Sök:

Sökresultat:

1999 Uppsatser om Bilder av övervakning - Sida 6 av 134

Rörliga bilder sÀger mer Àn tusen ord : AnvÀndning av strömmande media (video) pÄ kommunala hemsidor

I min studie har jag undersökt hur strömmande media (video) anvÀnds pÄ UmeÄ kommuns webbsida. Dessutom har jag analyserat och jÀmfört hur sex kommuner i Sverige anvÀnder rörliga bilder pÄ sina kommunala hemsidor. De sex kommuner som jag har valt att studera har som gemensamt drag att samtliga sÀnder respektive kommunfullmÀktige live med hjÀlp av strömmande video. Slutligen diskuterar jag orsaken till att kommunala hemsidor anvÀnder strömmande media i liten skala och drar nÄgra slutsatser som relaterar möjligheter och hinder i anvÀndning av strömmande media pÄ kommunala hemsidor..

Bilden som verktyg för lÀrande i geometri. En studie i Är 4-6 med utgÄngspunkt i Bruners representationsteori

Syftet med denna uppsats var dels att ta reda pÄ hur elever uttrycker geometriska begrepp med hjÀlp av bilder, dels att försöka finna fler uttryckssÀtt för begrepp inom geometrin. FrÄgestÀllningarna var: Vilken betydelse har bilden som uttrycksform enligt olika teorier för lÀrande? Hur uttrycker elever sina bilder av de grundlÀggande geometriska formerna? Hur kan matematiklÀrare anvÀnda sig av bilder i sin geometriundervisning? För att söka svar pÄ frÄgestÀllningarna valde jag att anvÀnda mig av litteraturstudie och empirisk studie. Den empiriska studien baserades pÄ kvalitativ metod, dÀr intervjuerna bestod av en blandning av semistrukturerad och ostrukturerad intervjuform. Litteraturstudien behandlar olika teorier om betydelsen av att skapa bilder för lÀrande, vilket ingÄr i Bruners representationsteori.

Bilden av Kulturarvet : En bildanalys om turismens roll i framstÀllningen avindustrilandskapet i Norrköping

Genom litteraturstudier följt av en semiotisk analys av bildmaterial frÄn turismnÀringen, RiksantikvarieÀmbetet och kulturvÄrdssektorn i Norrköpings kommun Àr syftet med detta arbete att öka förstÄelsen för hur kommersialisering av kulturarv sker i bilder och genom bildsprÄk. Bildmaterialet bestÄr av bilder ifrÄn broschyrer, kataloger, foldrar, hemsidor och arkiv. Uppsatsen utforskar pÄ ett handgripligt sÀtt hur turismen anvÀnder bilder av kulturarv för att framstÀlla och marknadsföra en destination, i synnerhet det industriella kulturarvet Norrköpings Industrilandskap. Uppsatsen tar ner teoretiska begrepp som bildproduktion, bildbruk och bildtolkning till en hanterbar nivÄ och undersöker hur dessa tar sig i uttryck inom turismen, men ocksÄ inom kultursektorn genom att jag i uppsatsen talar om tvÄ bildpraktiker; turism- och kulturarvsbilder. Syftet med detta Àr att visa pÄ hur kulturarv kan tillÀmpas i bild, men ocksÄ att jÀmföra vilken roll industrilandskapet fÄr i dessa bilder..

Vad sÀger bilden?

Kan dagens elever analysera och reflektera kring bilder? Med hjÀlp av bilder som analyserats av elever har vi försökt komma fram till detta. Efter intervjuerna med eleverna har vi med hjÀlp av litteratur kring Àmnet bildanalys kommit fram till att eleverna saknar erfarenheten och trÀningen som krÀvs för att analysera bilder. Med hjÀlp av analysen har vi undersökt hur dagens elever ser pÄ mÀnniskors religionstillhörighet. Det vi kom fram efter vi tittat pÄ elevernas svar, Àr att eleverna har fördomar och att de ofta baseras pÄ att de har otillrÀckliga kunskaper om religionerna.

