Sök:

Redaktionella annonser

en expanderande marknadsföringskanal

Redaktionella annonser är en typ av marknadsföringskanal som har expanderat kraftigt på marknaden. Syftet med denna uppsats är att beskriva varför företag väljer att sprida sitt budskap genom redaktionella annonser i tematidningar. Vi har gjort en kvalitativ undersökning och intervjuat tio företag som har annonserat redaktionellt. Avsnitten teori, företagserfarenheter av redaktionella annonser och analys är upplagda efter fyra huvudrubriker; marknadskommunikation, trovärdighet, etik och marknadsfokus. Det vi har kommit fram till är att anledningen till att företag väljer att annonsera redaktionellt är för att det är en kommunikationskanal som erbjuder företag en chans att synas på marknaden. De får genom sin likhet med publicitet hög trovärdighet och kan fånga kunder på ett annat sätt än andra kommunikationskanaler. Vi har också kommit fram till att annonsera redaktionellt hjälper företag att hitta nya kunder och nå ut till en bredare publik vilket också är en anledning till varför företag använder sig av redaktionella annonser.

Författare

Anna Selmén Anne von Euler

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..