Sök:

Reklam till föräldrar och barn

hur ser den ut?


Utifra?n grunden att reklam fo?r produkter till barn riktas till ba?de barn och fo?ra?ldrar, har vi underso?kt hur tryckta annonser i tidningar som har ma?lgruppen barn respektive fo?ra?ldrar ser ut. Vi analyserar dessa utifra?n inneha?llsanalys och fokuserar pa? hur kompositionen i annonserna ser ut. Vad det finns fo?r bilder, symboler och fa?rger, och vad det sa?ger om barn och fo?ra?ldrar som konsumenter och ma?lgrupp. Reklam som riktas till barn finns inte enbart i barntidningar utan a?ven i fo?ra?ldratidningar. Da?rfo?r har vi valt att analysera barntidningar som riktar sig till olika a?ldrar fra?n liten upp till tona?ren, och a?ven fo?ra?ldratidningar som har specifikt mamma, pappa eller ba?da som ma?lgrupp. Vi underso?ker layout, fa?rg och form i annonserna. Vi tittar a?ven pa? likheter och skillnader i utformningen utefter om ma?lgruppen a?r barn eller fo?ra?ldrar. Det den ha?r studien ska hja?lpa till med a?r alltsa? att fa? en inblick i vad det a?r fo?r reklam som barn och fo?ra?ldrar sto?ter pa? till vardags. 

Författare

Erica Marcus Caroline Holm

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Avdelningen för Kultur, samhälle, mediegestaltning ? KSMFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..