Sök:

Sökresultat:

34 Uppsatser om Kostnadsreducering - Sida 1 av 3

Vidareutveckling av bagagehylla

Detta examensarbete är ett vidareutvecklingsprojekt som har utförts i samarbete med Bombardier Transportation AB. Företaget är en världsledande tillverkare av spårbundna fordon och detta projekt behandlar bagagehyllan i deras passagerartåg Regina. Antalet tågresenärer har ökat i takt med den ökade miljömedvetenheten vilket har resulterat i hård konkurrens där pris och vikt spelar en avgörande roll. Examensarbetet har därför utförts med målet att reducera bagagehyllan till både vikt och kostnad.Fokus i examensarbetet ligger vid förstudie av tidigare dokument kring bagagehyllan så som analys av kravspecifikation, inköpslistor, underhållsinformation samt analys av bagagehyllans utformning genom studier av ritningar och befintlig hylla. Förstudien har visat på ett antal områden med potential för vikt och Kostnadsreducering som till exempel alternativa leverantörer eller material samt förenklingar av konstruktioner och monteringsmetoder.Efter analys av ovan nämnda områden för vikt- och kostnadsreduktion har ett antal lösningar föreslagits.

"Vi vill ha kostnadsreducering!" : En studie kring kundvärde inom en ekonomisk förening

Titel:?Vi vill ha Kostnadsreducering!? ? En studie kring kundvärde inom en ekonomisk föreningÄmne/kurs: Företagsekonomi III ? Marknadsföring, inklusive examensarbete, 30 hp.Författare Emmelie Nilsson och Sandra JohanssonHandledare:Niklas ÅkermanExaminator:Christine TidåsenNyckelord:Dubbelriktade kundrelationer, nätverk, relationer, kundvärde, värdeskapande, fokusgrupper, B2B, konkurrensfördelFrågeställning:Vad karaktäriserar kundvärde i en B2B-relation, då leverantören är en ekonomisk förening, som ägs av sina kunder?Syfte:Syftet var att skapa förståelse kring hur en ekonomisk förening, med både enkelriktade och dubbelriktade kundrelationer, kan stärka sin position på marknaden genom att öka det kundupplevda värdet.Delsyftet var att skapa en förståelse för hur värdet skiljer sig beroende på om:1) Kunden enbart har rollen som köpare gentemot leverantören.2) Kunden har både rollen som köpare och säljare gentemot leverantören.Teori:Den teoretiska referensramen grundar sig på teorier kring ämnena nätverk, relationer, kundvärde och värdeskapande.Metod:I studien har vi valt en kvalitativ ansats där 24 deltagare har diskuterat i fyra olika geografiskt genomförda fokusgrupper. Vi har även utfört öppna diskussioner med Kalmar Lantmäns försäljningsansvarig samt produktansvarig.Slutsats:Som vår slutsats skapade vi vår egen modell för upplevt kundvärde som består av två lager, ett flertal faktorer och Kostnadsreduceringar. Dessa påverkas i sin tur av det vi kom att kalla för vi-värdet, som är en känsla som uppkommer speciellt i och med den ekonomiska föreningen. De kunder som också är leverantörer upplever kundvärdet på liknande sätt men tilläggs ytterligare en faktor som behandlar denna situation..

Filtrerande fläktenhet

Bakgrunden till projektet är att är att Sundström Safety AB vill utveckla ett mobilt vattentätt filtrerande andningsskydd. Fläktenheten ska förse sanerare med renad andningsluft vid asbestsanering. Asbestsanering är relativt nytt i övriga Europa och Sundström har identifierat ett behov av en kompakt, prisvärd och användarvänlig produkt. