Sök:

Sökresultat:

1999 Uppsatser om Bilder av övervakning - Sida 7 av 134

Bilden av Tet-offensiven - En analys av bildmaterialet frÄn tidningarna Life, Se, Expressen och Aftonbladets bilder frÄn Tet-offensiven under Vietnamkriget i februari mÄnad 1968

AbstraktMassmedierna har blivit en allt större del av vÄrt historieskapande och Àr med och skapar vÄr vÀrldsbild. Vissa pressbilder nÄr nÀrmast ikonstatus och blir vÄra referenspunkter nÀr vi reflekterar över hÀndelsen. DÀrför har jag valt att titta nÀrmare pÄ de bilder som har publicerats i den amerikanska bildtidningen Life, den svenska bildtidningen Se och de svenskakvÀllstidningarna Expressen och Aftonbladet under Tet-offensiven i februari 1968. I minundersökning har jag samlat in alla bilder frÄn de aktuella tidningarna under perioden och kategoriserat dem efter grupperna militÀra, militÀra/civila och civila. Bilderna i kategorinmilitÀr var sÄ mÄnga att jag valde att dela upp dem i underkategorierna strid, fÄngar, rutin och döda/sÄrade.

Bildmanipulation med GD-biblioteket i PHP

Fler och fler webbapplikationer lÄter sina anvÀndare ladda upp bilder. Ibland behöver dessa bilder manipuleras pÄ nÄgot sÀtt, till exempel förminskas eller beskÀras för att bÀttre passa in pÄ webbsidan. Detta kan göras pÄ flera olika sÀtt men denna rapport behandlar endast ett av biblioteken för bildmanipulation i PHP, nÀmligen GD-biblioteket.Syftet med denna rapport var att hitta eventuella styrkor och svagheter i detta bibliotek gÀllande bildmanipulation. Detta har gjorts genom att försöka skapa, för webben vanlig funktionalitet sÄ som exempelvis tumnaglar, beskÀrning och vattenmÀrkning och sedan dokumentera resultatet.Resultatet av testningen visade att all testad funktionalitet gick att Ästadkomma och slutsatsen som drogs av detta var att GD-biblioteket Àr ett bra val för nÄgon som vill manipulera bilder..

"Jag brukar titta pÄ bilderna om jag hinner, jag vill ju lÀsa." : En undersökning om hur goda och svaga lÀsare i Är 2 tÀnker kring lÀsning, lÀsförstÄelse och bilder i litteratur.

Syftet med studien var att undersöka hur goda och svaga lÀsare i Är 2 tÀnker kring lÀsning, lÀsförstÄelse och bilder i litteratur. Vilka lÀsstrategier anvÀnde de sig av och i vilken utstrÀckning Àr anvÀndningen av bilden en strategi för att skapa lÀsförstÄelse? För att synliggöra elevernas tankar genomfördes 36 intervjuer med goda och svaga lÀsare. Resultaten frÄn goda och svaga lÀsare jÀmfördes för att se ifall det fanns nÄgra skillnader i deras synsÀtt pÄ lÀsning och ifall lÀsstrategierna skiljde sig Ät mellan de tvÄ grupperna. Undersökningen visade att det inte var nÄgra större skillnader mellan de tvÄ grupperna gÀllande deras tankar kring lÀsning och lÀsstrategier.

Inkluderande partnerskap för lÄngsiktig utveckling? : En diskursanalys av hur bilder av vÀst kontra ?de andra? konstrueras och gestaltas i OECD dokument

Föreliggande uppsats syftar till att synliggöra hur diskursiva bilder kring utveckling och partnerskap gestaltas och konstrueras i tre dokument utgivna av Organisation of Economic Co-operation and Development. Ett sÀrskilt fokus riktas till hur relationer mellan OECD, multinationella företag och de utvecklingslÀnder företagen Àr verksamma i, gestaltas i dokumenten. Genom att synliggöra sÀrdrag i diskursen kring utveckling och partnerskap finns förhoppningen att se om och hur, utifrÄn ett postkolonialt perspektiv bilder av ?vÀst? kontra ?de andra? produceras..

Bildkomposition - kÀnsla eller regler? : En studie om medveten komposition i bilder Àr identifierbar hos betraktaren.

GÄr det att se om en bild Àr komponerad efter regler? Genom en semistrukturerad undersökning via enkÀt har jag tagit reda pÄ hur bilder upplevs som Àr antingen medvetet komponerade efter regler, eller komponerade pÄ kÀnsla efter subjektiv estetik. Jag har utforskat vad det i sÄ fall Àr i bilderna som fÄngat betraktaren och vad de tolkar som genomtÀnkt och medvetet komponerat.  En frÄga ha varit om fotointresserade personer har lÀttare för att urskilja de hÀr tvÄ olika sÀtten att komponera en bild. Jag har undersökt vad det Àr i bilderna som tilltalar deltagarna och om reglerna avgör om en bild ska upplevas som bra och tilltalande eller om det finns nÄgot annat som har en större betydelse..

