Sök:

Sökresultat:

1206 Uppsatser om Administration 2 - Sida 39 av 81

Gryning i den svarta lådan. Hur man utifrån rationella metoder och ett beskrivande angreppssätt kan öka förståelsen för kompetens

Competence is a complex concept that encompasses many facets. This study aims fora better understanding of the concept. Many branches of business administration science would benefit from a better understanding of competence and, through that understanding, find solutions where competence is one of many variables. By combining a positivistic and phenomenological approach, this study has created a broader understanding of the concept of competence.The study combines systematic study of the relevant literature with in-depth interviewswith people representing both the employer and the union within the staffing company world.The results show that quantifying competence is a complex and next to impossible task, as it would involve including the whole concept of competence in the calculations. When this is done, the phenomenon itself becomes so complex that it loses its validity.This is why theorists who want to perform this type of calculations put most of the competence complexity in ?the black box?.

"Jag känner liksom igen den på något sätt..." - en studie om implementering av värdegrund i en vård- och omsorgsförvaltning

The aim of our study was to increase the awareness of the importance of implementation when a policy document is widely introduced. We wanted to examine how a political decision was implemented on different levels in a social care administration. We also wanted to examine the discretion related to the decision on different levels in the organisation, and if the work is followed up. The theoretical frame of reference in our study is Vedung?s implementation model and Lipsky?s theory about street-level bureaucrats.

E-handel i Automationsföretag

Syfte:Elektronisk handel är ett växande fenomen i affärsvärlden. Att förstå företagens avsikt med e-handelsanvändning är viktigt för både akademiker såväl som praktiker. Företag, organisationer och till och med kommuner har börjat bedriva e-handel för att automatisera, effektivisera och på sikt spara pengar i sina verksamheter. Syftet med denna studie är att empiriskt beskriva e-handelns utveckling och användning i Sverige och specifikt inom den teknologiska industrin som arbetar med automation. Metod:Denna studie behandlar e-handel i automationsföretag. Respondenterna ombads att validera betydelsen av e-handel genom webbaserade enkäter.

Vad bör man tänka på vid en intranätutveckling?

Detta arbete behandlar vad man som organisation bör tänka på när man inför ett intranät i sin verksamhet. Jag anser att det generellt saknas riktlinjer för hur en intranätimplementering i en organisation bör gå till. De aspekter som arbetet tar upp är främst vilken information som är lämplig att distribueras via ett intranät, hur ett intranät bör administreras, underhållas och förvaltas, samt vilken implementationsplattform man skall bygga sitt intranät på. När det gäller intranätplattformar har jag begränsat min undersökning till en jämförelse mellan webbaserade intranät och intranät baserade på gruppvaruprogrammet Lotus Notes. Arbetet har utförts genom en litteraturstudie och genom intervjuer med representanter från fem olika organisationer som nyligen har, eller är på väg att införa ett intranät i sin verksamhet.Slutsatserna visar på att nästan all information kan distribueras via ett intranät och att en organisation bör införa klara och strikta regler och rutiner för hur administration, underhåll och förvaltning av ett intranät skall gå till.

Svenska Spels möjligheter - När en skyddad marknad blir utsatt för konkurrens på Internet

Syfte/purpose: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den svenska spelmarknaden har påverkats av Internets framväxt. Uppsatsen avgränsas till att se hur Svenska Spel bemöter de nya konkurrenterna på Internet. Det vill säga vilka marknadsstrategier Svenska Spel använder sig av, dessutom undersöks hur spelarna värderar de nya spelmöjligheter som framkommit. / The purpose of this thesis is to investigate how the development of the Internet has affected the Swedish betting market. The thesis is limited to see how Svenska Spel is facing the new competitors on the Internet.

