Är grönt mode skönt? Unga kvinnliga modekonsumenters attityd gentemot hållbart mode.
FöretagsekonomiBusiness administration - marketingKonsumentbeteendeAttityderMjuka värdenHållbart modeEkomode
I denna uppsats undersöker vi unga kvinnliga modekonsumenters attityder
gentemot hållbart mode. Vi studerar också deras upplevda skillnad mellan
hållbart och vanligt mode. Slutligen undersöks på vilket sätt de mjuka värdena
påverkas av den hållbara
egenskapen. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer med sex kvinnliga
respondenter i åldern 29-35 år. Resultaten har analyserats med hjälp av Maslow´s
behovspyramid, ABC-modellen, konsumtentbeteende enligt Kotler et al. och
sociologiska teorier rörande modekonsumtion. Vårt resultat visar att unga
modekonsumerande kvinnor väljer liknande
ord när de talar om hållbart mode, som beige, grå och ?linneaktig?.
Respondenterna anser att hållbart mode huvudsakligen har låg modegrad men att
undantag finns i lågpriskedjor och hos high fashion-märken. Alla respondenter
uppgav att det är viktigast för dem att det är mode i första hand och att de
ser hållbarhet som en bonus. Faktorer som påverkar deras attityder är sociala,
kulturella och personliga, som var de bor, familjesituation och arbete. Mjuka
värden som formar deras attityder är miljömedvetenhet, modegrad och kvalitet.