Hur uppfattas företaget? - En studie av annonseringens effekter på företagens image
FöretagsekonomiBusiness administration - marketingMarknadsföringAnnonseringAnnonsers utformningImage genom annonsering
Syftet med studien var att öka kunskapen kring hur företag genom annonsens
uppbyggnad kan påverka sin image. En kvalitativ studie har genomförts genom
insamling av primärdata. Annonser från tre företag valdes ut, varpå
semistrukturerade intervjuer genomfördes med såväl företrädare för företagen
som sexton respondenter. Studien visar att konsumenters tidigare kunskap och
erfarenheter påverkar deras utvärdering av annonser. Annonser som uppfattas som
mainstream kan både vara något positivt och negativt. Att följa gängse koder
kan göra att mottagaren lättare placera annonsen i ?rätt fack? och lättare
förstår budskap. Större textmassor i annonser tycks lämpa sig bättre om
mottagarna har stark motivation att läsa den. Annonsens olika element bör sända
ut samma signaler för att konsumenter ska förstå dess budskap. Vid användning
av storytelling rekommenderas att länken mellan historien och produkten tydligt
framgår. Att kommunicera annonsörens historiska arv framstår som ett sätt att
skapa associationer som tradition och kvalitet.