Sök:

Sökresultat:

1999 Uppsatser om Bilder av övervakning - Sida 5 av 134

Alla lÀrare Àr bildlÀrare? : En studie om lÀrare och bildanvÀndning i gymnasiegemensamma Àmnen

Detta Àr en undersökning som tar avstamp i Skolverkets styrdokument Gymnasieskola 2011 och LÀroplan, examensmÄl och gymnasiegemensamma Àmnen för gymnasieskola 2011 och hur diskursen kring bilders anvÀndning skrivs fram med fokus pÄ vilka begrepp kring visuell kompetens som anvÀnds. Detta kopplas ihop med hur sju lÀrare pratar om bilders anvÀndning i sin pedagogiska praktik. Syftet med denna studie Àr att bidra till ökad kunskap kring hur bilder anvÀnds i de gymnasiegemensamma Àmnena.Skolverkets diskurser i styrdokumenten Àr framskrivna med en elevinriktning, vilket innebÀr att de Àr inriktade pÄ vad eleverna ska uppnÄ efter avslutade kurser och utbildning. Styrdokumenten förvÀntas omtolkas av lÀrarna till en pedagogisk praktik dÀr eleverna ska ha möjlighet att nÄ mÄlen och uppnÄ kraven för de olika betygsstegen. I Skolverkets styrdokument utlÀser jag att det finns en diskurs som rör visuell kompetens, Àven om de begrepp som anvÀnds inte alltid Àr entydigt kopplade till bilder utan Àven kan handla om verbala uttryck.I undersökningen framkommer det att lÀrarna ofta anvÀnder sig av mÄnga olika typer av bilder.

En ögonblicksbild frÄn muntlig kommunikationsundervisning : 105 sfi-lÀrares anvÀndande av bildmaterial i undervisning med muntlig kommunikation

I det hÀr arbetet har jag studerat hur lÀrare i svenska för invandrare (sfi) arbetar med sina elever med bilder och kommunikation. Syftet med undersökningen har varit att bidra med kunskap om sfi-lÀrares val av bilder för att fÄ igÄng muntlig kommunikation i studievÀg 1. Jag har genomfört en enkÀtundersökning pÄ nÀtet med 105 deltagande lÀrare.Resultatet av undersökningen visar att mer Àn hÀlften av lÀrarna anvÀnder bilder varje dag. Bildmaterialet lÀrarna anvÀnder sig av Àr igenkÀnnbara fÀrgfotografier som förestÀller olika hÀndelser. LÀrarna anvÀnder sig av mÄnga olika typer av bilder och materialet Àr utformat pÄ ett varierat sÀtt.

Bilder som stöd till muntlig och skriftlig information/instruktion inom vÄrden: en litteraturstudie

Alla mÀnniskor kan inte förstÄ muntlig eller skriven informa- tion/instruktion. Just nu finns det inga vedertagna metoder till att hjÀl- pa dessa personer nÀr de besöker vÄrden. Att inte ha tillgÄng till in- formation kan leda till isolering och oro pÄ grund av bristande kontroll och förstÄelse. Syftet med denna studie var att genom en systematisk evidensbaserad litteraturöversikt finna evidens för att anvÀnda bilder som ett visuellt stöd till muntlig och skriftlig information/instruktion. Följande frÄgestÀllningar formulerades om bilder tillsammans med muntlig eller skriven information/instruktion ökar förmÄgan att med-verka, att komma ihÄg och genomföra önskad handling.

3D pÄ webben ? nÀsta steg för E-handeln? Stereoskopisk 3D som produktpresentation.

Inom den kraftigt vÀxande E-handeln rÄder stark konkurrens. Metoder att öka marknadsandelar och sÀlja mer produkter Àr viktigare Àn nÄgonsin. I denna studie utvÀrderas metoden att presentera produkter med hjÀlp av stereoskopisk 3D. En fördel som kan konstateras Àr att kunderna fÄr en mer verklighetsnÀra uppfattning av produkten Àn med traditionella bilder av tvÄdimensionell typ. Den tydligaste förbÀttringen Àr kopplad till upplevelsen av djup.

Digitala fotografier : Hantering och bevisvÀrde

Syftet med detta arbete Àr dels att ge en orientering till blivande aspiranter om Àmnet digitala bilder samt relaterat till det hur bevisprövning sker i Sverige. Jag vill ocksÄ bidra till en ökad förstÄelse av hur detta pÄverkar polisens del i rÀttskedjan samt se om det finns nÄgra gemensamma riktlinjer för hur detta skall hanteras. För att man skall förstÄ varför det kan uppkomma frÄgor kring hur bilder anvÀnds vid en rÀttegÄng sÄ mÄste man förstÄ det svenska systemet med fri bevisprövning. DÀrför börjar denna rapport i det avsnittet för att sedan gÄ in pÄ hur bilder hanteras i Sverige och till viss del i USA. Detta arbete syftar Àven till att orientera lÀsaren inom nÄgra omrÄden inom digitala bilder, i tur och ordning avhandlas Metadata, Manipulering av bilder, Komprimering och Upplösning.

