Prototyping i systemdesign
DatavetenskapComputer science - software engineeringArbetsvetenskapHuman work science - generalPrototypingAnvändarcentrerad systemutvecklingPrototyper
Denna uppsats avser att belysa frågan varför prototyper är ett viktigt verktyg
i en utvecklingsprocess av ett mobilt system. Fördelar och nackdelar som
verktyget kan innebära behandlas och olika tillvägagångssätt beskrivs.
Arbetet med detta baseras i ett praktiskt utvecklingsprojekt på
IT-kunsultföretaget Citerus. Projektuppgiften var där att genom en
informationflödesanalys definiera olika flaskhalsar i informationsflödet på
olika hotell för att sedan föreslå ett effektiviserande system. Projektet
koncentrerades vidare på städpersonalen och deras arbete. Utifrån fortsatta
studier föreslogs ett mobilt system som ger städpersonalen information för att
lättare och effektivare göra sitt jobb.
I flera olika forskningsdiscipliner som berör design och systemutveckling
förespråkas ett utvecklingssätt med hjälp av prototyper. Då utveckling för
mobila tjänster på olika sätt upplevs som mer krävande konstateras att det här
ställs högre krav på prototypingförfarandet. Att hämta ytterligare kunskaper om
prototyping från området för industridesign föreslås.