En observationsstudie om hur förskollÀrare fördelar talutrymme till flickor och pojkar vid en samling

Studien behandlar hur de svenska dagstidningarna Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet i sin bildjournalistik gestaltade upploppen i Stockholms fo?rorter va?ren 2013. Fokus ligger pa? att identifiera o?vergripande gestaltningsmo?nster vad ga?ller ha?ndelserna, de inblandade akto?rerna och Husby som omra?de. Med hja?lp av en o?versiktlig inneha?llsanalys av samtliga bilder publicerade pa? nyhetsplats under perioden 20-25 maj och semiotiska bildanalyser av a?tta utvalda bilder har jag kommit fram till att tidningarna i stor utstra?ckning la?ter enstaka dramatiska bilder representera sto?rre skeenden och att de inblandade akto?rerna och Husby som omra?de gestaltas utifra?n stereotyper som tidigare forskning har visat a?r vanlig i mediebilden av kriser och fo?rortsomra?den.

Budskap i barns bilder. En studie av fyra svenska skolbarns bildskapande

Denna studies huvudsyfte Àr att undersöka vilka strategier nÄgra svenska skolbarn anvÀnder sig av i sitt bildskapande samt att ta reda pÄ vad de vill sÀga med sina bilder. I min litteraturdel redogör jag för olika sÀtt att se pÄ och tolka barns bilder. De inriktningar som jag presenterar Àr: stadieteorier, den processinriktade ansatsen, den sociokulturella ansatsen samt den narrativa modellen. Dessa presenterar jag för att ge en bakgrund och förstÄelse för den modell som jag i huvudsak kommer att anvÀnda mig av i min studie, nÀmligen den narrativa modellen. Denna innebÀr att man tittar pÄ bildens form som ett resultat av bildens innehÄll, vad barnen vill berÀtta med sina bilder.

Pricken över i:et : En designpedagogisk undersökning om hur presentation och rum kan ha betydelse för hur elever vÀrderar och reflekterar över sina egna bilder

Detta examensarbete Àr en undersökning om elevers syn pÄ sina egna bilder och vad somhÀnder med den nÀr bilderna presenteras i en utstÀllning.Syftet med studien Àr att undersöka pÄ vilket vis en utstÀllning av elevers bilder kan habetydelse för hur eleverna reflekterar över sitt arbete och pÄ sÄ vis Àven ha betydelse förlÀrprocessen.FrÄgan som undersökts lyder ?Vilken betydelse kan visuell och rumslig presentation avelevers bilder ha för hur de sjÀlva vÀrderar och reflekterar över bilderna??Undersökningen har gjorts pÄ en gymnasieskola med tvÄ klasser i kursen estetiskkommunikation. Eleverna har fÄtt gestalta bilder och efter arbetet intervjuats om vad detyckte om bilderna. Bilderna presenterades för eleverna pÄ nytt i form av en utstÀllning ochnya observationer och samtal gjordes för att ta reda pÄ vad eleverna tyckte om bildernaunder utstÀllningen.Undersökningsmaterialet har analyserats genom att jÀmföra hur eleverna vÀrderar ochreflekterar över sina bilder innan och efter utstÀllningen, för att kunna fÄ syn pÄ vilkenbetydelse den visuella och rumsliga presentationen kan ha.Som blivande pedagog kÀnns det viktigt att fÄ en fördjupad förstÄelse för hurpresentationen av elevers bilder kan ses som en tillgÄng i bildundervisningen.Tolkning och resultat har prövats med hjÀlp av olika teorier sÄvÀl pedagogiska filosofersom designteorier och forskning om vad utstÀllandet gör med bilden.Jag anvÀnder mig av gestaltande metoder under arbetets gÄng i formandet avutstÀllningen som presenteras för eleverna. Gestaltningen bestÄr av en sammansÀttning av58 elevers bilder som satts ihop i tre bilder och ramats in, och ett bildspel som visar varjebild var för sig.

