Sök:

Sökresultat:

5756 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 16 av 384

Bloggen som verktyg : En kvalitativ studie kring bloggen som ett kommunikationsverktyg i arbetet med att stÀrka och bygga kundrelationer samt varumÀrke

DÄ Internet Àr det mest vÀxande nutida mediet dÀr konkurrensen och informationsbruset Àr enormt, krÀvs idag en lockande lÀttillgÀnglighet i företagens webbsidor. MÄnga mÀnniskor gör numera aktiva val för att undvika direkt reklam samtidigt som skepsisen kring extern företagsinformation ökar. Detta gör att företagen mÄste hitta kreativa lösningar i det externa kommunikationsarbetet. Syftet Àr att ur ett hypotetiskt perspektiv ta reda pÄ om bloggen Àr ett starkt kommunikationsverktyg för företag i arbetet med att stÀrka och bygga kundrelationer samt varumÀrke. Undersökningen genomförs via kvalitativa intervjuer med utvalda respondenter frÄn fem företag relaterade till bloggen som verktyg.

Vad tycker studenter och lÀrare om Blackboard? : En undersökning över anvÀndandet av lÀrplattformen Blackboard vid Centrum för Informationslogistik

E-rekrytering Àr idag ett framgÄngsrikt verktyg för att rekrytera dem bÀst lÀmpade för organisationen. Dessa verktyg vÀxte fram under senare delen av 90-talet och anvÀnds idag av alla stora företag. Verktygen har dock haft svÄrt att kunna etableras bland SME. Detta beror pÄ att dessa organisationer ej kan finansiera dyra system, de har ej specifik kunskap om rekrytering samt att dem inte rekryterar lika ofta som större organisationer. Under 2000-talet vÀxte internet med dess nyutvecklade teknologier vilket gjorde att e-rekrytering flyttades ut till webben mer eller mindre fullstÀndigt.

Estetiska uttrycksmedel som verktyg för andrasprÄksinlÀrning:
en studie i hur lÀrare uppfattar och anvÀnder de estetiska
Ă€mnena i sin undervisning

Syftet med denna studie var att beskriva och jÀmföra lÀrares uppfattning om och rapporterade anvÀndning av de estetiska Àmnena som verktyg för sprÄkinlÀrning hos andrasprÄkselever. Genom vÄrt arbete vill vi uppmÀrksamma om och i sÄdana fall hur de estetiska uttrycksmedlen, bild, drama respektive musik, kan bidra till andrasprÄksinlÀrning. Vi har utgÄtt frÄn vÄrt syfte och genomfört kvalitativa intervjuer med nio lÀrare, varav tre andrasprÄkslÀrare, tre klasslÀrare och tre lÀrare frÄn en kulturskola i Norrbotten. Den forskning vi hittat om estetiska Àmnen och andrasprÄksinlÀrning har varit begrÀnsad. Vi har dÀrför skrivit om andrasprÄksforskning respektive forskning kring estetiska Àmnen som ett verktyg för sprÄkinlÀrning.

Implementering av ett verktyg för dokumentering av riskanalyser

För att en maskin ska anses som sÀker för anvÀndning krÀvs det att den uppfyller maskindirektivet. Maskindirektivet Àr vÀldigt generellt och kortfattat. DÀrför finns det standarder som förklarar mer specifikt maskindirektivets olika delar. Uppfylls inte standarderna sÄ uppfylls inte maskindirektivet för respektive omrÄde och dÀrmed Àr maskinen inte redo för anvÀndning.Examensarbetet har utförts pÄ Rapid Granulator AB. Företaget Àr idag en av vÀrldens största producenter av granuleringskvarnar.

Medsittning, ett verktyg i en lÀrande organisation

Att vara en lÀrande organisation Àr inget man blir klar med, det Àr istÀllet ett förhÄllningssÀtt och arbete man stÀndigt jobbar med. Migrationsverket Àr en organisation som strÀvar efter att vara en lÀrande organisation, ett av verktygen som anvÀnds Àr den sÄ kallade medsittningen. I denna studie sökte jag efter medarbetares upplevelser av detta verktyg. Syftet var att öka kunskapen om faktorer som har betydelse för kontinuitet i lÀrande inom en organisation som strÀvar efter att vara en lÀrande organisation. Jag har utgÄtt frÄn Peter Senges teori om fem discipliner för en lÀrande organisation.

iPad i undervisningen

Barn och unga av idag Àr digitalt infödda i förhÄllande till oss vuxna som Àr invandrade i dagens digitala samhÀlle. DÄ skolan speglar samhÀllet Àr det en högaktuell frÄga hur vi tar tillvara elevernas digitala kunskap i skolans lÀrande. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur iPad kan anvÀndas som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen med avseende pÄ multimodalitet, motivation och social interaktion i lÀrandemiljöer. UtgÄngspunkten i undersökningen har varit ett aktionsforskande förhÄllningssÀtt dÀr jag tillsammans med lÀrare och elever i sÀrskild undervisningsgrupp har undersökt iPad som pedagogisk verktyg i lÀrandet. Genom observationer och intervjuer pÄ arbetsplatsen, studiebesök inom förskolan, en tematisk planeringsdag för pedagoger samt ett rikt omfÄng av aktuell forskning kring iPad i undervisningen kan man konstatera att iPad i sig sjÀlv inte Àr ett pedagogiskt verktyg utan kan ses som ett tomt skal som Àr multimodalt förberett men som kan fyllas med appar som Àr helt individuellt anpassade utifrÄn den enskilde elevens behov.

