Sök:

Sökresultat:

16 Uppsatser om Bvs10 - Sida 1 av 2

Konceptarbete om skidbalk i kompositutförande till BVS10

This thesis has been performed at BAE Systems Hägglunds, which is located in Örnsköldsvik. Hägglunds has a wide background of engineering, where they have manufactured all from airplanes to lifting cranes. Currently they only produce track vehicles at Hägglunds, where they manufacture the CV90 and Bvs10 models. This thesis concerns the Bvs10 which is an all-terrain-vehicle. The main purpose with the Bvs10 is to enable transportation of material and personnel thru tough terrain.

Analys av differential, BvS10

BAE Systems Hägglunds bandvagn Bvs10 har differentialer av typen truetrac i både fram- och bakvagn för att öka framkomligheten i svår terräng. Differentialens uppgift är att föra över moment mellan de utgående axlarna vid minskat markfäste på något av banden. Detta sker genom friktion mellan differentialhuset och kuggspelets pinjonkugghjul.Syftet med arbetet är att analysera friktionens påverkan på differentialens momentöverföring, i form av olika smörjmedel och ytbehandlingsval. Beräkningar på kugghållfasthet samt momentöverföringen i differentialen i förhållande till friktionen utfördes i ett inledande skede av arbetet. Tre förslag på testuppställningar togs fram, där en valdes ut för tillverkning.

Utveckling av splitterskyddat styrdon till BvS10+

En viktig del i bandvagnen är styrdonet. Styrdonet är interfacet mellan fram- och bakvagn som möjliggör styrning och tiltning av fordonet. BAE Systems Hägglunds AB har idag ett styrdon till sin större splitterskyddade vagn, Bvs10, som rent mekaniskt fungerar tillfredställande, dock saknas skydd av yttre hydraulik med mera. Syftet med detta examensarbete är att utveckla ett nytt koncept på ett ?skyddat? styrdon, som klarar ett givet skyddskrav, samt klarar att dela vagnarna på ett enkelt sätt.

Universell stolkonstruktion: Till Hägglunds fordon

När man på BAE Systems Hägglunds AB konstruerar en ny stol till ett fordon så har man tidigare individanpassat stolarna utefter dess position. Målet med detta examensarbete var, istället för att individanpassa en stol, konstruera en stol som går att använda på flera positioner i flera fordon. Ursprungstanken var att konstruera en stol som skulle fungera att användas i tre stycken Hägglundsfordon, Armadillo, Bvs10 och Cv90, där stolen skulle fungera på förarplats i Cv90 och Bvs10 samt som chef- och skyttestol i Armadillo och Cv90. Eftersom Hägglunds tillverkar fordon med inriktning mot försvarsindustrin medför det att stolarna sitter i fordon som idag används i krigsdrabbade områden världen över. Detta bidrar i sin tur att kraven på stolarna blir mycket höga.

Höghöjdsanpassning av BvS10 : Konceptstudie för optimering av överladdningssystem

This report relate a concept study that consider a number of different proposals to improve the overcharging system in BAE Systems Ha?gglunds tracked vehicle series Bvs10, to maintain sealevel power at extreme altitude.At high altitude the power losses beacuase of the air density that decreases, which results in less fuel can be burned. The decreasing of air density also gives rise to fatigue failure of the turbocharger unless power is reduced.The proposals shall be as required by BAE Systems Ha?gglunds economically sustainable and defensible from a packing perspective. That means the selected solution must have a reasonable price tag and at the same time a minimal impact on adjacent components.The basis for this thesis is based on benchmarking of both the auto industry as the flight industry, to find inspiration and tips for improvement.Some of the concepts have after gathering facts and calculations been excluded while other solutions has been considered as workable and thus interesting for BAE Systems Ha?gglunds.Initially the current turbochargingsystem was analyzed in order to determine the starting point and thus be able to fix the current problems surrounding high altitude driving.

Utformningen av ett förstärkt skruvförband på en differentialväxel i bandvagnen BvS10 : Analys av olika förband med hjälp av CATIA och MATLAB

This is a thesis presents a differential gear which is found in a tracked vehicle called Bvs10. The tracked vehicle is manufactured by BAE Systems Hägglunds AB in Örnsköldsvik, Sweden. The differential gear has a bolted house. The differential meets the requirement specifications, but the problem is that the bolts are sheared off because of the extreme torque that the differential is exposed to resist.Previous report on the differential show pictures of bolts which have been sheared off at the threads. This report is also includes three lists that explain seven different proposals which some are approved and some are not, and the report also presents the force, tensile, and shear stress.In a bolted connection there is both axial tension stress and radial shear stress, which can lead to wear out and broken bolts.

Simulering av midjestyrda bandfordon i Adams

Examensarbetet syftar till att ta fram en realistisk datormodell av Bvs10 som ska användas för att jämföra köregenskaper med framtida studier. Simuleringarna genomfördes i programmet Adams-ATV, ett program som är utvecklat speciellt för bandfordon. En modell av bandvagnen byggdes så noggrant som möjligt för att användas vid simuleringarna. För att kunna göra detta togs mått och vikter in från ritningar och andra datablad. Modellen kördes bland annat på en så kallad APG-bana och de simuleringsresultat som framkom har jämfördes med mätvärden för att validera simuleringarna.

