Sök:

Var har vi lagt den ? Makten?

Barns röster om lek i förskolan tolkade ur ett maktperspektiv


Syftet med denna studie var att belysa barns upplevelser och tankar om lek på förskolan och tolka hur dessa kan förstås utifrån teorier om makt och styrning. Utifrån mitt syfte formulerade jag tre frågeställningar: Vad lägger barn i begreppet lek? Vilket inflytande upplever sig barnen ha över sin lek? Hur ser barn på pedagogers deltagande i leken? För att uppnå syftet och svara på mina frågeställningar använde jag mig av kvalitativ metod och genomförde semistrukturerade intervjuer med totalt tolv 4-5- åriga barn på en förskola med Reggio Emilia- inspirerad pedagogik. Jag analyserade och tolkade barnens utsagor utifrån en fenomenologisk-hermeneutisk ansats, för att sedan teoretiskt belysa dessa tolkningar utifrån Foucaults maktperspektiv. Resultatet visade att barns lek framför allt styrs och regleras genom inrutning av tid och rum och genom reglering av vad och hur barnen leker. Detta sker framför allt med syfte att fostra barnen till goda samhällsmedborgare som själva ska välja det rätta och det goda. Resultatet visade även att barn gärna ser att pedagogerna medverkar i deras lek och aktiviteter, men att de upplever att pedagogerna oftast är upptagna av annat då de leker. Sammantaget visade resultatet att barnens lek i hög grad är föremål för styrning, och vid tolkningen framträdde bilden av hur den rådande diskursen ger upphov till denna styrning. Den diskurs som i sin tur är skapad utifrån de ?sanningar? om barn som samhället just nu anammat, vilka också är de som uttrycks i läroplanen för förskolan (Lpfö 98, Skolverket, 2011).

Författare

Erika Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..