Sök:

Sökresultat:

141 Uppsatser om Annonser - Sida 1 av 10

Annonser i ett nytt millennium ? en studie om unga människors syn på annonser i olika mediekanaler

Titel Annonser i ett nytt millenniumFörfattare Helen Angervik och Isabella SzajewskaHandledare Marie GrusellUtbildningssäte Göteborgs universitet, JMG - Institutionen för journalistik och masskommunikationSektion Medie- och kommunikationsvetenskapKurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskapTermin och år Period 2, 2010Sidantal 43 exklusive bilagorSyfte Syftet med vår studie är att undersöka vad unga människor har för attityder och beteenden till Annonser i de olika mediekanalerna.Metod Kvalitativ metod i form av fokusgrupp och enskilda intervjuerMaterial En fokusgrupp med fyra respondenter, samt 4 enskilda intervjuer.Slutsatser Vi upptäckte att unga personer har en relativt kritisk syn på reklam, samtidigt som de medger att reklamen är nödvändig och att de söker och uppmärksammar den vid intresse och behov. Ungdomarna kopplar emellanåt bort reklam då de anser att den är störande och irriterande. Trots det menar de att de i viss grad påverkas av Annonser i det vardagliga inköpsbeteendet..

Redaktionella annonser : en expanderande marknadsföringskanal

Redaktionella Annonser är en typ av marknadsföringskanal som har expanderat kraftigt på marknaden. Syftet med denna uppsats är att beskriva varför företag väljer att sprida sitt budskap genom redaktionella Annonser i tematidningar. Vi har gjort en kvalitativ undersökning och intervjuat tio företag som har Annonserat redaktionellt. Avsnitten teori, företagserfarenheter av redaktionella Annonser och analys är upplagda efter fyra huvudrubriker; marknadskommunikation, trovärdighet, etik och marknadsfokus. Det vi har kommit fram till är att anledningen till att företag väljer att Annonsera redaktionellt är för att det är en kommunikationskanal som erbjuder företag en chans att synas på marknaden.

Hur uppfattar användarna riktade annonser? : En undersökning om annonsering på Facebook

Sociala medier med Facebook i spetsen har förändrat hur vi umgås och agerar på Internet. Personlig information sprids som aldrig förr och detta skapar förstås även nya möjligheter för annonsörer. Möjligheten till att rikta skräddarsydda Annonser direkt till konsumenter har aldrig varit billigare och lättare än idag. Denna uppsats syftar till att undersöka detta fenomen och mer specifikt hur Facebooks Annonser fungerar. Märker användarna av Annonserna? Vidtar användarna åtgärder på grund av att deras personliga uppgifter används i riktade Annonser? För att undersöka detta genomfördes en enkätundersökning med 101 deltagare.

Smarta lösningar för ett bättre liv?: en analys av Ikeas annonser i Sverige och Kina

Denna uppsats bygger på en bildanalys av Ikeas Annonsering i Kina respektive Sverige. Vi har analyserat två Annonser i vardera land. Uppsatsens teoretiska grund baseras på kommunikationsteori, färglära, bildanalys och semiotik. I komparationen mellan Annonser publicerade i de två länderna kunde vi konstatera att de kulturella skillnaderna är påtagliga. Ikea i Sverige tar ut svängarna, lämnar mer öppenhet och nyttjar komisk retorik i sin marknadsföring.

Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär : En studie av särskrivningar i annonser på Internet

Denna C-uppsats handlar om särskrivningar i Internet-Annonser. Uppsatsen innehåller två olika undersökningar: en frekvensundersökning och en attitydundersökning. I frekvensundersökningen har jag valt ut 100 företagsAnnonser från www.blocket.seoch räknat antal särskrivningar, vilket visade sig vara 41 till antalet. De 41 särskrivningarna var fördelade över 24 Annonser, bestående av hela 36 substantiv samt 3 adjektiv, 1 verb och 1 adverb. Även tidigare forskning talar entydigt för att substantiv är den ordklass som särskrivs allra mest, eftersom de ingående leden gärna ses som enskilda enheter.

Hur uppfattas företaget? : En studie av annonseringens effekter på företagens image

Syftet med studien var att öka kunskapen kring hur företag genom annonsens uppbyggnad kan påverka sin image. En kvalitativ studie har genomförts genom insamling av primärdata. Annonser från tre företag valdes ut, varpå semistrukturerade intervjuer genomfördes med såväl företrädare för företagen som sexton respondenter. Studien visar att konsumenters tidigare kunskap och erfarenheter påverkar deras utvärdering av Annonser. Annonser som uppfattas som mainstream kan både vara något positivt och negativt.

Tack, men nej tack : En undersökning om Online Behavioral Advertising och dess förhållande till blockeringstjänster

Online Behavioral Advertising betyder att man spårar användares beteende över Internet för att kunna skapa skräddarsydda Annonser till användare baserat på deras internetaktiviteter. Det är kostnadseffektivt och ger möjlighet för företag att skapa relevanta Annonser för internetanvändare. Online Behavioral Advertising möts ofta av motstånd eftersom att företag inkräktar på den personliga integriteten när man samlar in information om människor för att skapa Annonser. Samtidigt har användandet av så kallade blockeringstjänster ökat, det vill säga tjänster som gör att internetanvändare kan ta bort Annonser från hemsidor. I denna uppsats undersöks hur unga människor i Sverige ställer sig till Online Behavioral Advertising och blockeringstjänster samt vilka samband som finns mellan dem.I denna studie har vi använt oss av både en enkätundersökning och av intervjuer för att se hur människor resonerar kring Online Behavioral Advertising och blockeringstjänster.

