Sökresultat:
8378 Uppsatser om Business administration - organization - Sida 3 av 559
Synen på idealelever i Pedagogisk tidskrift 1945-1962 utifrån en differentierande och exkluderande pedagogisk diskurs
AbstractSeveral of researchers have reflected that the school ought to be developed to a learning organization. A method as proceed from such a perspective and should be able to match a local child- and educations administration is problembased school development. To investigate in which ways a child- and educations administration prosecute a problem based learning inside the organization a case study was used as research strategy. The question this report gives answer to is:In what/which way works a child- and educations administration in a rural district with a method to fulfil a problembased learning.To collect empiric data a canvassing inquiry was accomplished among the child- and educations administrations group of management. According to the research result it can declares that there are good conditions for the organization to prosecute problem based school development, but there is yet a great deal to do before it´s can be said totally fulfilled.
Hur har EU-utvidgningen den 1 Maj 2004 påverkat logistikföretagens strategi i Sydöstra Sverige?
Syftet med denna uppsats är att beskriva hur företag i logistikkedjan, rederi ?
hamn ? åkeri, förberett sig inför de nya länderna, Lettland, Litauen och Polens
inträde i den Europeiska Unionen den 1 maj 2004. Vi har även valt att undersöka
vilka omvärldsanalysmetoder företagen använder sig utav, hur de i så fall
tillämpar dessa och ge eventuella förslag på omvärldsanalysmetoder..
Vilka strategiska åtgärder krävs av 3G-mobiloperatörerna för att locka till sig konsumenter?
Genom en enkätundersökning till konsumenter har vi kommit fram till att det är
lägre kostnader, bättre information och bättre täckning som är de optimala
faktorerna för 3G-operatörerna att kunna locka till sig fler konsumenter. .
Complexity Leadership: En analys av ledarskap och dynamiska nätverk
Undersökningens syfte är att förklara hur chefer agerar vid ledningsdrivna och
vid spontant uppkomna förändringsinitiativ i en organisatorisk miljö där det
finns informella nätverk av specialiserade kompetenser.
Arbetet kombinerar en kvalitativ ansats för att utforska och beskriva chefers
ledarskapsmetoder genom djupintervjuer med en kvantitativ undersökning i
enkätform riktat mot chefer och även mot deras medarbetare med
specialistkompetens.
Studiens slutsats är att de undersökta cheferna har metod och förmåga att skapa
goda förutsättningar för förändring samt att stötta samverkan och innovation i
informella nätverk inom den lokala enhetens kontext. Cheferna saknar dock god
förmåga och metodik för att kunna utöka detta till att omfatta och inverka på
företagets nyttoskapande som helhet.
Företagens syfte att hyra personal (En kartläggning över Sveriges företag)
Slutsatsen i vår studie är att syftena för inhyrning av personal är likvärdiga
mot tidigare studier som utförts. Vi har i studien klargjort att flexibilitet
är fortfarande ett centralt syfte att hyra personal istället för att anställa.
Vi konstaterar även att motivet ?undvika LAS? inte är ett vanligt syfte att
hyra personal, även fast undvikandet av LAS är en omdiskuterad faktor i den
teoretiska referensramen. Tidigare studier visar att den största anledningen
till att hyra personal från ett bemanningsföretag, är som ett alternativ för
vikariat.
Kassaflödesanalyser - En undersökning av kassaflödesanalysens användning i förhållande till det tidsperspektiv som styr företagens agerande.
Purpose: The purpose of this thesis is to investigate potential associations
between usage of the cash flow statement report and time perspective in which
companies? acts and set goals.
Method: Our approach is quantitative, using empirical data summarized in a
statistical procedure. The result is thereafter analysed through the developed
analysis model from which conclusion is drawn.
Results: We have in the investigation stated that the usage of the cash flow
statement report varies depending on the time perspective in which companies?
acts.
Gymnasieskolans samverkan med det omgivande samhället : En studie i hur dagens näringsliv och gymnasieskolans näringslivskontakter återspeglas i företagsekonomiundervisningen vid två gymnasieskolor
Non-compulsory schools in Sweden should make use of the knowledge and experience that is available in society according to the aims and objectives of the Curriculum for the Non-Compulsory School System - Lpf 94. There are however only a few studies which have focused on the contacts between non-compulsory schools and society as represented by the business world in Sweden.The purpose of this study is to examine in what ways and to what extent non-compulsory schools are following the Curriculum by using the knowledge and experience of the business world. The perspectives have been: Which contacts in the business world and which working practices from the business world are implemented in teaching in non-compulsory schools? In what way do these contacts and working practices affect the teaching and learning of business administration? The purpose of this study is also to examine if the teachers in non-compulsory schools use business information and different kinds of business knowledge and experiences in order to keep themselves up-to-date regarding the business world. The perspectives have been: Are the teachers using up-to-date business information or business experience? Are the teachers applying a multicultural perspective in teaching business studies? In what way does this kind of information or first-hand experience affect the teaching and learning of business administration?The method used in this study was to interview seven teachers from two non-compulsory schools in Stockholm.
Tjänsteorganisationers motiverande och värdeskapande förmåga, utifrån värdebokslutets idéer.
Uppsatsens syfte är att analysera hur värdebokslut kan leda till att motivera
medarbetare för att öka värdeskapande i tjänsteorganisationer i avsikt att
säkerställa framtida överlevnad samt att undersöka vad det kan resultera i.
