Sök:

Sökresultat:

108 Uppsatser om Agil förvaltning - Sida 7 av 8

Förstudie för implementering av en ny arbetsmetod och automatiserad testning

Syftet med denna förstudie var att hitta en ny arbetsmetod för Argentum Group samt att hitta ett sÀtt att fÄ in mer testning i det dagliga arbetet. Det primÀra syftet var att undersöka om detta kunde ske via automatisering av tester samt om det skulle vara lönsamt. Genom intervjuer, en enkÀt samt observationer pÄ Argentum skapade jag mig en bild av de behov som jag anser fanns och dÀrefter undersökte jag agila metoder som Scrum, RUP, Kanban, Lean Software Development, eXtreme Programming (XP) med flera och fann att Kanban, Scrum samt XP var intressanta för Argentum. Argentum önskade Àven att fÄ rekommendationer om hur deras testning bör förbÀttras varav jag utarbetade ett förslag pÄ projektprioriteringar, samt vilka krav dessa prioriteringar stÀller pÄ en utvecklare. NÀr det gÀller systemtestning bör Argentum börja anvÀnda sig av testfall till alla projekt.

Projekt: Studentbostad08

Detta dokument Àr en rapport av ett examensarbete skrivet av Mathias Nohall och Mahmudul Hazra pÄ intuitionen för kommunikation och informationsteknik pÄ Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i Stockholm, Sverige. Rapporten presenterar ett projekt dÀr examensarbetarna har utvecklat en webbportal Ät Södertörns studentkÄr, dÀr studenter kan söka efter lÀgenheter som allmÀnheten kan hyra ut.Rapporten presenterar en förundersökning, med tillhörande teknisk analys. I denna förundersökning presenteras projektets bakgrund, mÄl och syfte. Förundersökningen innefattar Àven teoretiska utredningar dÀr potentiella tekniska lösningar och webbhotell samt projektmetoder presenteras.Projektrapporten gÄr sedan in i utförande kapitlet dÀr examensarbetarna presenterar mer i detalj hur de har gÄtt tillvÀga. Projektmetoden beskrivs mer utförligt med iterationer, implementeringar samt driftsÀttning av applikationen till rapport och redovisning av projektet.Sedan presenteras en teknisk analys av ramverket samt hur detta Àr integrerat med applikationens kod.

En hermeneutisk analys av systemutveckling: ? Ostrukturerat kontra Metoddrivet utvecklingsarbete

I takt med att IT vÀxer i samhÀllet driver detta ocksÄ fram efterfrÄgan pÄ IT-system och mjukvaror för att effektivisera organisationer och verksamheter. För att bedriva systemutvecklingsarbete behövs mÀnniskor som utvecklar IT-system. I bÀsta fall motsvarar dessa system kundens förvÀntningar och önskemÄl, men i vÀrsta fall kan systemutvecklingsarbetet utmynna i system som inte Àr till nytta för kunden och slutanvÀndarna. För att skapa hÄllbara och kvalitativa IT-system Àr det viktigt att kunden och slutanvÀndaren sÀtts i fokus genom att mÀnniskorna som hÄller i system-utvecklingsarbetet förstÄr "varför" nÄgot skall skapas och kan sÀtta det i realitet till den miljö som IT-systemet skall fungera i. Systemutveckling mÄste bedrivas utifrÄn flera viktiga principer och faktorer som i sin tur pÄverkar val av utvecklingsmetod och vilken typ av utvecklingsmetod och filosofi som passar stÀlls i relation till hur den rÄdande situationen ser ut.

Kravhantering i praktiken : - En undersökning av kravhantering i systemutvecklingsbranschen

Kravhantering Àr en vÀsentlig del i systemutvecklingsprojekt och nÄgot som teori föresprÄkar att stor vikt bör lÀggas pÄ om projekt ska lyckas. Statistik och undersökningar pÄpekar emellertid att kravhantering lÀnge varit bristfÀllig och att den troligtvis fortfarande Àr det, samt att för lite resurser lÀggs pÄ kravhantering.Syftet med uppsatsen Àr att granska kravhantering i praktiken pÄ företag inom systemutvecklingsbranschen och se hur det förhÄller sig till teorin. MÄlet Àr att kartlÀgga hur man idag ser pÄ kravhantering, hur man arbetar med det, samt uppmÀrksamma förekommande brister och svÄrigheter.  För undersökningen som uppsatsen bygger kring har positivistisk deduktiv ansats anammats. MÄlet Àr att granska verkligheten utan att söka svar, försöka förstÄ eller undersöka orsakssamband.

