Sökresultat:
106 Uppsatser om Arbetsvetenskap - Sida 3 av 8
Krav på kraven - Varför kravspecifikationer inte uppdateras och vad det kan ge för konsekvenser
Detta magisterarbete fokuserar på kravhantering i systemutvecklingsprocessen.
Mer specifikt handlar det om uppdatering av kravspecifikationen då nya krav
tillkommer. Detta är en aktivitet som ofta förbises och jag har velat se varför
samt vilka konsekvenser det kan leda till. Det referensföretag där
undersökningen utfördes är ITT Flygt i Emmaboda och Solna, som har intern
utveckling av system för sin verksamhet. Tillvägagångssättet i undersökningen
har främst varit intervjuer, men även studier av de dokument som finns i
verksamheten.
Smarta Hus: Nya behov och lösningar med participativ design
In this Bachelor Thesis (20 p.), we present the history and development of
"Intelligent Houses", and most important- explore some of the future
possibilities in this area.
The project has been carried out through an interdisciplinary cooperation
between three different educations at the Blekinge Institute of Technology.
By conducting a dialogue with various actors with different professions, we
have been trying to identify needs within the concept of "Intelligent Houses",
were the end user is not only the tenant or homeowner.
Through Participatory Design methods, such as a Future Workshop, we have
brought the users together to discuss their own and each others needs and
hindrances in their respective work practice, and how intelligent house
technology could improve their work conditions.
We have also been testing a highly sophisticated
CO/CO2/Moisture/Temperature/Enthalpy multi-sensor & controller, originally
developed for regulating indoor climate systems.
Based on the needs we have found in our fieldwork, we have been looking at
possibilities to make multi user solutions with the sensor..
Intranät En kommunikationskanal för alla?
Intranet is today a common technical groupware to communicate in many
organisations. People can interact through the Intranet and communicate within
the organization and get relevant information according to their workplace. It
can be difficult to get everybody to use the Intranet as an information- and
communication tool. This causes problems when people want to reach out with
information. With these thoughts we entered our work at Luftfartsverket at
Arlanda airport.
Prototyping i systemdesign
Denna uppsats avser att belysa frågan varför prototyper är ett viktigt verktyg
i en utvecklingsprocess av ett mobilt system. Fördelar och nackdelar som
verktyget kan innebära behandlas och olika tillvägagångssätt beskrivs.
Arbetet med detta baseras i ett praktiskt utvecklingsprojekt på
IT-kunsultföretaget Citerus. Projektuppgiften var där att genom en
informationflödesanalys definiera olika flaskhalsar i informationsflödet på
olika hotell för att sedan föreslå ett effektiviserande system. Projektet
koncentrerades vidare på städpersonalen och deras arbete. Utifrån fortsatta
studier föreslogs ett mobilt system som ger städpersonalen information för att
lättare och effektivare göra sitt jobb.
I flera olika forskningsdiscipliner som berör design och systemutveckling
förespråkas ett utvecklingssätt med hjälp av prototyper.
Artefakter i utveckling - Om designartefakters betydelse i en utvecklingsprocess
Genom att föra samman människor med olika bakgrund och utbildning kan
åtskilliga idéer skapas, nya metoder utvecklas och mer kreativa och originella
designlösningar produceras. Baksidan är, att ju fler olika människor med olika
bakgrund som är involverade i ett projekt desto svårare blir det att
kommunicera inom gruppen av olika individer och svårare att komma vidare i en
design- och utvecklingsprocess. Vi har under våren deltagit som en del i ett
större programvaruutvecklingsprojekt och skapat och använt oss av flera olika
designartefakter som medel för att främja samarbete, kommunikation och
designarbetet av den produkt vi utvecklade. I denna uppsats beskriver vi hur
dessa designartefakter har kommit till, förändrats och hur de har påverkat oss
och vårt designarbete. Syftet med uppsatsen är att visa på vilket sätt man kan
integrera metoder från olika discipliner i ett programvaruutvecklingsprojekt
och framförallt hur arbetet med, och kring designartefakter spelar en viktig
roll i utvecklingen av en produkt..
