Sök:

Bloggen som verktyg

En kvalitativ studie kring bloggen som ett kommunikationsverktyg i arbetet med att stärka och bygga kundrelationer samt varumärke


Då Internet är det mest växande nutida mediet där konkurrensen och informationsbruset är enormt, krävs idag en lockande lättillgänglighet i företagens webbsidor. Många människor gör numera aktiva val för att undvika direkt reklam samtidigt som skepsisen kring extern företagsinformation ökar. Detta gör att företagen måste hitta kreativa lösningar i det externa kommunikationsarbetet. Syftet är att ur ett hypotetiskt perspektiv ta reda på om bloggen är ett starkt kommunikationsverktyg för företag i arbetet med att stärka och bygga kundrelationer samt varumärke. Undersökningen genomförs via kvalitativa intervjuer med utvalda respondenter från fem företag relaterade till bloggen som verktyg. Resultatet av intervjuerna visar att samtliga företag i undersökningen ser bloggen som någonting positivt. Bloggen ses som en möjliggörare för öppenhet och trovärdighet samtidigt som informationen når konsumenten genom ett eget aktivt val. Däremot saknas än så länge den optimala mätbarheten i bloggen som verktyg då fenomenet är relativt nytt och outvecklat.

Författare

Erica Hallin

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..