Kommunikation och layoutmönster inom reklam : En layoutundersökning av tio annonser från Metro Student Magazine

Syftet med denna undersökning är att ta reda påom det finns speciella mönster i layouten mellan tio olika Annonser fråntidningen Metro Student Magazine. Genom att undersöka hur rubriker, bilder ochlogotyper är placerade samt göra färg-, text- och retorikanalyser på Annonsernavill jag ta reda på om det finns samband - likheter och/eller skillnader -mellan deras layout. Annonsernas färger, teckensnitt, genomsnittliga meningslängdersamt mottagartilltal undersöks för att slutsatser ska kunna dras om deraslayout. Undersökningen visar att det finns vissa likheter och skillnader mellanAnnonserna beroende på om de kommer från företag som vill rekrytera personaleller om de kommer från företag som vill sälja en speciell produkt.Resultatetvisar även att det finns ett mönster angående Annonsernas placering i tidningenoch att samtliga Annonser, som grupp, har vissa likheter, vilket kan visa påatt Annonser i Metro Student Magazine har speciella layoutmönster..

Hur uppfattas företaget? - En studie av annonseringens effekter på företagens image

Syftet med studien var att öka kunskapen kring hur företag genom annonsens uppbyggnad kan påverka sin image. En kvalitativ studie har genomförts genom insamling av primärdata. Annonser från tre företag valdes ut, varpå semistrukturerade intervjuer genomfördes med såväl företrädare för företagen som sexton respondenter. Studien visar att konsumenters tidigare kunskap och erfarenheter påverkar deras utvärdering av Annonser. Annonser som uppfattas som mainstream kan både vara något positivt och negativt.

Ge Er fru en mopp nu! : Kvinnor och män i ICA-kurirens annonser 1955 och 1975

Syftet med detta arbete är att studera Annonsering i ICA-kuriren och se vilka typer av varor har könade Annonser. Mer specifikt är syftet att jämföra reklamens syn på kvinnor och män i ICA-kuriren mellan året 1955 och året 1975. 15 nummer studeras från år 1955 och tio från år 1975. Resultatet visar att Annonser år 1975 behåller den konservativa genusordningen som rådde redan år 1955: Kvinnan tar hand om hemmet och barnen och mannen arbetar och försörjer familjen. Det fanns dock några tydliga förändringar mellan de två åren.

Vi hänger mé: dagstidningsannonser i NSD 1960 - 1970 som spegling av tidsandan

Syftet i uppsatsen har varit att visa att reklam på lokal nivå är ett användbart verktyg för att spåra människors mentalitet i vardagen. Metoden har varit kvalitativ. Som källor till uppsatsen har ett urval av tidningen Norrländska Socialdemokratens annonssidor under åren 1960-1970 används. Resultatet visar att Annonser i lokal dagspress kan användas som metod för att fånga tidsandan och människors mentalitet med hjälp av hermeneutisk tolkning.

Annonser och nyhetskonsumtion : En kvantitativ studie om hur unga vuxna irriteras av annonser på nyhetssidor på PC och iPad

In this paper we have studied how young adults read news on the internet. The purpose was to seehow the consumers of news were irritated by the adverts on news sites depending on whichplatform they used, a computer or an portable reading device of the brand Apple iPad. Observationsand surveys were conducted on ten people. The news sites we used for this study were www.SvD.seand www.expressen.se. The result show that a majority experienced that their news consumptionwere irritated by advertising, mostly on Expressen's news site because it wasn't perceived asforeseeable..

Negative campaigning En kartläggning av politiska annonser i Dagens Nyheter

Titel: Negative campaigning: En kartläggning av politiska Annonser i Dagens NyheterFörfattare: Olle Berntson och Eric SäweUppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs UniversitetKurs: Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap på Institutionen förjournalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs Universitet.Termin: Höstterminen 2014Handledare: Gabriella SandstigSidantal: 31, inklusive bilagorSyfte: Att kartlägga omfattningen av negative campaigning i svensk dagspress under andra hälften av 1900-talet.Metod: Kvantitativ innehållsanalysMaterial: Annonsmaterial i Dagens NyheterHuvudresultat: Våra resultat visar att omfattningen av negative campaigning i svensk dagspress över tid har minskat. Andelen negative campaigning hade en tillfällig uppgång under 1970- och 1980-talen med en topp 1988, för att sedan slutet av 1990-talet försvinna helt. Under valrörelsen 1988 var andelen Annonser klassade som negative campaigning som högst och låg på 13 %, för att under efterföljande decennium försvinna helt..

Reklam till föräldrar och barn: hur ser den ut? : En studie om utseendet på annonser riktade till barn respektive föräldrar

Utifra?n grunden att reklam fo?r produkter till barn riktas till ba?de barn och fo?ra?ldrar, har vi underso?kt hur tryckta Annonser i tidningar som har ma?lgruppen barn respektive fo?ra?ldrar ser ut. Vi analyserar dessa utifra?n inneha?llsanalys och fokuserar pa? hur kompositionen i Annonserna ser ut. Vad det finns fo?r bilder, symboler och fa?rger, och vad det sa?ger om barn och fo?ra?ldrar som konsumenter och ma?lgrupp.

Dynamisk Scrapeapplikation

Denna rapport beskriver examensarbetet vi gjort för LBS Science Park AB. Anledningen till att vi gjort just denna applikation var att LBS Science Park såg ett problem i den Internetbaserade hästannonsmarknaden. Det fanns ingen ledande annonssida, utan användare som skulle sälja eller köpa hästar fick använda sig av flera mindre sidor. Vår uppgift blev att undersöka marknaden och att skapa en applikation som samlar Annonser från flera hemsidor på vår applikation. Rapporten är indelad i tre huvuddelar, som belyser de juridiska, de tekniska och de innehållsmässiga frågorna.

1 Nästa sida ->