Sök:

Smarta lösningar för ett bättre liv?

en analys av Ikeas annonser i Sverige och Kina


Denna uppsats bygger på en bildanalys av Ikeas annonsering i Kina respektive Sverige. Vi har analyserat två annonser i vardera land. Uppsatsens teoretiska grund baseras på kommunikationsteori, färglära, bildanalys och semiotik. I komparationen mellan annonser publicerade i de två länderna kunde vi konstatera att de kulturella skillnaderna är påtagliga. Ikea i Sverige tar ut svängarna, lämnar mer öppenhet och nyttjar komisk retorik i sin marknadsföring. De anknyter tydligt till en ung och modern livsstil. I Kina använder de en tydligare och mer konservativ marknadsföring som evident speglar den kinesiska kulturen. I annonserna återges både det traditionella kinesiska familjelivet och det nya, västerländskt inspirerade, individualistiska Kina. Arbetet visar att det är nödvändigt att anpassa sitt marknadskommunikationsmaterial till den lokala marknaden, för att konsumenten skall kunna identifiera sig med personer, miljö och den kultur som avspeglas.

Författare

Therése Brun Linda Reinholdsson Erica Viklund

Lärosäte och institution

Luleå/Musikhögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..