Faktorer som påverkar mobiloperatörernas prissättning
FöretagsekonomiBusiness administration - informationMobiloperatörerKostnads- och marknadsbaserad prissättningKonkurrens.
Titel: Faktorer som påverkar mobiloperatörernas prissättning
Författare: Bodil Arbin, Lars Holmberg
Handledare: Anders Hederstierna
Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng
Syfte: Fastställa de faktorer som ligger till grund för operatörernas val av
prissättningsmetod på olika tjänster
Metod: Vi har gjort en fallstudie på en mobiloperatör, där vi använt oss av en
halvstrukturerad intervjumetod.
Slutsats: Prissättningen av mobila tjänster präglas av komplexa fenomen och
överväganden vilket gör det svårt att penetrera. Beroende på om det är en ny
eller befintlig
tjänst tillämpar operatören till största del antingen en kostnads- eller
marknadsbaserad prissättning där konkurrensen har stor inverkan på priset.
Marknadsbaserad prissättning tillämpas i huvudsak när det gäller befintliga
tjänster eftersom man då har kunskap om kunden och dennes betalningsvilja. När
det gäller nya tjänster använder sig operatören i huvudsak av kostnadsbaserad
prissättning eftersom tjänsten genomgår en beslutsprocess
om den är lönsam eller inte och om den skall lanseras.
Nyckelord: Mobiloperatörer, kostnads- och marknadsbaserad prissättning,
konkurrens.