Svenska Spels möjligheter - När en skyddad marknad blir utsatt för konkurrens på Internet
FöretagsekonomiBusiness administration - informationInternetStrategiKonkurrensInformationVadslagning
Syfte/purpose: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den svenska
spelmarknaden har påverkats av Internets framväxt. Uppsatsen avgränsas till att
se hur Svenska Spel bemöter de nya konkurrenterna på Internet. Det vill säga
vilka marknadsstrategier Svenska Spel använder sig av, dessutom undersöks hur
spelarna värderar de nya spelmöjligheter som framkommit.
/ The purpose of this thesis is to investigate how the development of the
Internet has affected the Swedish betting market. The thesis is limited to see
how Svenska Spel is facing the new competitors on the Internet. This includes
the market strategies that Svenska Spel is using and how the gamblers valuate
the new possibilities to gamble.
Metod/method: En kvalitativ undersökning där åsikter och fakta samlades in
genom enkätundersökningar, intervjuer och egna observationer. / A qualitative
study where opinions and facts are gathered together through surveys,
interviews and own observations.
Slutsatser/results: Svenska Spel har vissa fördelar på Internet gentemot
konkurrenterna. Om de utnyttjar dessa på rätt sätt så har de möjligheten att
lyckas i den nya konkurrensen på Internet. / Svenska Spel have some advantages
on the Internet compared to the competitors. If they use these in the right way
they have the possibility to manage in the new competition on the Internet.