Bankers balansering av lönsamhetskrav med rollen som
samhällsfunktion
en fallstudie om bankers olönsamma kunder
Syftet med denna uppsats var att visa hur banker balanserar lönsamhetskrav med rollen som samhällsfunktion. För att uppfylla syftet formulerades tre forskningsfrågor om hur banker identifierar och hanterar olönsamma kunder samt behandlar samhällsansvar gällande finansiell uteslutning. En fallstudie baserades på intervjuer med kontorscheferna på tre lokala bankkontor i medelstor svensk stad. Det empiriska resultatet presenterades anonymt för att få härligare och mer uttömmande information. Resultatet visade att banker använder ögonblickligt värde för att analysera kunder värde och när det gäller hantering av olönsamma kunder finns risk för finansiell uteslutning främst på grund av kreditkrav och riktad marknadsföring. Bankerna tycks generellt fokusera sitt utökade samhällsansvar på punktinsatser inom områden som ligger utanför och saknar påverkan på bankmarknaden och dess problem med finansiell uteslutning. En förklaring till detta är att exempelvis välgörenhet genererar goodwill, utan att bankerna riskerar att negativt påverka det ekonomiska målet att vara säker och sund.