Sök:

Sökresultat:

110 Uppsatser om Agil förvaltning - Sida 8 av 8

Att koordinera distribuerade IT-projekt med stöd av informations- och kommunikationsteknik : En fallstudie pÄ IFS World Operations AB

IT-system utvecklas idag ofta i globalt distribuerade organisationer. Detta görs för att möta de krav som stÀlls frÄn omgivningen samt för att finna specialkompetens. En global organisation kan medföra distribuerat arbete, alltsÄ att utvecklingsgrupper sprids över flera platser. Ett problem med detta kan vara att fÄ alla delar av verksamheten att arbeta mot ett gemensamt mÄl. Koordination ? att hantera beroenden mellan element i komplexa organisationer för att möjliggöra effektivt arbete mot ett gemensamt mÄl ? blir dÄ en viktig aktivitet.

User Experience: ett nytt arbetssÀtt, tankesÀtt - eller det beror pÄ! : En kartlÀggning av UX som ramverk i teorin och praktiken

User experience, UX, Àr ett modernt begrepp inom utvecklingsbranschen lika vÀl som i forskningsomrÄdet mÀnniska-datorinteraktion (HCI). Den hÀr uppsatsen syftar till att reda ut vad UX som arbetssÀtt Àr i teori respektive praktik, om det finns en gemensam tolkning eller flera olika i olika verksamheter, samt att jÀmföra teorin och praktiken. För att ta reda pÄ vad UX egentligen stÄr för i teorin och praktiken, anvÀndes triangulering; en litteraturstudie samt en empiriskt grundad kvalitativ och delvis ocksÄ kvantitativ undersökning genomfördes. Datainsamlingsmetoden som anvÀndes i empirin var dels en smÄskalig fallstudie hos företaget Cambio, som i kvalitativa semistrukturerade intervjuer berÀttade om hela livscykeln för UX i deras projekt. Baserat pÄ de kategorier och begrepp som kom upp i intervjuerna, fördjupades litteraturstudien i dessa omrÄden, och en enkÀt om UX i praktiken konstruerades.

Utveckling av terrÀng ochpartikeleffekter med Lightweight Java Game Library (LWJGL)

Denna rapport ar resultatet av ett examensarbete som har utforts vid institutionen for informationsoch kommunikationsteknik, Kungliga Tekniska Hogskolan (KTH), och omfattar 15 hp. Rapporten presenterar ett arbete dar examensarbetarna har utvecklat en terrang med hojdskillnader och ljussattning, partikeleffekter (CPU-GPU implementering) som liknar ett fyrverkeri, partikeleffekter (GPU implementering) som visar olika monster samt en kamera for att kunna observera spelvarlden fran alla mojliga olika vinklar i 3D med API:et Lightweight Java Game Library (LWJGL).LWJGL ar ett lagniva-API som riktar sig mot nyborjare och professionella spelutvecklare i programspraket Java. Flera tekniker exponeras istallet for att mappa lagniva-funktioner i objektorienterad programmeringsparadigm som manga javautvecklare ar vana vid. LWJGL hanterar sin egen grafik, ljud och styrkontroller enbart for att fa en solid grund for moderna spel och en battre anvandarupplevelse. Den grafiska renderingen skots med OpenGL.Syftet med det har examensarbetet var att utvardera LWJGL om den ar kompetent nog att anvandas i samband med spelutveckling.

Hur fungerar styrandet av ett projekt utan projektmodell? : En fallstudie pÄ Totalförsvarets Forskningsinstitut

Att anvÀnda nÄgon slags projektmodell ses för mÄnga projektledare som ett stöd och nÄgotatt anvÀnda sig av för att projektet ska uppnÄ ett bra resultat. PÄ TotalförsvaretsForskningsinstitut (FOI) har de valt att inte anvÀnda sig av nÄgon projektmodell. Deanpassar istÀllet projektet löpande efter hur det utvecklas. Detta har vi valt att kalla förFOI:s grundmodell.Studiens syfte Àr att skapa oss en förstÄelse för hur styrningen i ett projekt utanprojektmodell fungerar. Syftet Àr Àven att jÀmföra denna projektmodell med den agilamodellen Scrum.

Hur vÀl fungerar agila metoder i praktiken? ? En studie av metoden Scrum

Vi lever i en förÀnderlig vÀrld, dÀr det Àr av största vikt för företag att stÀndigt förnya sig föratt uppfylla kundernas behov. Det fungerar dÀrför inte att skapa ett system som ett Är senareimplementeras pÄ företaget, eftersom kunders behov med största sannolikhet har förÀndrats.Agila metoder Àr en effekt av den förÀndliga vÀrld vi nu lever i, dÄ de har skapats som enreaktion mot de traditionella metoderna med en statisk plan. Agila metoder Àr iterativa medstÀndiga och effektiva anpassningar till förÀndringar under arbetsprocessen. Genom attkontinuerligt anpassa sig under arbetsprocessen och ha en flexibel plan, skapar det störreförutsÀttningar för att uppfylla kundernas behov. Scrum Àr en form av agil metod, vilkengrundades av Jeff Sutherland och Ken Schwaber, efter att de bÄda förstÄtt behovet av attarbeta utefter en metod som klarar av snabba förÀndringar.

<- FöregÄende sida