Ormar eller stora rovdjur : vilka resulterar i snabbast responser i visual search?

Fyrtio deltagare fick som uppgift att genom ett visuellt avsökningsexperiment, sÄ kallat visual search, avgöra om alla bilder i 3 x 3 matriser kom frÄn samma kategori av djur eller om det fanns med nÄgon bild frÄn en avvikande kategori. Studiens syfte var att studera huruvida deltagarnas reaktionstider inför mÄlbilder av ormar skilde sig frÄn mÄlbilder av stora rovdjur: björnar och vargar. Dessutom undersöktes om bilder i grÄskala resulterade i snabbare, lÄngsammare eller lika snabba responser som bilder i fÀrg. Kortare reaktionstider observerades för mÄlbilder av ormar Àn för björnar och vargar. Ormar skattades dessutom som mer obehagliga.

Visuell kommunikation i programkataloger för gymnasiet : Om Àmneskonception och intersektionalitet

Mitt syfte Àr att undersöka bilder i programkataloger för gymnasiet för att visa hur olika program framstÀlls i bild. Vad förmedlar dessa bilder gÀllande synen pÄ olika program, detta i avseende pÄ Àmneskonception och intersektionalitet? För att analysera bildmaterialet anvÀnder jag mig av en egen bildanalysmodell med grund i semiotisk bildanalys men dÀr Àven intersektionalitet Àr en del. Resultatet bestÄr av bildanalyser av enskilda bilder men Àven helhetsintryck av kataloger. Jag har tyckt mig se ett mycket nischat och stereotypt tilltal gÀllande bÄde Àmneskonception och intersektionalitet, som kan riskera att exkludera istÀllet för att inkludera elever.

"Det blir enklare om man ser bilder framför sig..." : En kvaltitativ undersökning som beskriver fyra elevers uppfattning av hur bilder frÀmjar deras lÀroprocess och kunskapsutveckling i undervsiningen

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att belysa fyra elevers uppfattningar av hur bilder frÀmjar deras kunskapsutveckling och lÀroprocess i undervisningen. Undersökningen innehÄller fyra kvalitativa intervjuer med elever i Ärskurs fem och har en fenomenografisk ansats. I studien belyses kopplingen mellan Vygotskijs och Gardners teorier om kreativitet, utveckling, inlÀrning, social interaktion och bildÀmnets funktion i undervisningen. Den beskriver Àven Löfstedts sammanstÀllning av fem teorier om barns bildsprÄkliga utveckling och Parsons teori om fem stadier av estetiskt förstÄelse.Resultatet av undersökningen visar pÄ att de fyra eleverna anvÀnder bilder som ett visuellt hjÀlpmedel vid tolkning och förstÄelse av text och de anvÀnder det som studieteknik vid problemlösning i undervisningen. Eleverna har Àven olika individuella sÀtt för att ta in kunskap, exempelvis genom att göra skisser och sedan göra mentala problemlösningar eller att göra saker praktiskt med hÀnderna.

Bilder talar sitt tydliga sprÄk : Om könsschabloner i marknadsföring av leksaker och barnrum

Bilder av barnrum och produktbilder med leksaker stÄr i centrum för denna uppsats, dÀr huvudsyftet varit att utreda hur genussymboler och könsroller förmedlas i marknadsföringen vÀnd till barn. KÀllmaterialet har bestÄtt av bilder strategiskt utvalda. Bildmaterialet har sedan analyserats med hjÀlp av en bildanalysmodell dÀr flickor och pojkar placerats som motpoler med skilda genussymboler, som representerar de bÄda könsrollerna. Genussymboler som förekommer i bildmaterialet Àr allt ifrÄn bildtexter, fÀrgval, klÀder och utseende, föremÄl, idrott, aktiviteter till miljö. Tillsammans med ett nÀrvarande barn Àr detta de symboler som gör bilden tydlig för sin tÀnkte mottagare.

Vykort fra?n utanfo?r tullarna : Den bildjournalistiska gestaltningen av Husbykravallerna

Studien behandlar hur de svenska dagstidningarna Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet i sin bildjournalistik gestaltade upploppen i Stockholms fo?rorter va?ren 2013. Fokus ligger pa? att identifiera o?vergripande gestaltningsmo?nster vad ga?ller ha?ndelserna, de inblandade akto?rerna och Husby som omra?de. Med hja?lp av en o?versiktlig inneha?llsanalys av samtliga bilder publicerade pa? nyhetsplats under perioden 20-25 maj och semiotiska bildanalyser av a?tta utvalda bilder har jag kommit fram till att tidningarna i stor utstra?ckning la?ter enstaka dramatiska bilder representera sto?rre skeenden och att de inblandade akto?rerna och Husby som omra?de gestaltas utifra?n stereotyper som tidigare forskning har visat a?r vanlig i mediebilden av kriser och fo?rortsomra?den.