Utveckling av en bana till ett bilspel
Denna rapport behandlar examensarbetet ?Utveckling av en bana till ett bilspel? som utförts vid institutionen för Arbetsvetenskap vid Luleå tekniska universitet under 2003. Uppdragsgivare för arbetet är Luleå- företaget Agency 9, som har ett behov av att utveckla en bana till ett bilspel. Utvecklingsarbetet har bedrivits med hjälp av systematiska metoder vilka bidrar till att säkerställa kvalitén i arbetet. En förstudie visade att banor av den här typen ser väldigt lika ut i de flesta spel som finns på marknaden idag.
Att leva i en aktiv värld - svenska och danska barns umgänge med pedagoger i en virtuell värld
In my study I have participated at the Fifth Dimension / Active Worlds site in
Villa Gymnastiken in Ronneby, where I have worked both as an assistant to the
project leader and as a researcher, but also as a participant together with the
children. The children are working in a virtual world called Femtedim, created
in a internet-based program named Active Worlds Education Universe. The
Femtedim-world are bridging together two physical worlds in Ronneby and
Copenhagen.
My main focus is on an intervention that occurred in the 12th of March when the
research-team in Copenhagen, which runs the project in Denmark, decided to
create a new challenge for the children since some of them started to get
bored. They added gravitation to the Femtedim-world, which lead to a few
different reactions among the children. Most of the children didn´t like it and
were very hostile towards the idea that they would not be able to fly around
freely in the Femtedim-world.
Organisationsstruktur & Rolltydlighet
Uppsatsens syfte var att undersöka organisationsstrukturen hos Trygga Halmstad Centret och ta reda på i vilken omfattning denna kommit att fungerar utifrån de ursprungliga förväntningarna. Det är en kvalitativ undersökning som pekar på en friktion mellan de ursprungliga förväntningarna och de anställdas faktiska möjligheter att uppfylla dessa. Den nuvarande organisationsstrukturen på Trygga Halmstad Centret försvårar ett effektivt samarbete mellan de anställda och har skapat ett individuellt arbetssätt. Ledarskapsfrågan har berörts ett flertal gånger i de genomförda intervjuerna men man kan sammanfatta informanternas synpunkter med att bristen på en närvarande chef bidrar till oklarheter bland majoriteten av de anställda, bristen på klarhet har bidragit till individuella rollskapanden för att motverka otydligheten och bristen på gemensamt ledarskap. Den upplevda situation på den gemensamma arbetsplatsen påverkas till stor del av vilken moderorganisation man tillhör och vilken chef man svarar till..
Finns samband mellan medarbetares grad av self-efficacy och självupplevd interaktion med närmaste chef?
Den teoretiska bakgrunden tar upp self-efficacy som begrepp och dess betydelse
för medarbetare och organisation. Syftet med studien är att undersöka om
samband finns mellan self-efficacy och interaktion mellan medarbetare och chef.
Self-efficacy mäts med GSE, i översättning av Koskinen-Hagman et al (1999),
medarbetar-chefsinteraktion mäts med egenkonstruerade frågor i samma enkät i
syfte att undersöka relationerna avseende bl a nöjdhet, chefsnärvaro,
kontaktfrekvens, problemlösning. Deltagare består av 58 medarbetare från samma
organisation varav 83 % är kvinnor.
Studien visar att samband finns mellan self-efficacy och hur medarbetare
uppfattar interaktionen med sin chef avseende närvaro, nöjdhet samt hur
medarbetare själva agerar vid problem på arbetet.
Motivation som verktyg för att minimera negativ stress i projekt
Syfte: Att identifiera metoder för projektledare att använda motivation för att
minimera negativ stress.
Metod: Kvalitativa djupintervjuer
Slutsatser: Vi har definierat tre metoder som bidrar till att en
internaliseringskedja påbörjas. Internalisering ökar den inre motivationen både
hos projektledare och hos projektdeltagare och kan bidra till att minska
negativ stress. Den första metoden handlar om att utveckla en modell gällande
vilken information projektledare behöver från beställare när projekt beställs.
Den andra metoden handlar också om behovet av ökad beställarkompetens, och
innebär att utbilda beställarna. Den tredje metoden innebär att tydliggöra
gränsen mellan projektledarens och projektdeltagarnas ordinarie chefs ansvar
när det kommer till motivations- och stressfrågor gällande projektmedlemmarna.