Att ta IT i egna hÀnder - En fallstudie i anvÀndarutveckling inom en större svensk organisation

AnvÀndarutveckling, det vill sÀga att anvÀndare utvecklar egna IT-verktyg, Àr en form av systemutveckling inom organisationer som kan fÄ en betydande roll för verksamheten.Denna fallstudie genomfördes vid ett större svenskt IT-företag, dÀr anvÀndaren utvecklade egna verktyg för att underlÀtta bÄde smÄ och stora rutinuppgifter. Studien bygger pÄ tre fall i den valda organisationen dÀr utvecklarna intervjuades för att ge sin syn pÄ hur anvÀndarutvecklingen förhÄller sig till organisationens huvudsakliga verksamhet, vilket Àr utveckling av IT-produkter. Intervjuerna fokuserade ocksÄ pÄ vilken typ av vÀrde deras verktyg skapar för individerna inom organisationen och för organisationen som helhet.Studien visar att verktygen stödjer organisationens produktutveckling frÀmst genom att förbÀttra datakvaliteten i deras produktregistret och skapar vÀrde för anvÀndare genom att ge dem möjlighet att fokusera pÄ mer givande arbetsuppgifter. Verktygen skapar ocksÄ vÀrde för utvecklarna som kan fÄ att leva ut personligt engagemang och kreativitet medan organisationen drar nytta av en effektivisering av berörda processer..

PERSONCENTRERADE VIRTUELLA PATIENTFALL ? EN V?G ATT ST?RKA PATIENTS?KERHET? En kvalitativ pilotstudie

Bakgrund: H?lso-och sjukv?rden ?r h?rt belastade verksamheter med otillr?ckliga personalresurser vilket kan f? konsekvenser f?r sjuksk?terske- och l?karstudenters m?jlighet att tr?nas i kliniska f?rdigheter och uppn? sina l?randem?l under den verksamhetsf?rlagda utbildningen (VFU). Genom att anv?nda Personcentrerade Virtuella Patientfall (PVP) i undervisningen ges studenter m?jlighet att tr?na p? sina kommunikativa och kliniska f?rdigheter i en trygg milj? utifr?n deras olika f?ruts?ttningar, men mer kunskap om studenters upplevelser av detta nya pedagogiska verktyg beh?vs. Syfte: Syftet ?r att beskriva studenters upplevelser av PVP och dess anv?ndbarhet i l?randet av kliniska f?rdigheter. Metod: En kvalitativ studie med induktiv ansats anv?ndes. En fokusgruppintervju med fem deltagare utf?rdes och materialet analyserades utifr?n tematisk inneh?llsanalys. Resultat: Tv? huvudteman och sex underteman identifierades.

Simulerade rattar : En studie om simulatorn som pedagogiskt verktyg i buss- och lastbilsförarutbildningar

Syftet med studien Àr att undersöka lastbil- och bussimulatorers för- och nackdelar i anvÀndandet som pedagogiskt verktyg. I undersökningen har intervjuer med tre pedagoger och tre studenter genomförts för att utvÀrdera simulatorer som pedagogiskt verktyg. En strÀvan att informera och vÀcka ett intresse av tekniken som hjÀlpmedel i undervisningen har ocksÄ legat till grund för arbetet. Enligt flera forskare finns ekonomiska och tidseffektiva vinster med att anvÀnda simulatorer i undervisningen. Fördelar med den virtuella miljön Àr att studenterna kan lÀra sig hur det Àr att köra ett stort fordon, möjlighet finns likasÄ att öva pÄ oförutsedda kritiska hÀndelser.

MiljöpÄverkan av lean

I denna Rapport presenteras en fallstudie vars syfte Àr att undersöka hur olika lean verktyg pÄverkar miljön och produktiviteten hos företaget Scania. Undersökningen har genomförts med trianguleringsmetod vilket innebÀr att det som studeras har betraktats frÄn olika perspektiv. Studien bygger till stor del pÄ en artikel som behandlar ett liknande fall med flera företag dÀr det har undersökts hur hur ofta olika lean verktyg anvÀnds av de undersökta företagen. Artikeln har definierat vilka lean verktyg som bidrar till minskad miljöpÄverkan samt ökad produktivitet. Med detta som utgÄngspunkt undersöks fallet Scania och de lean verktyg som bÄde ger minskad miljöpÄverkan samt ökad produktivitet.

