Sök:

Estetiska uttrycksmedel som verktyg för andraspråksinlärning


en studie i hur lärare uppfattar och använder de estetiska
ämnena i sin undervisning


Syftet med denna studie var att beskriva och jämföra lärares uppfattning om och rapporterade användning av de estetiska ämnena som verktyg för språkinlärning hos andraspråkselever. Genom vårt arbete vill vi uppmärksamma om och i sådana fall hur de estetiska uttrycksmedlen, bild, drama respektive musik, kan bidra till andraspråksinlärning. Vi har utgått från vårt syfte och genomfört kvalitativa intervjuer med nio lärare, varav tre andraspråkslärare, tre klasslärare och tre lärare från en kulturskola i Norrbotten. Den forskning vi hittat om estetiska ämnen och andraspråksinlärning har varit begränsad. Vi har därför skrivit om andraspråksforskning respektive forskning kring estetiska ämnen som ett verktyg för språkinlärning. En författare som skriver om estetik och andraspråksinlärning är Gunilla Ladberg. Ladberg (2003) menar att de estetiska ämnena kan vara bra pedagogiska hjälpmedel vid språkinlärning. Inlärning gynnas genom att andraspråkseleven får möjlighet att använda olika sinnen. De tillfrågade informanterna anser liksom forskningen överlag att de estetiska ämnena är bra verktyg för andraspråkselever när de ska lära sig ett nytt språk. De menar att bild, drama och musik är bra på olika sätt, men en del informanter samt en del av den forskning vi tagit del av ser också nackdelar med de estetiska ämnena i andraspråksundervisningen. Alla informanter ser positivt på de estetiska ämnena som uttrycksmedel men alla använder det inte i sin undervisning.

Författare

Sofia Ask Ida Gustafsson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..