Mobilitet, abstraktioner och kontextmedvetenhet:Nya vägar för SRÖ i Karlskrona att övervaka driften av fastigheter
Denna magisteruppsats beskriver framtagande och utveckling av riktlinjer för
ett system vars mål är att förändra och förbättra en organisation, där arbetet
idag utgår ifrån en stationär plats men där vi hävdar att arbetssättet skulle
kunna vara helt mobilt. I uppsatsen beskriver och diskuterar vi vårt
tillvägagångssätt, resultatet av fältstudier och analys samt en diskussion som
behandlar konstruktionen av ett mobilt anpassningsbart system. Uppsatsen
resulterar i framtagandet av designriktlinjer för en mobil artefakt. Denna
artefakt ska kunna stödja det arbete som utförs av personalen som arbetar med
drift och övervakning av fastigheter i Karlskrona kommun. Artefakten ska vara
anpassningsbar till den miljö som den används inom, den ska ha förmågan att
känna av den kontext den opererar inom samt ha förmågan att följa de
interaktioner som personalen utför.
Patientjournalen på fickan - en studie som visar att handdatorn kan stödja distriktssköterskans yrkespraktik och hur det grafiska gränssnittet utvecklats när distrikttsköterskor deltagit i designprocessen.
Projektets syfte var att undersöka om en handdator kan stödja
distriktssköterskans arbete. I rapporten beskrivs hur vi tillsammans med
distriktssköterskor har iakttagit i vilka situationer handdatorn kan vara ett
hjälpmedel. Om patientjournalen är tillgänglig via handdatorn vid hembesök
skulle det styrka de av oss utvalda nyckelorden som representerar
distriktssköterskans yrkeskunnande; "seende", lyhördhet, kommunikation,
flexibilitet, prioritering, beslutsfattande, dokumentation, framförhållning
samt utveckla ett minne och självständighet. I rapporten skriver vi också om
hur distriktssköterskorna tillsammans med oss har påverkat utvecklingen av det
grafiska gränssnittet i designprocessen. Vi visar med mock-upbilder hur denna
process har framskridit och vi pekar på hur viktig användarmedverkan är.
Delat Ledarskap - dubbelt så bra, hälften så svårt?
Det kan många gånger vara ett ensamt arbete att vara en ledare eller en chef.
Att vara ensam i att fatta beslut och i bedömningar kan i längden vara
påfrestande. Men den finns en form av ledarskap som, när den fungerar väl,
verkar ha möjlighet att hindra de baksidor som en chef eller ledare kan
utsättas för. Svaret på det är så enkelt som att vara två. I denna kvalitativa
studie har syftet varit att undersöka vad som främjar eller hindrar ett
framgångsrikt delat ledarskap i arbetslivet.
Är människan formad med det karismatiska ledarskapet redan från tidig ålder.- En observerande studie över mindre barn.
Abstract.
Studiens syfte var att undersöka om människan är formad med det Karismatiska
ledarskapet redan från tidig ålder. Då egenskaper är svåra att studera, som
också litteraturen beskriver, så valdes mönster som är karateristiska för det
karismatiska ledarskapet ut, som exempelvis; stark utstrålning, stor
kommunikations förmåga, en ledare för gruppen. Dessa mönster valdes att
studeras genom observation av en klass där barnen var i sju års ålder. Av
datainsamlingen gjordes an analys och tolkning och av detta framkom ett
resultat som i sig visade på att det fanns mönster och beteenden
karakteristiska för karismatiskt ledarskap hos vissa av barnen. Barnen hade
olika mycket av mönsterna men det visade sig ändock tydligt vilka som var av
det karismatiska ledarskapet och som kamraterna lät sig ledas av.
Teknikens Under - En problemrapport över arbetet på diariet, Regionens Hus i Mariestad
Att en dator hänger sig, inte gör som man vill eller bara är obegriplig är
inget nytt fenomen. Dock är detta en del av vardagen på diariet i Regionens Hus
i Mariestad, där de tre registratorernas arbetsprocesser innehåller ett antal
problem som bland annat är datorrelaterade. Rapporten beskriver arbetet på
diariet, de problem som finns, vem som äger problemen, och innehåller också en
diskussion runt de befintliga problemen. Rapporten tar upp allt från
postöppning till sökfel i programmet Diabas och mycket annat som ingår i
arbetet som registrator. De problem som finns i arbetet på diariet har hopat
sig över registratorerna som känner att det inte finns någon självklar part som
de kan vända sig till för att få hjälp.