Sök:

Sökresultat:

669 Uppsatser om Banker och mervärde - Sida 3 av 45

Kunders relation till banken : - en studie om kunders förtroende och kunskap om banken

AbstractFörfattare: Therese AronssonNyckelord: banker, utveckling, modernitet, expertsystem, kundperspektivBakgrund: Bankernas utveckling har under de senaste Ären varit stor. Detta har gjort att ocksÄ kundernas förutsÀttningar förÀndrats. Inom denna moderna institution krÀvs idag att kunderna har en viss finansiell kunskap men ocksÄ att de har förtroende för bankens nya tekniska system. Vilken kunskap har kunder om banker och vilka tjÀnster anvÀnder sig kunder av samt hur ser förtroendet ut till dessa tjÀnster?Syfte: Studien genomförs i syfte av att se hur kunders relation till banken ser ut genom vilka banktjÀnster de anvÀnder sig av samt vilken kunskap och förtroende de har till banken.

Kapitalstrukturens inverkan pa? bankers lo?nsamhet: bevis fra?n Europa : En kvantitativ studie o?ver banker inom EU under perioden 2006-2012

Vilken finansieringsstrategi fo?retag bo?r anva?nda sig av fo?r att uppna? sa? ho?g lo?nsamhet som mo?jligt, har varit a?mne fo?r intensiv forskning alltsedan Modigliani & Millers identifierade samband mellan skuldsa?ttningsgrad och lo?nsamhet 1958. Da? europeiska banker a?r a?lagda med regleringar sta?r de info?r en problematisk situation da?r de beho?ver skapa ho?gre avkastning fo?r investerare, och samtidigt leva upp till de riskbegra?nsningar regelverken fo?reskriver. De ledande teorierna inom omra?det sta?r i konflikt med varandra da?r ba?de finansiering genom skulder respektive eget kapital fo?respra?kas fo?r att uppna? optimal kapitalstruktur.

Bankernas riskhantering för bolÄn

Titel: Bankernas Riskhantering För BolÄn.Författare: Daniel Grufman, Peter Forsberg, Patrik Borg.Handledare: Mats Viimne.Nyckelord: Banker, Finanskriser, Riskmanagement.Syfte: Syftet med vÄr kandidatuppsats Àr att undersöka hur de lokala bankernasriskhantering för bolÄn fungerar.Metod: Vi anvÀnde en metod som kan ses som en tratt, dÀr vi ser brett pÄ problemet föratt sedan gÄ ner till pÄ djupet av problemet. Vi gör en kvantitativ undersökning,dÀr vi utformade problemet för att sedan vÀlja intervjuobjekt. Vi anvÀnder ossav den deduktiva metoden och den deskriptiva/induktiva metoden.Referensram: Hur uppkommer risker, hur man bedömer risker. Vi gÄr igenomriskmanagement-processen som Àr en metod för att skydda sig ifrÄn risker, somvi har tillÀmpat till bankers kreditrisker.Empiri: Data har vi samlat frÄn olika intervjuer med flera högt uppsatta personer pÄ defyra storbankerna i Sverige.Slutsats Vi har kommit fram till att bankernas nyckelkoncept i riskhanteringen, Àr attanvÀnda sig av sund kreditgivning. Alla fyra banker som vi undersöktebetonade vikten av att göra ordentliga undersökningar och menar att de var detabsolut bÀsta sÀttet att minimera riskerna..

VĂ€rdering av banker i Kina och EU : - Är Kinas banker övervĂ€rderade jĂ€mfört med EU?

Kina har blivit ett finansiellt centrum i vÀrlden dÄ stora som smÄ investerare ser potentialen av ett land med hög ekonomisk tillvÀxt och investeringsalternativ med stora vinstmöjligheter. Vi har vÀrderat de Ätta största bankerna i Kina och jÀmfört med de Ätta största bankerna i EU. Detta eftersom bankerna i Kina stÄr för nÀra 50 procent av vÀrdet av Hong Kong Stock Exchange (HKEx). Vi har anvÀnt oss av beta-vÀrdena och avkastningskraven pÄ respektivebank för att kunna vÀrdera samtliga banker i vÄr undersökning. Med dessa resultat frÄn vÀrderingen har vi kunnat analysera och hitta svar pÄ vÄr frÄgestÀllning.

Arbetstagare och arbetsgivare i familjerelation : Undantaget i 1§ p.2 LAS

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att utreda revisionsberÀttelsens betydelse vid bankernas kreditgivning. Dessutom har vi undersökt hur banker förhÄller sig till en oren revisionsberÀttelse i kreditprövningsprocessen.Metod: Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod i vÄr empiriska undersökning genom intervjuer med banker. DÀrutöver har vi anvÀnts oss av sekundÀrdata i form av böcker, databaser och artiklar för att fÄ en djupare förstÄelse i Àmnet.Teori: I den teoretiska referensramen har vi först berört olika lagar och begrepp och dÀrefter samlat teorier för att förstÄ revisionen och revisionsberÀttelsen. Efter det har vi gÄtt över till kapitalmarknaden och hur bankernas kreditprövningsprocess gÄr till. Vi har beskrivit olika teorier om riskbedömning, beslutsprocessen och relationer vid kreditgivning.

