Sök:

Lev det perfekta livet, på Instagram

En intervjustudie om unga kvinnors självpresentation och identitetsskapande på Instagram


Instagram lanserades i oktober 2010 och är en applikation där du med hjälp avkamerafunktionen på din mobiltelefon eller din surfplatta kan dela med dig av bilder.Instagram tillåter sina användare att ta en bild, redigera den, för att sedan dela med sigav bilden till sina följare. Syftet med denna studie är att ur ett socialpsykologisktperspektiv få förståelse för och kunskap om hur Instagram med dess format kan varaen del av identitetsskapande processer samt fungera som ett verktyg försjälvpresentation. Det empiriska materialet består av tio kvalitativa intervjuer medkvinnor i åldrarna 20-25 som är aktiva Instagram-användare. Det teoretiska ramverketbygger på Meads teorier om jaget, Asplunds teori om social responsivitet, Giddensteori om självet som ett reflexivt projekt samt begrepp från Goffmans dramaturgiskaperspektiv. Resultat från studien visar att Instagram kan tolkas som en plattform därjaget och identiteten kan konstrueras. Vidare belyser resultatet att våra respondenterväljer vilka bilder deras följare ska få ta del av, vad dessa bilder ska visa samt hurdessa bilder ska se ut och på så vis medvetet styr den uppfattning de vill att derasföljare ska få av dem. Resultatet påvisar även att dessa självpresentationer i form avbilder framställs i självbekräftande syfte.

Författare

Emelie Byström Therése Strindlund

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..