Kunskapspåverkande omständigheter - En jämförelse mellan privat och offentlig sektor
FöretagsekonomiBusiness administration - informationBusiness administration - management controlBusiness administration - organizationKunskapshanteringKnowledge managementKunskapsöverföringKunskapsutbyteKunskapsbevaringKunskap
Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka om det finns anledning att
göra skillnad på organisationer i forskning om kunskapshantering.
Syftet med den här uppsatsen är också att besvara om och i sådana fall hur och
varför hanteringen av kunskap skiljer sig mellan organisationer i offentlig
sektor och organisationer i privat sektor.
Metod: Studien har en kvalitativ ansats, då en sådan lämpade sig bäst för att
besvara uppsatsens syfte. Semistrukturerade intervjuer användes som
datainsamlingsmetod. Intervjuerna genomfördes med en organisation från privat
sektor och en organisation från offentlig sektor. Utifrån den teoretiska
referensramen analyserades empirin.
Slutsatser: Båda organisationerna arbetar med kunskapshantering även om det
ofta sker på ett omedvetet sätt. Vilka aktiviteter de ägnar sig åt som kan
klassas som kunskapshantering sker därför undermedvetet och ger inte de
effekterna på organisationen som de skulle kunna få. Skillnaderna i hur
organisationerna i de olika sektorerna arbetar med kunskapshantering går att
härleda till konkurrenssituationen de båda organisationerna upplever. Även
skillnader i utbyte av individer inom organisationerna och att antalet
nyanställningar skiljer sig markant mellan organisationerna är bidragande
faktorer till deras olikheter i arbetet kring kunskapshantering.