Välbefinnande och positiva känslor i arbetslivet
En balansakt som kräver samspel
Well-beingPositive emotionsRelationshipsMotivationTwo-factor theoryJob satisfactionDemandsControlIndividualOrganizationInteractionVälbefinnandePositiva känslorRelationerMotivationTvåfaktorteoriArbetstillfredsställelseKravKontrollIndividOrganisationSamspel
Syftet med denna studie var att undersöka vad som ger medarbetare välbefinnande ochpositiva känslor på arbetsplatsen. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer med sexmedarbetare på fyra bank- och försäkringskontor i mellersta Sverige. Resultatet analyseradesmed hjälp av tidigare forskning samt teorier.Resultatet visar att det som skapar positiva känslor och välbefinnande i stor grad är relationer,dels med kollegor men också med kunder. Positiva känslor kan ha en väldigt högspridningsförmåga bland kollegor, kunder och i organisationen. Det visade också att det ärviktigt att det finns en balans mellan arbetsliv och privatliv samt mellan krav och kontroll. Attse på välbefinnande på arbetet ur ett samspelsperspektiv, där man integrerar både individ ochorganisation, visade sig också vara viktigt för att framgångsrikt kunna arbeta med dessafrågor.