SÀg det i toner: en undersökning av möjligheten att i musik förmedla kÀnslor och bilder

Syftet med denna uppsats var att undersöka vad man som instrumentalist kan förmedla till sina lyssnare. Är de utommusikaliska kĂ€nslor och bilder jag som kompositör och interpret vill förmedla desamma som lyssnaren uppfattar, eller skapar lyssnaren sina egna kĂ€nslor och bilder utifrĂ„n sina preferenser? För att ta reda pĂ„ detta har jag komponerat tre stycken, vart och ett utifrĂ„n en bild eller kĂ€nsla, dĂ€refter lĂ„tit ett antal mĂ€nniskor med olika bakgrund lyssna till dessa stycken och sedan i intervjuform undersökt vilka upplevelser de fick av musiken. Under arbetets gĂ„ng har jag insett att det tenderar mot att varje mĂ€nniska skapar sina egna kĂ€nslor och bilder vid musiklyssnande utifrĂ„n vad han eller hon har för erfarenheter med sig i bagaget. Dock tyder resultaten pĂ„ att vi har en kollektiv ?lyssningsbank? som fĂ„r oss att reagera likartat pĂ„ vissa typer av musik.

Tekniker för fotorealistisk rendering

Denna C-uppsats behandlar omrÄdet fotorealism i datorgenererade bilder. FrÄgestÀllningen och grundpelaren i min rapport har varit ? Vilka tekniker finns för att vid rendering uppnÄ fotorealism i datorgenererade bilder och hur anvÀnder man sig av dessa tekniker? Jag har undersökt och testat pÄ ett flertal olika tekniker och metoder för att rendera fotorealistiska bilder. Rapporten grundar sig i ett antal testprojekt dÀr jag uteslutit olika delar av en förenklad produktionspipeline. I varje projekt har jag flyttat fokus frÄn helheten till specifika delar av processen och genererat en kort film och/eller ett antal bilder.

Bildanalys, en vÀg till bÀttre förstÄelse av historiska
förlopp?

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ om bildanalys gÄr att anvÀnda i undervisning för att uppnÄ en bÀttre och mer levande förstÄelse för historiska förlopp. För att undersöka detta genomförs ett undervisningsmoment i en Ättondeklass dÀr bilder visas, diskuteras och analyseras. De tvÄ omrÄden som undervisningen behandlar Àr den franska revolutionen och den industriella revolutionen och bilderna Àr valda för att ÄskÄdliggöra dessa historiska förlopp. För att kunna faststÀlla om eleverna uppnÄtt en bÀttre förstÄelse för dessa historiska förlopp anvÀnds observationer, enkÀter och ett skriftligt prov som eleverna fÄr göra i anslutning till de bÄda momenten. Undersökningens resultat visar att eleverna nÄt en bÀttre och mer levande förstÄelse för de tvÄ historiska förloppen som behandlats.

Bildens betydelse i matematikboken

Under vÄr verksamhetsförlagda tid upplevde vi att bilder i matematikboken inte anvÀndes i sÀrskilt stor utstrÀckning i undervisningen. DÀrför valde vi att göra en lÀromedelsgranskning i tre matematikböcker för Ärskurs Ätta. Vi gjorde en semiotisk tolkning för att se om bildernas tyngdpunkt var pÄ Àmnet eller pÄ mottagaren. Vi sorterade bilderna i tre kategorier för att undersöka hur stor del av bilderna som Àr möjliga att anvÀnda sig av i undervisningen. Vidare tolkade vi bildernas lÀsbarhet genom att anvÀnda en metod som heter BLIX.

Vetenskap i populÀrkulturen : En kontextuell analys kring representationer av teknik och vetenskap i filmerna Demolition Man och Sunshine

Vi möts av mÀngder med bilder av teknik och vetenskap i populÀrkulturens verk. Dessa bilder kan ses som representationer av vÄr verklighet och bidrar ocksÄ till att skapa vÄra uppfattningar om vÀrlden.Denna uppsats fokuserar pÄ att studera just de populÀrvetenskapliga bilderna av teknik och vetenskap som finns representerade samt hur dessa bilder Àr en del av sin kontext. Genom att nÀrmare studera filmerna Demolition Man och Sunshine, utifrÄn frÄgor om tekniken skildras som ond, god eller neutral, hur vetenskapsmannen gestaltas samt hur förhÄllandet mellan mÀnniska och maskin ser ut, nystar denna uppsats fram de bilder av teknik och vetenskap som Äterfinns i dessa tvÄ verk..

Bildanalys som metod ? hur kan den anvÀndas för att synliggöra barns tankar om ilska?

