Sök:

Sagans betydelse

Utifrån olika medierande verktyg


Syftet med denna C-uppsats var att undersöka hur barnen samtalade när de fått ta del av en och samma saga utifrån de tre medierande verktygen högläsning, activboard och CD-skiva. Vi har valt att lägga fokus på barn i förskolan eftersom vi utbildar oss till förskollärare. I bakgrunden gör vi en tillbakablick i sagans historia och belyser varför sagan är viktig i förskolan samt hur den är kopplad till styrdokumenten. Vi beskriver även språket, didaktiken och hur viktig fantasin är för barnens utveckling och hur den formar människans beteenden. Som teoretisk utgångspunkt för vårt arbete har vi valt sociokulturell teori. Metoden bygger på en kvalitativ studie, vi har genomfört barnsamtal och barnintervjuer. I våra samtal och interjuver med barnen har vi uppmärksammat ett antal återkommande teman, tillexempel överraskning, prinsessor, julgranar och känslor. Barnen tolkade olika teman och tog till sig dessa utifrån sina egna livserfarenheter. Vi anser därför att det kan vara bra, för både barn och pedagoger, att variera sagostunden med hjälp av olika medierande verktyg.

Författare

Matilda Amilon Karolina Fredriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst,kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..