Balanserade styrkort i banker pÄ den svenska marknaden

Bakgrund: Under 80- och 90-talet startade en debatt om den ekonomiska styrningen dÀr styrning efter finansiella nyckeltal kritiserades. Att enbart styra ett företag efter finansiella nyckeltal ansÄgs inte enligt kritiker förbÀttra omrÄden som kundnöjdhet, innovation, kvalitet, cykeltid samt motivation hos medarbetare. Balanserade styrkort anvÀnds som ett redskap för planering och uppföljning. Ett styrkorts frÀmsta syfte Àr att översÀtta strategiska mÄl och visioner till ett antal sammanhÀngande prestationsmÄtt. Dessa mÄtt delas in i olika perspektiv som vanligtvis Àr finansiella, kundfokuserade, processfokuserade och innovationsfokuserade.

Personaliserade rÄdgivare ? en studie om relationer i bankernas InternettjÀnster

Problem: Den svenska bankmarknaden befinner sig under förÀndring. Och i takt med att vÀrlden med hjÀlp av tekniska innovationer blir mindre, blir det ocksÄ lÀttare för globala storföretag att etablera sig pÄ nya marknader. Konkurrensen tenderar att öka bland Sveriges banker och det kan leda till att det blir enklare för bankkunder att vÀlja en annan bank. Nu Àr det upp till bankerna sjÀlva att erbjuda tjÀnster och produkter som motsvarar kundernas krav. Syfte: Uppsatsen ska undersöka attityder samt belysa vikten av relationer och förtroende till personliga rÄdgivare i banker.

RevisionsberÀttelsens betydelse : utifrÄn bankernas kriterium i kreditprövningsprocessen

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att utreda revisionsberÀttelsens betydelse vid bankernas kreditgivning. Dessutom har vi undersökt hur banker förhÄller sig till en oren revisionsberÀttelse i kreditprövningsprocessen.Metod: Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod i vÄr empiriska undersökning genom intervjuer med banker. DÀrutöver har vi anvÀnts oss av sekundÀrdata i form av böcker, databaser och artiklar för att fÄ en djupare förstÄelse i Àmnet.Teori: I den teoretiska referensramen har vi först berört olika lagar och begrepp och dÀrefter samlat teorier för att förstÄ revisionen och revisionsberÀttelsen. Efter det har vi gÄtt över till kapitalmarknaden och hur bankernas kreditprövningsprocess gÄr till. Vi har beskrivit olika teorier om riskbedömning, beslutsprocessen och relationer vid kreditgivning.

Sveriges storbanker - mÀstare med lojalitet? : en studie om hur Sveriges fyra storbanker arbetar för att skapa lojalitet hos privatkunder

Vi har valt att undersöka hur Sveriges fyra storbanker arbetar för att skapa lojalitet till privatkunden. Vi har utfört studien med hjÀlp av fyra telefonintervjuer riktat mot lÀmpliga representanter inom varje bank. Bankerna vi har valt att undersöka Àr Swedbank, SEB, Nordea samt Handelsbanken. UtifrÄn den datainsamling vi fÄtt fram har vi evaluerat faktorer sÄsom kundnöjdhet, lojalitet och lönsamhet och deras pÄverkan pÄ kundlojalitet. Tanken med arbetet har varit att ge en insikt till hur banker arbetar kring dessa faktorer samt vad som initierar dem.Kundlojalitet har alltid varit ett vÀlkÀnt begrepp.

Avskaffande av revisionsplikten ? möjliga negativa konsekvenser för smÄföretag

Grunden till denna studie Ă€r att se om det uppstĂ„tt nĂ„gon förĂ€ndring för företag i relation till banker efter avskaffandet av revisionsplikten. Huvudpunkterna i denna uppsats behandlar lĂ„n och rĂ€ntor hos banker samt kvaliteten i Ă„rsredovisningarna frĂ„n bankernas sida.År 2006 gav Regeringen Justitiedepartementet i uppdrag att se över reglerna vad betrĂ€ffar revisionsplikten för smĂ„företag. Detta skulle komma att resultera i en utredning som lĂ€mnades in 2008 vilket innebar att revision blev frivillig för vissa företag. De nya bestĂ€mmelserna vad betrĂ€ffar revisionsplikten blev lagstadgade den 1 november 2010 och kom till att beröra ca 250 000 aktiebolag. Kriterier som skulle komma att gĂ€lla för att ha kvar revision var om bolaget under de senaste tvĂ„ rĂ€kenskapsĂ„ren uppfyllde minst tvĂ„ av dessa krav:? I medeltal fler Ă€n 3 anstĂ€llda.? Balansomslutning 1,5 miljoner kr.? NettoomsĂ€ttning 3 miljoner kr.Slutsatsen i denna studie Ă€r att det varken skett nĂ„gon förĂ€ndring i lĂ„nemöjligheter eller i rĂ€ntevillkor för företag efter avskaffandet av revisionsplikten.