Faktorer som påverkar mobiloperatörernas prissättning

Titel: Faktorer som påverkar mobiloperatörernas prissättning Författare: Bodil Arbin, Lars Holmberg Handledare: Anders Hederstierna Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng Syfte: Fastställa de faktorer som ligger till grund för operatörernas val av prissättningsmetod på olika tjänster Metod: Vi har gjort en fallstudie på en mobiloperatör, där vi använt oss av en halvstrukturerad intervjumetod. Slutsats: Prissättningen av mobila tjänster präglas av komplexa fenomen och överväganden vilket gör det svårt att penetrera. Beroende på om det är en ny eller befintlig tjänst tillämpar operatören till största del antingen en kostnads- eller marknadsbaserad prissättning där konkurrensen har stor inverkan på priset. Marknadsbaserad prissättning tillämpas i huvudsak när det gäller befintliga tjänster eftersom man då har kunskap om kunden och dennes betalningsvilja. När det gäller nya tjänster använder sig operatören i huvudsak av kostnadsbaserad prissättning eftersom tjänsten genomgår en beslutsprocess om den är lönsam eller inte och om den skall lanseras.

Fördelning av sjuksköterskans omvårdnadsarbete

Sjuksköterskans omvårdnadsarbete har förändrats genom tiderna. I början av 1900-talet var sjuksköterskeyrket ett kall, vilket huvudsakligen innefattades av att se till att smittosamma sjukdomar inte spreds vidare, samt hålla patienten ren. Idag innefattar sjuksköterskeyrket ett mer komplext arbete där administration, specialistvård, teknik, patientnära omvårdnad samt kontakt med andra yrkeskategorier och instanser ska vävas samman. Syftet med den här pilotstudien var att belysa hur fördelningen av sjuksköterskans arbetsuppgifter ser ut över dygnets 24 timmar. Strukturerad observationsmetod användes för datainsamling.

Belöningar ur motivationssynpunkt? ? Icke monetära belöningar vs. Monetära belöningar

Undersöka vilka olika motivationsfaktorer och belöningar är motiverande för medarbetare samt vilka belöningar är motiverande på kort och långt sikt. Även undersöka hur medarbetare förhåller sig till belöningssystem Metod: Jag har använt kvantitativ metod bestående av enkäter. Data jag samlat in, kodades om till siffror och sedan redogjordes med hjälp av olika typer av diagram och tabeller, vilket blev grunden för min analys. Slutsats: Att ha bra kontakt med sina medarbetare och chefer, att få ta eget ansvar, utvecklingsmöjligheter/utbildningsmöjligheter, att få feedback och beröm samt att få högre lön är de mest motiverande belöningarna. Utvecklingsmöjligheter/utbildningsmöjligheter är mest motiverande på långt sikt medan de övriga nämnda belöningarna är mest motiverande både på kort och långt sikt. Anställda upplever en skillnad hos de båda belöningssystemen, monetärt anses vara orättvist medan icke monetärt anses vara rättvist.

Varför står det stridsvagnar på Gotland? : En fallstudie om en hotbilds konstruktion och genomslag.

IKEA HaparandaTornio employ some two-hundred people in its furniture retail store.Keeping track of staff statistics and employee information has previously been achievedthrough the use of a basic Microsoft Office Excel spreadsheet. The store?s human resourcesdepartment requested an upgrade to this system with the hope of speeding up andsimplifying the administrative process, as well as to make it easier to monitor HR-relatedtarget statistics. The following report documents the development process of that upgrade ascarried out by the author. The project draws on research in usability design and cognitivepsychology to develop a user-friendly interface.

Kundanpassad tjänsteutveckling och förändrade relationer inom den försvarsindustriella sfären

The aim of this thesis is to describe the customer?s attitudes toward the contracting for availability, i.e., which factors are from the customer?s perspective necessary for the fulfilment of a supplier-customer agreement? Furthermore, the objective is to describe and analyse a supplier-customer relation in the Defence Industrial sphere.The present study has been carried out as a case study using an abductive approach. The thesis is based on a practical problem, i.e. which factors will be important to the customer when a contractor in the Defence Industry wants to increase its commitment of service, and how will their relationship change? The thesis is above all focused on generating knowledge that can lead to rapid and concrete measures and that can be used in the analysis of an increased industrial commitment but also as a case study of a problem of a more general nature in the Defence Industry.