Eleven som aktör i religionsundervisningen : en pilotstudie av gymnasieelevers roll i kristendomsundervisningen

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att försöka förstÄ vad ungdomar och i synnerhet dagens elever har för tankar kring kristendomen och vad som anses vara relevant i religionsundervisning för eleven. Uppsatsen Àr uppdelad i tvÄ delar. För det första har jag med elevernas bilder och bilder frÄn lÀromedel och jag ska göra en jÀmförelse för att se om det finns nÄgon skillnad. För det andra finns en del angÄende urval av material som bÄde elever och lÀrare kan anvÀnda sig av. I första delen ska jag se vilka urval som lÀraren har nÀr de vÀljer undervisningsmaterial och jÀmföra med vad eleverna, den andra delen, vill ha för sorts material i kristendomsundervisningen.  Mina frÄgestÀllningar i del ett Àr: Vad har elever, pÄ min partnerskola, för syn pÄ religionen kristendomen? Hur skiljer sig elevernas bilder i jÀmförelse med lÀroböckernas bilder? Mina frÄgestÀllningar i del tvÄ Àr: Vilken sorts material kan man anvÀnda sig av i kristendomsundervisningen för att göra Àmnet mer intressant? Vad vill eleverna anvÀnda för undervisningsmaterial och hur kan de vara med och pÄverka? .

Majorbolagen och musikern i dagens musikindustrier : Med marknadsföring som den gemensamma nÀmnaren

Denna studie avser att undersöka hur man kna anvÀnda bilder i undervisningen och hur detta kan fungera. Studien Àr utförd pÄ tre olika skolor med Ätta informatanter, bÄde lÀrare och elever. Studien rör Àmnena engelska och biologi. Undersökningen har en kvalitativ inriktning vilket innebÀr att den bygger pÄ vetenskapliga granskningar av verkligheten utifrÄn olika individers erfarenheter. Intervjumeyoden som anvÀnts Àr av semistrukturerad karaktÀr, d.v.s.

Bilden i gymnasieundervisningen ? en didaktiskt inriktad intervjuundersökning

I detta examensarbete intresserar vi oss för gymnasielÀrares bildanvÀndande i undervisningen. Att dagens samhÀlle prÀglas av bilder gör det viktigt för skolan och undervisningen att aktivt förhÄlla sig till bildmediet. Det faktum att skolans undervisning idag till stora delar baseras pÄ text gör att vissa elever missgynnas. För vissa elever stimulerar en bild lÀrandet bÀttre Àn en text.Syftet för examensarbetet Àr att undersöka hur lÀrare i gymnasieskolan anvÀnder bilder i undervisningen, vilka syften de har och vilka erfarenheter de gjort av bildanvÀndandet. Undersökningen bygger pÄ elva intervjuer med gymnasielÀrare.

Demokrati, medborgarskap och modernitet Myter om svensk nationell identitet: En analys av bilder i tre samhÀllsvetenskapliga lÀroböcker.

Syftet med detta examensarbete Àr att klarlÀgga vad den svenska nationella identiteten kan sÀgas bestÄ av. Vidare vill vi undersöka om, och i sÄ fall hur, svensk nationell identitet förmedlas genom lÀroböcker skrivna för gymnasieskolans SamhÀllskunskap A. Detta gör vi genom att utföra en semiotisk bildanalys av utvalda bilder frÄn tre lÀroböcker. I en sÄdan analys lÀses bilder pÄ samma sÀtt som text. Vi grundar vÄr analysmodell pÄ Barthes semiotiska metod för att analysera bilder och deras myter.

Karneval pÄ Internet : En studie kring bilder av döda pÄ sociala nÀtverk

Denna uppsats behandlar publiceringen av bilder av döda pÄ sociala nÀtverk. ForskningsfrÄgan Àr vad som karakteriserar publiceringen av dödsbilder pÄ sociala nÀtverk vad avser just framstÀllningen av bilderna. Den teoretiska bakgrunden Àr i huvudsak David Campbells teorier kring hur publicering av bilder av lidande och död styrs genom tre etiskt normativa regulatorer. Metoden Àr semiotisk analys och i tre fallstudier fastslÄs att publiceringarna Àr otypiska frÀmst för att de förekommer medan det Àr mycket ovanligt att se publiceringar av denna typ i traditionella medier. Bilderna uppfyller inte rÄdande standard i medieindustrin vad gÀller smakfullhet och anstÀndighet.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->