Syftet består vidare av att jämföra tjänsteorganisationer och därefter redogöra
för i vilken betydelse det har för värdeskapandet i vilken grad arbetet enligt
värdebokslutets idéer sker.
Vi har använt oss av den kvalitativa metoden för att genomföra undersökningen.
Studien är genomförd med hjälp av intervjuer samt relevant litteratur inom
området.
Vår studie visar att i värdebokslutsorganisationer är organisationens
värderingar, medarbetarnas möjlighet till utveckling samt dialog och
kommunikation viktiga för att skapa motivation och vara värdeskapande. Graden
av arbetet enligt värdebokslutets idéer har visat sig ha betydelse för
värdeskapandet i organisationen..
Att mäta betydelsen av formell och informell kommunikation vid beslutsprocesser
Att mäta betydelsen av kommunikation och hur viktigt de olika
kommunikationstyperna är vid beslutsfattande. Organisationens struktur och
formella språk samt krav på formalitet påverkar kommunikationen..
Den ekonomiska betydelsen av crowdfunding för företag i uppstartsfasen
Uppsatsens syfte är att undersöka vilken ekonomisk betydelse crowdfunding har
för företag i uppstartsfasen när de är i behov av kapital.
Det teoretiska perspektivet vi utgått ifrån är två teorier: det finansiella
gapet och preferensordningen i pecking order teori. Detta för att se vilken
ekonomisk betydelse crowdfunding har för att täcka det finansiella behovet och
även se vart i preferens-ordningen denna finansieringsform hamnar.
Det empiriska datainsamlingssätt denna studie använder sig av är två stycken
intervjuer med öppna frågor.
Empirin består av redovisning av intervjuer med två respondenter.
Studien visar att crowdfunding har en ekonomisk betydelse för företag i
uppstartsfasen. Detta genom att vara ett komplement till de traditionella
finansieringsformerna.
.
Personalpolitiken ? en dynamisk process
En studie av personalpolitiken hos ett mellanstort
tjänsteföretag; dess syften, effekter och utveckling
Syftet med denna uppsats är undersöka personalpolitiken hos Sparbanken i
Karlshamn som är ett medelstort, enskilt tjänsteföretag. Vår avsikt är att
utreda dess syften, effekter och utveckling. I uppsatsen har vi använt
kvalitativ metodteori och utifrån denna intervjuat tre personer från
fallföretaget.
Respondenterna har noga utvalts och det empiriska materialet har baserats på
personliga och fokuserade frågor. Vidare har vi använt oss av andra
observationer och kontakter med personer väl insatta i området samt
sekundärdata.
Genom vår studie framkommer det att medarbetarna är företagets viktigaste
resurs.
Att arbeta med strategier och mål i en offentlig verksamhet - En fallstudie om strategiimplementering inom ett kommunalt bostadsbolag
Background: During the 2000s, there has been an increased interest in studying
business management and strategy implementation with customer focus in public
organisations. To achieve business goals it is important to continuously work
with strategies to meet customerdemands for increased efficiency and service.
Purpose: The aim of the essay is to examine how to work on strategy
implementation in a municipal real estate company from a management perspective
in order to achieve overall goals.
Method: The study?s methodology is a case study based on qualitative telephone
interviews
that were conducted with representatives in managerial positions from various
levels of the
company. The choice of the qualitative data was considered relevant in relation
to the chosen
topic of the thesis. The empirical data was then compared to the theoretical
framework of the
thesis.
Results: Strategies guide the company to achieve the overall goals, which are
later on broken down into operational targets.
Intranät - en kunskapskälla i arbetet?
The ambition with this study is to look into and create an understanding for
how an intranet can work as a support system in work processes in capacity as a
source of knowledge. We want to enhance the understanding for which kind of
knowledge that can be coded in and transmitted by an intranet, and which that
is lost in this process. We also want to clarify what it takes to get this
knowledge, in collaboration with the intranet, to support the work in an
organization.
It is a qualitative case study at a Swedish bank. It consisted of semi
standardized, half structured interviews with five people in one of the bank?s
local offices.
Kunskapspåverkande omständigheter - En jämförelse mellan privat och offentlig sektor
Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka om det finns anledning att
göra skillnad på organisationer i forskning om kunskapshantering.
Syftet med den här uppsatsen är också att besvara om och i sådana fall hur och
varför hanteringen av kunskap skiljer sig mellan organisationer i offentlig
sektor och organisationer i privat sektor.
Metod: Studien har en kvalitativ ansats, då en sådan lämpade sig bäst för att
besvara uppsatsens syfte. Semistrukturerade intervjuer användes som
datainsamlingsmetod. Intervjuerna genomfördes med en organisation från privat
sektor och en organisation från offentlig sektor. Utifrån den teoretiska
referensramen analyserades empirin.
Slutsatser: Båda organisationerna arbetar med kunskapshantering även om det
ofta sker på ett omedvetet sätt. Vilka aktiviteter de ägnar sig åt som kan
klassas som kunskapshantering sker därför undermedvetet och ger inte de
effekterna på organisationen som de skulle kunna få.
Försvarsmaktens organisation 2013 - En studie av kommunikationens betydelse under en organisationsförändring
Ledningens kommunikation är viktig för att förankra organisationsförändringen
och minska risken att skapa förvirring och irritation hos medarbetarna. Den är
också viktig för att arbetet skall fortlöpa och inte dra ut på tiden eller
riskera att bli fel. Kommunikation bör därför vara högt prioriterat hos
cheferna under ett förändringsarbete..