Är grönt mode skönt? Unga kvinnliga modekonsumenters attityd gentemot hållbart mode.

I denna uppsats undersöker vi unga kvinnliga modekonsumenters attityder gentemot hållbart mode. Vi studerar också deras upplevda skillnad mellan hållbart och vanligt mode. Slutligen undersöks på vilket sätt de mjuka värdena påverkas av den hållbara egenskapen. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer med sex kvinnliga respondenter i åldern 29-35 år. Resultaten har analyserats med hjälp av Maslow´s behovspyramid, ABC-modellen, konsumtentbeteende enligt Kotler et al.

Sverigedemokraterna i riksdagen : Vilka konsekvenser får det för undervisningen?

The purpose of this study is to survey how the Sweden Democrats? success in the latest election to the Swedish parliament has changed teaching in social science. The main question is: in what way has the success of the Sweden Democrats influenced social science teaching? This leads to following sub-questions: 1) how do the social science teachers define the Sweden Democrats, 2) how do teachers relate to the Sweden Democrats in the classroom, 3) has there been a change in students? political opinions and 4) were there any discussions or proposals from the school administration which followed the parliamentary election of 2010? To answer these questions, interviews were made with four teachers. The main conclusion of this study is that the Sweden Democrats? success led to a simplification of teaching because phenomena and opinions that were previously taboo nowadays are normalized and thus have its place in the classroom.

Bedömning av uppskattningsmetoder och underlagsframtagande inför investering i automatiserad rekrytering

Syfte Syftet med arbetet är, att genom studier av applicerande företags tillvägagångssätt vid framtagande av investeringsbeslutsunderlag och genom jämförelse av dessa med de utvärderingar företagen senare gjort, bedöma tillvägagångssättens tillförlitlighet och samtidigt visa i vilken utsträckning konventionella investeringskalkyler kan tillämpas vid bedömning av systemens värde. Metod Jag har valt ut tre intervjuobjekt utifrån utbudet av applicerande företag. Vidare har jag intervjuat två företag som utvecklar automatiserade system för rekrytering för att fördjupa kunskaperna om systemen bakom lösningarna och för att ta del av dessa företags erfarenhet av området. Slutsats Tillvägagångssätten för framtagande av beslutsunderlag är olika från fall till fall. Det går inte att peka på någon eller några regelmässigheter i dessa. Förvånansvärt många av de intervjuade företagen har förbisett lönsamhetsbedömning vid beslutstillfället och grundat beslutet på lösa förhoppningar om odefinierade kostnadsbesparingar som systemet kan komma att generera. Dock är de underlag och uppgifter som framtagits av diverse bolag riktiga med reservation för referensfakta, det vill säga vilket utgångsläge systemet värderas mot.

Begreppsanalys - en familjecentral med ett folkhälsovetenskapligt perspektiv

Background: This paper was performed by a student in the Public Health Sciences program at the University of Gothenburg as a mandate from the district administration (SDF) Askim-Frölunda-Högsbo in Gothenburg. The assignment was formed on the basis of a need for a new service with a family-centered approach in the form of a family center for families with children aged 6-12 years. The family center will be located in the Frölunda area.Aim: The purpose of this paper was to describe and deepen the understanding of the concept of a family center from a public health perspective. A particular focus was put on interventions that are aimed at children aged 6-12 years.Method: Walker and Avants (2011) model for concept analysisResults: The defined attributes that the analysis led to were the following: Collaboration, Health Promotion, Prevention and Support services and the Visitors. The created model case and the borderline cases showed a clearer picture of the concepts meaning.

IT-kompetens - utveckling av ett mätinstrument

Problem: In society of today corporate competence is an important factor for survivor and development. IT is developing rapidly and can not be ignored by companies. Then need for people with IT-competence is conquent increasing. A survey of corporate IT-competence is therefore of interest for companies as well as for local authorities. To determine the IT competence within an organisation, this competence has to be measurable.

<- Föregående sida 39 Nästa sida ->