Representerande och analoga bilder : TvÄ sÀtt att representera kraft

Instruktionsmanualer Àr ett problem för mÄnga företag i samband med att de exporterar sina produkter. Att fylla anvisningarna med ett stort antal sprÄk blir bÄda dyrt och opraktiskt. En frÄga som Àr relevant för ett av dessa företag Àr vilken bild som skall anvÀndas som representant för begreppet kraft. FrÄgestÀllningen i denna rapport Àr sÄledes: Kommer försökspersonerna att uppleva att representerande konkreta bilder visar en bÀttre beskrivning av begreppet kraft Àn analoga abstrakta bilder. Resultatet visar att en övervÀldigande majoritet av försökspersonerna valde den representerande konkreta bilden som en tydlig och beskrivande representant för begreppet kraft..

Bilder av inkludering

Bilder av inkludering En textanalys av begreppet inkludering i styrdokument och pedagogers texter kring begreppet.

Parti(ska) bilder : En kvantitativ studie av pressens bilder pÄ partiledarna under valrörelsen 2010

I den hĂ€r kvantitativa undersökningen söker jag svar pĂ„ frĂ„gorna: "Hur framstĂ€lls eller gestaltas de olika partiledarna i bilder publicerade i Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet under valrörelsen frĂ„n den 19 augusti 2010 till den 19 september 2010" och "Finns det skillnader mellan hur de olika tidningarna framstĂ€ller eller gestaltar de olika partiledarna och hur ser dessa skillnader i sĂ„ fall ut?". Med hjĂ€lp av teorier kring nyhetsvĂ€rdering och gestaltning försöker jag förklara varför bildrapporteringen ser ut som den gör. Genom att analysera 891 bilder med hjĂ€lp av ett fyrtiotal variabler har jag till exempel kunnat se att Sahlin och Reinfeldt Ă€r de som fĂ„r mest utrymme i alla kategorier, att Åkesson behandlas annorlunda Ă€n de andra och att Expressen Ă€r partisk i sin rapportering till fördel för Reinfeldt och till nackdel för Sahlin. Jag har ocksĂ„ sett att kvĂ€llstidningarna och dagstidningarna till viss del arbetar efter olika medielogiker- Ă€ven nĂ€r det gĂ€ller bildrapportering..

Att förmedla rum i bilder

Detta examensarbete har utförts i samarbete med arkitektkontoret Equator, som ÀrbelÀget i Stockholm. Syftet med vÄrt uppdrag har varit att ta fram ett intressevÀckandebildmaterial för receptionsmiljöer. VÄrt fokus lÄg i att förstÄ hur man bÀst förmedlar rumi bilder. Den övergripande frÄgestÀllningen var; hur fÄr man i en bild, information omrummet och dess rymd?Metoder vi anvÀnde oss av för att nÄ vÄrt mÄl var litteraturstudier, enkÀtundersökningoch utprovningar.

Lev det perfekta livet, pÄ Instagram : En intervjustudie om unga kvinnors sjÀlvpresentation och identitetsskapande pÄ Instagram

Instagram lanserades i oktober 2010 och Àr en applikation dÀr du med hjÀlp avkamerafunktionen pÄ din mobiltelefon eller din surfplatta kan dela med dig av bilder.Instagram tillÄter sina anvÀndare att ta en bild, redigera den, för att sedan dela med sigav bilden till sina följare. Syftet med denna studie Àr att ur ett socialpsykologisktperspektiv fÄ förstÄelse för och kunskap om hur Instagram med dess format kan varaen del av identitetsskapande processer samt fungera som ett verktyg försjÀlvpresentation. Det empiriska materialet bestÄr av tio kvalitativa intervjuer medkvinnor i Äldrarna 20-25 som Àr aktiva Instagram-anvÀndare. Det teoretiska ramverketbygger pÄ Meads teorier om jaget, Asplunds teori om social responsivitet, Giddensteori om sjÀlvet som ett reflexivt projekt samt begrepp frÄn Goffmans dramaturgiskaperspektiv. Resultat frÄn studien visar att Instagram kan tolkas som en plattform dÀrjaget och identiteten kan konstrueras.