FrÀmmande kapital i kapitalstrukturen : En empirisk studie om fastighetsbolag

Bakgrund och problem: Betra?ffande de svenska fastighetsbolagen finns det ett tomrum i studier ga?llande vilka faktorer som ligger bakom valet av kapitalstruktur. Fo?r bolag med ho?g skuldsa?ttningsgrad som vill utnyttja ha?vsta?ngseffekten blir la?nat kapital viktigt, men om nu mo?jligheten till att finansiera sig a?r begra?nsad, vilka alternativa finansieringsformer finns da? mot den traditionella bankkrediten? Skulle det vara ba?ttre fo?r bolagen att enbart anva?nda sig av eget kapital fo?r att slippa ra?ntekostnaderna? Eftersom bankerna i samband med finanskrisen 2008 och den pa?ga?ende eurokrisen tvingats strama a?t sin kreditgivning.Syfte: Syftet med studien a?r att beskriva hur svenska fastighetsbolags kapitalstruktur fo?ra?ndrats o?ver en angiven period samt beskriva ta?nkta bakomliggande orsaker.Avgra?nsningar: Studien har avgra?nsats sig till fastighetsbranschen och svenska fastighetsbolag. Vidare har studien avgra?nsats till bolag som varit bo?rsnoterade pa? Stockholmsbo?rsen fra?n 2005 till 2012 med huvudverksamhet inriktad pa? fastighetsfo?rvaltning och uthyrning.

Praktisk tillÀmpning av agil programutvecklingsmetodik : Utveckling av e-handelsapplikationen Shrt

Syftet med denna rapport Àr att beskriva arbetet kring utvecklingen av en webbapplikation för försÀljning av t-shirts - Shrt - och utreda möjligheterna för att lansera varumÀrket pÄ marknaden. Projektet utgick ifrÄn visionen ?att ge vÄra kunder verktygen som behövs för att uttrycka sin personlighet, genom mode som kunden sjÀlv designar, via webben?. Under projektet har utvecklingsmetodiken scrum anvÀnts tillsammans med andra verktyg som Àr vanliga vid agila projekt. Vid konkretisering av varumÀrket Shrt och dess produkt genomfördes brainwriting. För att skapa en produktbacklogg anvÀnde sig utvecklingsgruppen av arbetsmetoderna funktionsanalys, konceptdivergens, konceptutvÀrdering och prototyping. Funktionerna i produktbackloggen delades sedan in i kategorierna nödvÀndiga, önskvÀrda samt onödiga funktioner. Produktbackloggen lÄg sedan till grund för hur arbetet delades upp i tre olika sprintar med separata mÄl och redovisningar. Den första sprinten fokuserade pÄ funktion, den andra pÄ upplevelse för anvÀndaren och den tredje pÄ underhÄll samt förbÀttring av kod ? refaktorering. Under slutet av utvecklingen genomfördes anvÀndartester utifrÄn Task-based scenarios dÀr anvÀndaren fÄr försöka utföra en uppgift utan instruktioner pÄ hur den ska utföras.  Resultatet av projektet blev en webbapplikation med all funktionalitet som klassificerades som nödvÀndig och önskvÀrd.

Planering och tidsestimering i agila projekt : En jÀmförelse med den traditionella projektplaneringsteorin

Enligt den traditionella projektteorin ska det lÀggas stor vikt vid att genomföra ett gediget och detaljrikt planeringsarbete. För systemutvecklingsprojekt som lever i en dynamisk omvÀrld dÀr nya system och funktioner kan uppkomma Àr det svÄrt att i ett tidigt skede detaljplanera och specificera krav för det kommande arbetet. Av denna anledning har nya projektmodeller för systemutvecklingsprojekt uppkommit, vilka skiljer sig frÄn den traditionella projektteorin. Dessa modeller kallas för agila modeller. Tanken med de agila modellerna Àr att det ska vara lÀtt att förÀndra och omprioritera uppgifter och funktioner under projektets gÄng.

KOLLABORATIV KONSUMTION I NORRA DJURGA?RDSSTADEN : Hur den delande ekonomin kan bidra till ha?llbar stadsutveckling

Kollaborativ konsumtion a?r en slags ekonomi som handlar om att ma?nniskor konsumerar genom att hyra, dela, byta eller la?na saker av varandra. Den ha?r rapporten handlar om hur en sa?dan typ av konsumtion skulle kunna implementeras och utvecklas i stadsbebyggelse. Fo?r att underso?ka detta gjordes en fallstudie o?ver stadsdelen Norra Djurga?rdsstaden som a?r ett stadsutvecklingsprojekt i Stockholm med fokus pa? miljo? och ha?llbarhet.

