Sök:

Är grönt mode skönt? Unga kvinnliga modekonsumenters attityd gentemot hållbart mode.


I denna uppsats undersöker vi unga kvinnliga modekonsumenters attityder gentemot hållbart mode. Vi studerar också deras upplevda skillnad mellan hållbart och vanligt mode. Slutligen undersöks på vilket sätt de mjuka värdena påverkas av den hållbara egenskapen. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer med sex kvinnliga respondenter i åldern 29-35 år. Resultaten har analyserats med hjälp av Maslow´s behovspyramid, ABC-modellen, konsumtentbeteende enligt Kotler et al. och sociologiska teorier rörande modekonsumtion. Vårt resultat visar att unga modekonsumerande kvinnor väljer liknande ord när de talar om hållbart mode, som beige, grå och ?linneaktig?. Respondenterna anser att hållbart mode huvudsakligen har låg modegrad men att undantag finns i lågpriskedjor och hos high fashion-märken. Alla respondenter uppgav att det är viktigast för dem att det är mode i första hand och att de ser hållbarhet som en bonus. Faktorer som påverkar deras attityder är sociala, kulturella och personliga, som var de bor, familjesituation och arbete. Mjuka värden som formar deras attityder är miljömedvetenhet, modegrad och kvalitet.

Författare

Elisabeth Axelsson Lena Larsson

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för Management (MAM)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..