Frukt och bÀr i Norrlands inland : ett designförslag

Detta examensarbete Àr en undersökning om elevers syn pÄ sina egna bilder och vad somhÀnder med den nÀr bilderna presenteras i en utstÀllning.Syftet med studien Àr att undersöka pÄ vilket vis en utstÀllning av elevers bilder kan habetydelse för hur eleverna reflekterar över sitt arbete och pÄ sÄ vis Àven ha betydelse förlÀrprocessen.FrÄgan som undersökts lyder ?Vilken betydelse kan visuell och rumslig presentation avelevers bilder ha för hur de sjÀlva vÀrderar och reflekterar över bilderna??Undersökningen har gjorts pÄ en gymnasieskola med tvÄ klasser i kursen estetiskkommunikation. Eleverna har fÄtt gestalta bilder och efter arbetet intervjuats om vad detyckte om bilderna. Bilderna presenterades för eleverna pÄ nytt i form av en utstÀllning ochnya observationer och samtal gjordes för att ta reda pÄ vad eleverna tyckte om bildernaunder utstÀllningen.Undersökningsmaterialet har analyserats genom att jÀmföra hur eleverna vÀrderar ochreflekterar över sina bilder innan och efter utstÀllningen, för att kunna fÄ syn pÄ vilkenbetydelse den visuella och rumsliga presentationen kan ha.Som blivande pedagog kÀnns det viktigt att fÄ en fördjupad förstÄelse för hurpresentationen av elevers bilder kan ses som en tillgÄng i bildundervisningen.Tolkning och resultat har prövats med hjÀlp av olika teorier sÄvÀl pedagogiska filosofersom designteorier och forskning om vad utstÀllandet gör med bilden.Jag anvÀnder mig av gestaltande metoder under arbetets gÄng i formandet avutstÀllningen som presenteras för eleverna. Gestaltningen bestÄr av en sammansÀttning av58 elevers bilder som satts ihop i tre bilder och ramats in, och ett bildspel som visar varjebild var för sig.

Bilder av förskollÀraren: En diskursanalytisk studie av hur förskollÀraren framstÀlls i nutida svensk barnlitteratur

Det hÀr examensarbetet syftar till att titta nÀrmare pÄ de bilder av förskollÀrare som framtrÀder i nutida svensk barnlitteratur. Studien motiveras ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv som innebÀr att förskollÀraren pÄverkas i sin yrkesutövning av de bilder av förskollÀraren som kommuniceras pÄ olika arenor i samhÀllet. Dessa bilder beror i sin tur av hur förskollÀrarens uppdrag förstÄs av politiker, förÀldrar, allmÀnheten, barnen och yrkesutövarna sjÀlva. En diskursanalytisk syn pÄ sprÄket som den yttre ramen för vÄra tankar och vÄra handlingar utgör en grund i studien. Studiens empiri bestÄr av sju böcker riktade till barn i förskoleÄldern och dessa böcker analyserades med hjÀlp av verktyg tillhandahÄllna av analysmetoden visuell textanalys.

Att illustrera barnböcker : En studie om barnboksillustratörens erfarenhet med att frambringa bilder till barnböcker

Syftet med denna studie har varit att utveckla mina kunskaper som illustratör och hitta tekniker och arbetssÀtt som underlÀttar arbetet med att skapa bilder till mitt barnboksprojekt. Jag har intervjuat Ilon Wikland som har bidragit med sina erfarenheter gÀllande illustrationsarbetet. Hon gav mig en inblick i hur hon tÀnker omkring sitt arbete med att illustrera bilder till barnböcker, vilket gav mig nya infallsvinklar.  Denna undersökning visar ocksÄ att texten har stor betydelse för bildskapandet och att det Àr viktigt för illustratören att författaren kan berÀtta i bilder. Denna undersökning har Àven bidragit till att jag hittat arbetssÀtt och teknik som underlÀttar arbetet med barnboksprojektet.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->