Flexibilitet och dynamik? : Nya trender för arbetsmetoder inom HR

DÄ det mÄnga gÄnger antas att HR bÀr pÄ kunskap som skapar goda förutsÀttningar för effektivaoch metodiska arbetssÀtt vÀcktes vÄr nyfikenhet för att undersöka hur HR arbetar. Eftersom attvi ocksÄ har sett tendenser till att detta Àr trendstyrt blev vi intresserade av de agila metoderna,som syftar till att arbeta flexibelt och dynamiskt. Syftet med vÄr uppsats Àr dÀrför att identifierahur arbetsmetoderna hos en specifik organisations HR-funktion ser ut och jÀmföra dess likheteroch skillnader med de agila metoderna samt att analysera hur organisationen ifrÄga i framtidenkan anvÀnda sig av agila metoder. Vi valde att göra en kvalitativ studie dÀr vi telefonintervjuadefyra stycken medarbetare inom en specifik HR-organisation. VÄr teoretiska referensram har vibyggt upp genom att leda lÀsaren i hur klassiskt HR ofta ser ut och föregÄngare till agila metoderför att sedan förklara vad det agila innebÀr, vilken mÀnniskosyn det prÀglas av samt att viförklarar en av metoderna som anvÀnds.

Agila Medarbetarsamtal : - En studie om situationsanpassade samtal som verktyg för den lÀrande organisationen

Undersökningen Àger rum pÄ ett fastighetsbolag som vi har valt att kalla X AB och som harca 350 anstÀllda. PÄ tvÄ av X AB:s kontor har vi genomfört kvalitativa forskningsintervjuer med totalt Ätta medarbetare. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur medarbetarepÄ fö-retaget X AB upplever förÀndringen frÄntraditionella medar-betarsamtal till agila medarbetarsamtaloch hur denna förÀnd-ring har pÄverkat den lÀrande organisationen.Med agila med-arbetarsamtalmenar vi situationsanpassade samtal som sker ofta, regelbundet och som Àr individanpassade.Undersökningen grundar sig i teoretiska utgÄngspunkter som bland annat belyser lÀrande och utveckling i relation till dia-log, relationen mellan medarbetare, ansvar, feedback och den lÀrande organisationen. Studien grundar sig Àven pÄ teorier om arbetsmetoden Lean, eftersom Toyota och Lean manufacturing Àr föregÄngare till den agila arbetsmetoden. Resultatet av vÄr undersökning visar att övergÄngen frÄn trad-itionella medarbetarsamtal till agila medarbetarsamtal pÄ X AB inte kommunicerats ut tillrÀckligt pÄ alla avdelningar, vil-ket lett till att vissa avdelningar inte fÄtt med sig alla medarbe-tare i förÀndringsprocessen och i de agila samtalen.

Agila arbetsmetoder i eventprojekt : En fallstudie av EuropamÀsterskapet i fotboll 2013

Agila arbetsmetoder har uppkommit ur utvecklingsprojekt av mjukvara inom it-branschen. Det behövdes ett mer flexibelt sÀtt att arbeta Àn vad som var fallet i traditionell projektledning. Det gÀllde att kunna förÀndra planen efter förutsÀttningar som Àndrades under projektets gÄng. Inom eventprojekt mÄste olika aspekter fungera för att resultatet ska bli lyckat och Àven hÀr mÄste en projektledare vara beredd pÄ att förutsÀttningarna förÀndras. Detta gjorde att vi blev intresserade av att undersöka hur agila arbetssÀtt gÄr att anvÀnda för mÀnniskor som arbetar med eventprojekt.Förklaringen till att vi valde EuropamÀsterskapet i fotboll för damer 2013 för vÄr fallstudie Àr ett stort idrottsintresse, samt att vi kÀnde till att den allmÀnna uppfattningen Àr att det var ett lyckat event.

