avser att söka vad som är kritiskt för att kunna lära sig detta. Vi genomförde en learning study som är en typ av aktionsforskning där studien genomförs i klassrumsmiljö och fokus ligger på vad eleverna ges möjlighet att lära sig. Vanligtvis genomförs en learning study i tre cykler där undervisningen gradvis förbättras mellan cyklerna. Vår första Cykel genomfördes i årskurs fyra, den andra Cykeln i årskurs sex och den sista och avslutande Cykeln i årskurs nio.

Automobike: en cykel med aktiv balans

During spring 2012, six students at the Royal Institute of Technology in Stockholm carried out agroup project in the field of mechatronics as part of the thesis for the bachelor degree. The resultwas a robot with active balancing and the purpose of this report is to describe the development,manufacturing and problems that arose during the project. The finished robot has two wheelsmounted in line with each other, like a bicycle. Measurement data from an accelerometer and agyroscope are used together in a complementary filter for determining the angle from the verticalplane. For balancing, a PID controller was used to control the rotation of a reaction wheel, whenaccelerating causes a straightening torque.

Från bil till cykel : en kvalitativ utvärdering utav projektet Hälsotramparna i Halmstad 2008

I Halmstads kommun har det de senaste åren genomförts ett projekt som heter Hälsotramparna. Syftet med detta projekt har främst varit att sänka koldioxidutsläppen inom kommunen, men målet har dessutom varit att visa på vinster ekonomiskt och hälsomässigt.För att se om mål uppnåtts och om den påverkan man velat åstadkomma lett till förändring är det viktigt att projektet utvärderas. Det vi har för avsikt att genomföra är en kvalitativ utvärdering utav Hälsotramparna 2008. Forskningsfrågan har varit varför personerna som deltog valde att antingen fortsätta eller inte fortsätta med den aktivitet projektet syftade till, och vad osm låg bakom detta?.

Ökad cykling -en studie om möjligheterna till att överföra korta resor med bil till cykel i Växjö

Tätorterna Sverige har länge präglats av bilismens utveckling. Spridda boendemönster och den allt mer utbredda externhandeln är några faktorer som bidragit till bilismens utveckling. Andelen Cykelresor i Sverige uppgår idag till ca 12 % av alla resor, det finns dock länder där Cykeltrafiken idag uppgår till 30 - 40 %. I Sverige är idag ca 60 % av persontransporterna kortare än 5 kilometer, och av dessa sker nästan hälften med bil. Staten har i ett flertal olika sammanhang uttryckt en vilja för ett ökat användande av miljöanpassade transportmedel.

Ökad cykling -en studie om möjligheterna till att överföra korta resor med bil till cykel i Växjö

Tätorterna Sverige har länge präglats av bilismens utveckling. Spridda boendemönster och den allt mer utbredda externhandeln är några faktorer som bidragit till bilismens utveckling. Andelen Cykelresor i Sverige uppgår idag till ca 12 % av alla resor, det finns dock länder där Cykeltrafiken idag uppgår till 30 - 40 %. I Sverige är idag ca 60 % av persontransporterna kortare än 5 kilometer, och av dessa sker nästan hälften med bil. Staten har i ett flertal olika sammanhang uttryckt en vilja för ett ökat användande av miljöanpassade transportmedel.

Free Valve Technology : ? Utveckling av ett styrsystem för ett elektronisk styrt pneumatisk-hydraulisk ventilsystem på en förbränningsmotor

Detta examensarbete är utfört på uppdrag från AVL Södertälje Powertrain Engineering AB.Målet med arbetet har varit att utveckla ett styrsystem för ett elektroniskt styrt pneumatiskhydraulisktventilsystem på en encylindrig förbränningsmotor i en testcell. AVL är enoberoende firma som utvecklar drivlinor med förbränningsmotorer samt instrumenterings- ochtestsystem. Ventilsystemet, med ett fungerande styrsystem, ska användas i AVLs utvecklingsochforskningsarbete på förbränningsmotorer.Ventilsystemet,Free Valve Technology, är utvecklat av Cargine Engineering AB och består avelektroniskt styrda pneumatisk-hydrauliska aktivatorer som opererar en motorventil individuellt.Aktivatorernas styrsystem har utvecklats helt iSimulink och implementerats som en integreraddel i det av AVL utvecklade motorstyrsystemet Raptor. Hårdvaran och plattformen är ett rapidprototyping system från dSPACE GmbH. Systemet har visat sig fungera tillfredsställande i entestcellmiljö vid lyfthöjder större än 3 mm och varvtal lägre än 2500 rpm, även underförbränning.

En attraktiv bilfri stadsutveckling

I dag finns det en uttalad önskan på många håll att minska biltrafiken i de svenska städerna till förmån för gång-, Cykel- och kollektivtrafiken. Trots detta sker väldigt lite i praktiken och utvecklingen går snarare mot en ökad bilanvändning. Ur denna paradox har idén om bilfria stadsmiljöer vuxit sig allt starkare under de senaste åren i ett flertal europeiska länder, däribland Tyskland, Österrike och Storbritannien. I Sverige verkar dock bilfria utvecklingsprocesser fortfarande vara en marginell företeelse, varför det finns ett behov av att undersöka hur en attraktiv bilfri stadsutveckling skulle kunna se ut i ett svenskt sammanhang. Det här arbetet syftar därför till att undersöka och utreda begreppet ?en attraktiv bilfri stadsutveckling? och som ett led i detta testa konceptet på en medelstor svensk stad, i det här fallet Kristianstad.

Förbättring av cykelvägnät : En fallstudie på Lidingö

Intentionen med den här studien är att avgöra var och hur brister i Cykelvägnät kan identifieras, med målet att lokalisera problemområden inom nätverket i Lidingö Stad . Om svagheter kan hittas, är det i nästa steg möjligt att förbättra nätet för att kringgå de funna problemen och deras konsekvenser. Genom att först betrakta uppgiften från ett användarperspektiv, fastställa vilka typer av kvalitéer cyklister efterfrågar av ett Cykelvägnät, ger det insikt om vilka typer av åtgärder som anses förbättrande. Analysen har utförts genom undersökning av det nuvarande nätverket, både genom fjärranalys och genom fysisk besiktning av nätverkets utbredning, tillsammans med observationsstudier vid speciellt utvalda områden. Slutsatsen av studien är att svagheter återfinns på flera platser i nätet, och slutligen presenteras en serie av åtgärder som kan erbjuda lösning på de funna problemen..

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->