Sänkning av kapitalbindning i färdigvarulager
- är det möjligt utan att kundservicen äventyras?
Bakgrund: Anledningen till lagerhållning är ett förväntat behov på produkterna i framtiden. Färdigvarulagret fungerar som en säkerhet mot eventuella störningar i materialflödet och är en garanti för att företaget kan leverera till kund. Lagernivån ska generellt hållas låg och dess storlek blir en avvägning mellan krav på leveransservice i förhållande till kostnader och kapitalbindning. Studien grundar sig på företag X som producerar kundspecifika högvärdiga råvaruprodukter.Syfte: Syftet med uppsatsen är att genom olika angreppssätt påvisa potential för minskad kapitalbindning i företag X färdigvarulager samt resonera över åtgärdernas tänkbara påverkan på kundservicen.Metod: Datainsamlingen utgjordes av intervjuer samt studier av litteratur och dokument. Eftersom problemet är komplicerat och kräver en djupare förståelse av studieobjektet och dess omgivning valde gruppen att göra en fallstudie.Slutsatser: Uppsatsen mynnar ut i tre förslag på åtgärder. Den första åtgärden går ut på ett VMI-samarbete med företag X största kund. Kapitalbindningen reduceras med 8,4 % och kundservicen förbättras. Det andra förslaget syftar till att minska antalet varianter i lager genom att senarelägga kundspecifika åtgärder. En kapitalbindningsreducering på 20,1 % uppnås medan kundservicen påverkas både negativt och positivt. Den sista åtgärden går ut på att tillverka artiklar närmare leveranstidpunkten och medför att kapitalbindningen reduceras med 22,7 %. Denna åtgärd påverkar kundservicen vid stora avvikelser ifrån leveransplanen.