Agila Business Intelligence System : Kritiska framgÄngsfaktorer

Agila Business Intelligence System (ABIS) Àr en relativt ny och komplex typ av informationssystem, som kÀnnetecknas av förkortade utvecklingstider, genom att exempelvis införa mer sjÀlvbetjÀning i de analytiska systemen, för att kunna möta ett behov av att analysera omvÀrldsfaktorer, som förÀndras i en allt snabbare takt. Eftersom ABIS Àr ett nytt och relativt outforskat omrÄde, finns ett behov av att utforska detta omrÄde. IT-investeringar Àr alltför ofta olönsamma och finns ett intresse av att visa pÄ vad som bidrar till ett framgÄngsrikt införande av ett ABIS och pÄ vilket sÀtt.Syftet med denna fallstudie var att identifiera högt rankade och gemensamma faktorer baserat pÄ de kritiska framgÄngsfaktorer som belagts av tidigare forskning inom ABIS, beskriva hur dessa bidragit till ett framgÄngsrikt införande samt utröna skillnader och/eller likheter mellan hur dessa faktorer verkar ur kund- respektive leverantörsperspektiv.Som underlag för denna studie anvÀndes framför allt tidigare forskning kring kritiska framgÄngsfaktorer för Business Intelligence System. Speciellt en modell som utvecklades 2010 av Yeoh och Koronios anvÀndes som utgÄngspunkt för att lista de potentiella faktorer, som skulle beaktas av denna studie.Denna undersökning genomfördes som en fallstudie med hjÀlp av ett företag, som bÄde levererar konsulttjÀnster och ABIS. En Delphipanel anvÀndes för att sortera fram framgÄngsfaktorer, som sedan studerades nÀrmare genom semistrukturerade intervjuer för hur dessa kritiska framgÄngsfaktorer bidragit till ett framgÄngsrikt införande av ABIS frÄn dels ett kundperspektiv, dels ett leverantörsperspektiv.De tvÄ faktorer som rankades högt och samtidigt delades av samtliga respondenter var:affÀrsvision och planerdatakvalitet och dataintegritetKundperspektivet var det styrande och leverantörens roll var ordentligt förstÄ kundens perspektiv, för att pÄ sÄ sÀtt framgÄngsrikt införa ABIS.

AktiesammanstÀllare med teknisk analys och simulation

Websites today only offer simpler form of technical analysis and are not fun to use, therefore student decided to build a website that makes technical analysis a bit more fun by giving user possibility to experiment with settings for technical indicators and also see clear visible results from analysis. Student decided to build website in ASP.NET. Technical indicators for this project only consist of those who give buy and sell-signals via cross-over, no divergence or pattern finding.This project has three questions that define this project. It?s important that there is good functionality so that performing an analysis is perceived as simple, one question is therefore; what functionality for website is needed in order for analysis to be perceived as more simple?Technical analysis is a pretty complex subject and demands an interface that is perceived as easy to understand and easy to use, it?s therefore important that the interface is well designed, second question is therefore; how should the interface be designed to be user-friendly?When systems grow large they often become hard to develop and later on unmaintainable because of the accumulated complexity and dependency between classes, the code is a mess, the last question is therefore; how can the systems complexity be eased with object-oriented design principles?Jakob Nielsens ten heuristics for User Interface Design were used as inspiration for designing the interface for the website.

Att koordinera distribuerade IT-projekt med stöd av informations- och kommunikationsteknik : En fallstudie pÄ IFS World Operations AB

IT-system utvecklas idag ofta i globalt distribuerade organisationer. Detta görs för att möta de krav som stÀlls frÄn omgivningen samt för att finna specialkompetens. En global organisation kan medföra distribuerat arbete, alltsÄ att utvecklingsgrupper sprids över flera platser. Ett problem med detta kan vara att fÄ alla delar av verksamheten att arbeta mot ett gemensamt mÄl. Koordination ? att hantera beroenden mellan element i komplexa organisationer för att möjliggöra effektivt arbete mot ett gemensamt mÄl ? blir dÄ en viktig aktivitet.

User Experience: ett nytt arbetssÀtt, tankesÀtt - eller det beror pÄ! : En kartlÀggning av UX som ramverk i teorin och praktiken

User experience, UX, Àr ett modernt begrepp inom utvecklingsbranschen lika vÀl som i forskningsomrÄdet mÀnniska-datorinteraktion (HCI). Den hÀr uppsatsen syftar till att reda ut vad UX som arbetssÀtt Àr i teori respektive praktik, om det finns en gemensam tolkning eller flera olika i olika verksamheter, samt att jÀmföra teorin och praktiken. För att ta reda pÄ vad UX egentligen stÄr för i teorin och praktiken, anvÀndes triangulering; en litteraturstudie samt en empiriskt grundad kvalitativ och delvis ocksÄ kvantitativ undersökning genomfördes. Datainsamlingsmetoden som anvÀndes i empirin var dels en smÄskalig fallstudie hos företaget Cambio, som i kvalitativa semistrukturerade intervjuer berÀttade om hela livscykeln för UX i deras projekt. Baserat pÄ de kategorier och begrepp som kom upp i intervjuerna, fördjupades litteraturstudien i dessa omrÄden, och en enkÀt om UX i praktiken konstruerades.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->