Optimering av kylsystem för laddluft, Bandvagn S10
BAE Systems Hägglunds AB tillverkar ett antal fordon för den militära marknaden, däribland två bandvagnstyper varav den ena, Bandvagn S10 behandlas i detta examensarbete. Drivkällan hos BvS10 består av en sexcylindrig dieselmotor med en slagvolym på 5.9 liter från den brittiska tillverkaren Cummins. Denna motor överladdas med hjälp av en turbo och luften kyls därefter med hjälp av en laddluftkylare. Genom att använda en laddluftkylare införs ett tryckfall i systemet. Det befintliga tryckfallet är för stort enligt motortillverkarens specifikationer. Examensarbetet syfte är att lösa problemet med för stort tryckfall genom modifiering av systemet. Detta ska göras med hjälp av en modul till solidmodelleringsprogrammet Catia V5 vid namn Fluent for Catia V5. I syftet ingår även att utvärdera denna moduls funktion som konstruktionshjälpmedel. Under arbetets gång framkom att simuleringarna med Fluent for Catia V5 gav tvivelaktiga resultat, därför baseras resultaten på egna beräkningar. Genom att öka diametern hos rören till och från laddluftkylaren och modifiera den fläns som sitter direkt efter turbons utlopp, bör det aktuella tryckfallet kunna minskas med cirka 52%. Detta värde överskrider det från motortillverkaren angivna maximala värdet, därför bör möjligheterna till att modifiera kylaren i sig undersökas.