Vi utsÀtts dagligen för en mÀngd bilder dÄ vi lever i ett bildsamhÀlle med TV, film, reklam, tidningar och böcker. Att dagens samhÀlle prÀglas av bilder gör det viktigt för skolan och undervisningen att aktivt förhÄlla sig till bildmediet. Arbetets övergripande syfte Àr att öka förstÄelsen för hur barns tankar kan synliggöras genom deras egenproducerade bilder. Vi har valt bildanalys som metod för att utifrÄn vÄr problemprecisering undersöka: Hur kan bildanalys anvÀndas för att synliggöra barns tankar om ilska? Hur anvÀnder sig barn av kulturella verktyg för att förstÀrka budskapet i sina bilder? De sju eleverna i undersökningen fick frÄgan: Vad tÀnker du pÄ nÀr du Àr arg? Rita och berÀtta!Resultatet av undersökningen tyder pÄ att det gÄr att synliggöra barns tankar med bildanalys genom en kombination av samtal och att barnen ritar.

Alla lÀrare Àr bildlÀrare? : En studie om lÀrare och bildanvÀndning i gymnasiegemensamma Àmnen.

Detta Àr en undersökning som tar avstamp i Skolverkets styrdokument Gymnasieskola 2011 och LÀroplan, examensmÄl och gymnasiegemensamma Àmnen för gymnasieskola 2011 och hur diskursen kring bilders anvÀndning skrivs fram med fokus pÄ vilka begrepp kring visuell kompetens som anvÀnds. Detta kopplas ihop med hur sju lÀrare pratar om bilders anvÀndning i sin pedagogiska praktik. Syftet med denna studie Àr att bidra till ökad kunskap kring hur bilder anvÀnds i de gymnasiegemensamma Àmnena.Skolverkets diskurser i styrdokumenten Àr framskrivna med en elevinriktning, vilket innebÀr att de Àr inriktade pÄ vad eleverna ska uppnÄ efter avslutade kurser och utbildning. Styrdokumenten förvÀntas omtolkas av lÀrarna till en pedagogisk praktik dÀr eleverna ska ha möjlighet att nÄ mÄlen och uppnÄ kraven för de olika betygsstegen. I Skolverkets styrdokument utlÀser jag att det finns en diskurs som rör visuell kompetens, Àven om de begrepp som anvÀnds inte alltid Àr entydigt kopplade till bilder utan Àven kan handla om verbala uttryck.I undersökningen framkommer det att lÀrarna ofta anvÀnder sig av mÄnga olika typer avbilder.

Responsiv hantering av bilder : Vad Àr en bÀsta lösning för responsiv hantering av bilder pÄ olika enheter?

Med responsiv webbdesign skapas en design som sedan dynamiskt anpassar sig till olika enheters skÀrmbredder, utan att specifika designer mÄste skapas för att fÄ en anpassad layout till varje specifik enhet. De senaste Ären har anvÀndandet av mobila enheter för surf pÄ webben ökat och kraven som stÀlls pÄ det mobila surfandet ökar med detta. Ett problem som uppstÄr med mobila enheter Àr att de trots sina smÄ skÀrmar, anvÀnder samma högupplösta bilder som skapats för större skÀrmar. Detta medför att, trots omskalning av bilder för att responsivt anpassa bilden till enheten, sÄ laddas en onödigt stor bild ned till enheten. Detta kan exempelvis p.g.a.

Bildanalys som metod ? hur kan den anvÀndas för att synliggöra barns tankar om ilska?

Vi utsÀtts dagligen för en mÀngd bilder dÄ vi lever i ett bildsamhÀlle med TV, film, reklam, tidningar och böcker. Att dagens samhÀlle prÀglas av bilder gör det viktigt för skolan och undervisningen att aktivt förhÄlla sig till bildmediet. Arbetets övergripande syfte Àr att öka förstÄelsen för hur barns tankar kan synliggöras genom deras egenproducerade bilder. Vi har valt bildanalys som metod för att utifrÄn vÄr problemprecisering undersöka: Hur kan bildanalys anvÀndas för att synliggöra barns tankar om ilska? Hur anvÀnder sig barn av kulturella verktyg för att förstÀrka budskapet i sina bilder? De sju eleverna i undersökningen fick frÄgan: Vad tÀnker du pÄ nÀr du Àr arg? Rita och berÀtta! Resultatet av undersökningen tyder pÄ att det gÄr att synliggöra barns tankar med bildanalys genom en kombination av samtal och att barnen ritar.

Bildsamtal som lÀrande : -Samtalar lÀrarna med eleverna om elevernas bilder i skolan

Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att studera huruvida bildlÀrarna i dag samtalar med eleven om elevens bilder i skolan. Om lÀrarna ens gör det?! Och hur det gÄr till i sÄ fall. Undersökningen har varit kvalitativ, sex bildlÀrare vid sex olika skolor har deltagit. Informationen har samlats in via intervjuer och observationer.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->