Kartläggning och förbättring av internt materialflöde: En studie på BAE Systems Hägglunds vid avdelningen Prototyp & Skrov

BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik står i nuläget inför en ökning av produktionsvolymen av stridsfordon 90 (CV90) samt bandvagn 10 (Bvs10) eftersom en ny kundorder erhållits. Då tillverkningen av de två produkterna kommer att ske parallellt innebär kundordern att produktionstakten vid avdelningen Prototyp & Skrov (P&S) kommer att nå rekordnivå. Företaget vill därför undersöka hur den nya kundordern kommer att påverka produktionen vid avdelningen P&S. Syftet med examensarbetet har således varit att kartlägga och analysera materialflödet på avdelningen. Målsättningen har varit att utveckla förbättringsförslag som skapar effektivare materialflöden och möjliggör att fler leveranser kan ske i rätt tid.

Rotationsdämpare med integrerad fjäder

This final thesis is carried out at BAE Systems Hägglunds in Örnsköldsvik. The mission was to construct and integrate a new semi-active damping unit in the terrain vehicle Bvs10. Questions that came up during the process, among others, was how to mount the damping unit to the vehicle in a flexible way without exposing it to unnecessary wears.A generation of the concept is made in 3D using CATIA V5 of a possible solution to the problem. The idea is to weld the unit to the skid girder which is one of the main constructions of the track system. In this way the damping unit will come closer to the track system, which will partly protect it from impacts from below and minimize current problems with breaking forces in the torsion shafts.The complete construction was then analyzed, first by theoretical calculations and then with the FEM-tools in CATIA V5.

Prototyp av informationssystem för militärfordon

Computer based information systems play an important role in modern military combat vehicles. The crew needs to be able to quickly get information about both the vehicle and its outer surroundings in order to quickly make the correct decisions. In this report, we describe the development of a prototype new information system for the Bvs10 vehicle, manufactured by BAE System Hägglunds AB in Örnsköldsvik.An important aspect of the system is the time it takes from the point that the information is generated by the vehicle sensors until it is presented to the user. The system must be able to ensure that it never displays information that is out of date. Thus, it is important to create a layer and component based architecture for the solution, making it possible to control, in detail, the information?s age as it moves through the system.

Lagring av flisade skogsbränslen : - med avseende på att minska energi- och kvalitetsförändringar

Computer based information systems play an important role in modern military combat vehicles. The crew needs to be able to quickly get information about both the vehicle and its outer surroundings in order to quickly make the correct decisions. In this report, we describe the development of a prototype new information system for the Bvs10 vehicle, manufactured by BAE System Hägglunds AB in Örnsköldsvik.An important aspect of the system is the time it takes from the point that the information is generated by the vehicle sensors until it is presented to the user. The system must be able to ensure that it never displays information that is out of date. Thus, it is important to create a layer and component based architecture for the solution, making it possible to control, in detail, the information?s age as it moves through the system.

Utveckling av fällbart kartbord för militära ledningsfordon : I samarbete med BAE Systems Hägglunds

I dagsläget finns ett problem med det fällbara kartbord som används i militära ledningsfordon. Större fokus på säkerhet och nya förhållanden har lett till att ett nytt bord behövs som är anpassat för den nya miljön och användarna. Arbetet har utförts i samarbete med BAE Systems Hägglunds och handlar omutvecklingen av ett nytt fällbart kartbord till det bepansrade bandfordonet Bvs10 MkII.Utgångspunkten har varit att skapa ett mer användarvänligt bord som dessutom är billigare och väger mindre. Slutresultatet baseras till stor del av energonomianalys där höjd och lutning på bordsskivan analyserades med hjälp av datorsimulerade människor baserade på antropometriska data. Utöver ergonomianalysen har även ett koncept på fällning av bordet samt en hjälpmekanism till denna tagits fram.

Hjälpfjädersystem till BVS10

BAE Systems Hägglunds AB tillverkar markgående militära fordon, däribland splitterskyddad bandvagn 10 (BVS 10) vilken behandlas i detta examensarbete.BVS 10 är ett midjestyrt fordon bestående av en framvagn och bakvagn. Varje vagnsdel har två band med vardera tolv stycken bärhjul. De två bakersta bärhjulen håller rätt bandspänning medan de övriga är monterade i fjädringselementet via pendelarmar. Fjädringselementen är gummibussningar monterade i en skidbalk fäst i fordonskroppen. Vikten på BVS 10 har ökat från 11 till 16 ton på grund av att ökade skyddsnivåer efterfrågas.

Optimering av kylsystem för laddluft, Bandvagn S10

BAE Systems Hägglunds AB tillverkar ett antal fordon för den militära marknaden, däribland två bandvagnstyper varav den ena, Bandvagn S10 behandlas i detta examensarbete. Drivkällan hos Bvs10 består av en sexcylindrig dieselmotor med en slagvolym på 5.9 liter från den brittiska tillverkaren Cummins. Denna motor överladdas med hjälp av en turbo och luften kyls därefter med hjälp av en laddluftkylare. Genom att använda en laddluftkylare införs ett tryckfall i systemet. Det befintliga tryckfallet är för stort enligt motortillverkarens specifikationer.

Slutväxel HFT : Konstruktionskoncept för banddriven skotare

Sveriges samlade skogsindustriföretag förutspår en förlust av marknadsandelar, eftersom man inte lyckas hålla samma tempo på produktionen som många andra länder. En orsak till detta är att skogsmaskinerna är för långsamma. Skotarna, vars uppgift är att förflytta virket från avverkningsplatsen till en uppsamlingsplats, bär en stor del av skulden. De hinner inte transportera virket tillräckligt snabbt. För att råda bot på detta ska en ny typ av skotare utvecklas, vars plattform inspireras av försvarsteknologi.

1 Nästa sida ->