Immateriella tillgÄngar : Om problematiken i kreditbedömningsprocessen

Bakgrund och problem: Dagens företag bestĂ„r allt mer av immateriella tillgĂ„ngar dĂ„ samhĂ€llet vi lever i har blivit allt mer högteknologiskt och kunskapsintensivt. NĂ€r smĂ„företag vill expandera vĂ€nder de sig vanligtvis till banker för att ansöka om krediter. Det finns dock en stor kritik mot hur banker hanterar utlĂ„ning till smĂ„företag. Överlag Ă€r det vĂ€ldigt svĂ„rt för smĂ„företag att bli beviljade krediter hos banker, speciellt för de smĂ„företag som har en hög andel immateriella tillgĂ„ngar. Vissa forskare menar Ă€ven att det finns skillnader i hur immateriella tillgĂ„ngar bedöms vid kreditbeslut.

Bankers balansering av lönsamhetskrav med rollen som
samhÀllsfunktion: en fallstudie om bankers olönsamma kunder

Syftet med denna uppsats var att visa hur banker balanserar lönsamhetskrav med rollen som samhÀllsfunktion. För att uppfylla syftet formulerades tre forskningsfrÄgor om hur banker identifierar och hanterar olönsamma kunder samt behandlar samhÀllsansvar gÀllande finansiell uteslutning. En fallstudie baserades pÄ intervjuer med kontorscheferna pÄ tre lokala bankkontor i medelstor svensk stad. Det empiriska resultatet presenterades anonymt för att fÄ hÀrligare och mer uttömmande information. Resultatet visade att banker anvÀnder ögonblickligt vÀrde för att analysera kunder vÀrde och nÀr det gÀller hantering av olönsamma kunder finns risk för finansiell uteslutning frÀmst pÄ grund av kreditkrav och riktad marknadsföring.

Basel II ur ett konkurrensperspektiv : En studie i nischbankernas stÀllning pÄ den svenska bankmarknaden

Konkurrensen pÄ den svenska bankmarknaden har efter en rad avregleringar pÄ 1990-talet förbÀttrats, mycket pÄ grund av nya nischbanker som pÄ allvar börjat tÀvla med de stora aktörerna pÄ marknaden. I februari Är 2007 intrÀdde ett nytt regelverk för banker, Basel II, som bland annat reglerar hur mycket kapital en bank mÄste hÄlla i förhÄllande till den risk den tar. Regelverket öppnar upp för banker att anvÀnda olika metoder, som kostar olika mycket att implementera och underhÄlla, för att berÀkna detta kapitalkrav. Som en följd av detta kommer mindre banker att ha svÄrt att bÀra de kostnader som mer avancerade metoder för med sig. Valet av berÀkningsmetoder kommer ocksÄ leda till att banker belÀggs med olika stora kapitalkrav.Denna studie syftar till att beskriva den förvÀntade effekt införandet av Basel II kommer att ha pÄ nischbankernas stÀllning pÄ den svenska bankmarknaden.

Redovisningens roll vid investerings- och beslutsfattande : En studie om hur redovisning, som utformas med Cost Constraint som förhÄllningssÀtt, kan pÄverka investerare och bankers investerings- och beslutsprocess.

Vi lever i en förÀnderlig vÀrld dÀr aktiemarknaden Àr en komplex miljö. Att fatta vÀlgrundande beslut pÄ aktiemarknaden Àr svÄrt för investerare, som  dÀrmed samlar in all den information som finns tillgÀnglig. Den redovisning och information som företag lÀmnar ifrÄn sig Àr utformad genom en avvÀgning mellan kostnader och nytta, som kallas Cost Constraint. Ytterligare en avvÀgning som företag anvÀnder sig av gÀllande upprÀttandet av redovisning Àr att inte ge ut för mycket information och dÀrmed ?skydda? sig frÄn konkurrenter.Studiens huvudsakliga syfte Àr att kartlÀgga och jÀmföra hur investerare och banker tar beslut baserat pÄ den redovisning som företag publicerar, som kan vara pÄverkad av Cost Constraint.

Basel II blir verklighet - En studie av hur svenska banker har pÄverkats av Basel II

Syftet med denna uppsats Àr att förklara hur tillÀmpningen av Basel II har pÄverkat bankerna. UtifrÄn pelare ett Àmnar vi att undersöka och öka förstÄelsen för vad som har förÀndrats i bankerna samt analysera vilka effekter dessa förÀndringar har medfört och kan komma att medföra. Studien har en induktiv ansats med en kvalitativ metod. Den har inspirerats av grounded theory för att samla in och koda empirin samt för att generera ett teoretiskt bidrag. Empirisk data har samlats in via semistrukturerade intervjuer med banker och experter.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->