Finns samband mellan medarbetares grad av self-efficacy och självupplevd interaktion med närmaste chef?
SamhällsvetenskapSocial sciences - psychologyArbetsvetenskapHuman work science - generalSelf-efficacyArbetstillfredsställelseOrganisationsengagemangOrganisationOcbLedarskapMedarbetar-chefsinteraktion
Den teoretiska bakgrunden tar upp self-efficacy som begrepp och dess betydelse
för medarbetare och organisation. Syftet med studien är att undersöka om
samband finns mellan self-efficacy och interaktion mellan medarbetare och chef.
Self-efficacy mäts med GSE, i översättning av Koskinen-Hagman et al (1999),
medarbetar-chefsinteraktion mäts med egenkonstruerade frågor i samma enkät i
syfte att undersöka relationerna avseende bl a nöjdhet, chefsnärvaro,
kontaktfrekvens, problemlösning. Deltagare består av 58 medarbetare från samma
organisation varav 83 % är kvinnor.
Studien visar att samband finns mellan self-efficacy och hur medarbetare
uppfattar interaktionen med sin chef avseende närvaro, nöjdhet samt hur
medarbetare själva agerar vid problem på arbetet. Self-efficacy har däremot
inte betydelse för på vilket sätt de föredrar att kontakta chefen. Samband
finns mellan self-efficacy och anställningstid men saknas mellan
anställningstid och nöjdhet.