Musik och rytmik ? ett pedagogiskt verktyg för matematikinlÀrning i förskolan

Syftet med examensarbetet var att undersöka om och hur musik och rytmik kan anvÀndas som ett pedagogiskt verktyg för matematikinlÀrning i förskolan. För att fÄ svar pÄ undersökningens frÄgestÀllningar genomfördes en kvalitativ undersökning med strukturerade observationer samt enskilda muntliga intervjuer med pedagoger frÄn fyra olika förskolor. Resultaten vi fÄtt har sedan analyserats mot den teoribakgrund som finns i arbetet.Resultatet visar att musik- och rytmikstunden innehÄller mycket matematik, men att pedagogerna inte alltid Àr medvetna om den matematik som förekommer. Genomförda observationer och intervjuer bekrÀftar att musik och rytmik Àr ett utmÀrkt pedagogiskt verktyg för matematikinlÀrning i förskolan.  Vi har dragit slutsatsen att det krÀvs kunskap om vad matematik för förskolebarn Àr, för att pedagogerna ska kunna upptÀcka den matematik som finns samt kunna förmedla matematiken till barnen. Det krÀvs pedagoger med ?matematikglasögon? för att kunna se möjligheten att anvÀnda sig av musik och rytmik för att ge barn matematikupplevelser med hela sin kropp och alla sina sinnen.

Musik som ett sprÄkutvecklande verktyg med barn i förskoleÄldern : ?Skogen skulle vara vÀldigt tyst om bara den bÀsta fÄgeln sjöng? 

Syftet med detta arbete Àr att studera vilken inverkan musiken kan ha pÄ sprÄkutveckling hos barn i förskoleÄldern och att belysa fördelar med att anvÀnda sig av musik som en del av de vardagliga aktiviteterna och undervisningen. Vidare undersöks ocksÄ pedagogers kunskap och trygghet i att anvÀnda sig av musik som sprÄkutvecklande verktyg i förskolan och i förskoleklass. Metoden som anvÀndes var enkÀter som delades ut till verksam personal pÄ 2 skolor och 6 förskolor.Resultatet visar att respondenterna i enlighet med studerad litteratur, framhöll att musik har en positiv inverkan pÄ barns sprÄkutveckling, samtidigt som de ser musiken som glÀdjeskapande uttrycksmedel. Musik anvÀnds mer eller mindre pÄ förskolor och i förskoleklasser. DÀremot svarar fler respondenter att de inte tycker sig ha tillrÀckliga kunskaper i anvÀndandet av musik som sprÄkutvecklande verktyg.

Sagans betydelse: UtifrÄn olika medierande verktyg

Syftet med denna C-uppsats var att undersöka hur barnen samtalade nÀr de fÄtt ta del av en och samma saga utifrÄn de tre medierande verktygen höglÀsning, activboard och CD-skiva. Vi har valt att lÀgga fokus pÄ barn i förskolan eftersom vi utbildar oss till förskollÀrare. I bakgrunden gör vi en tillbakablick i sagans historia och belyser varför sagan Àr viktig i förskolan samt hur den Àr kopplad till styrdokumenten. Vi beskriver Àven sprÄket, didaktiken och hur viktig fantasin Àr för barnens utveckling och hur den formar mÀnniskans beteenden. Som teoretisk utgÄngspunkt för vÄrt arbete har vi valt sociokulturell teori.

Gymnasieungdomars perspektiv pÄ cannabis: UtvÀrdering av utbildningsinsats om cannabis för ungdomar i Norrbotten

Detta examensarbete handlar om stereotyper och dess problematik. Jag har valt att i en process undersöka det kristna utseendet pÄ grund av min egna kristna bakgrund. Det finns ingen fysisk bild av det kristna utseendet vilket gör Àmnet intressant och unikt. Genom att undersöka den allmÀnna uppfattningen om det kristna utseendet har en fysisk bild skapats och exponerats i en handbok som formgivits för att vÀcka tankar och bemöta vÄra fördomar. Grafisk formgivning Àr inte enbart ett verktyg för att sÀlja produkter.

Bygga berÀttelser: med dramaturgin som verktyg

Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ vad som hÀnde med strukturen i elevernas berÀttelser efter att de hade fÄtt bygga berÀttelser med dramaturgin som verktyg. Undersökningen genomfördes i en Ärskurs fem med 14 elever, varav 7 var flickor och 7 var pojkar. Eleverna skrev tvÄ berÀttelser var. Undersökningen började med att varje elev skrev en berÀttelse. Lektionerna som följde bestod av dramatiserande, fantiserade och skrivande.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->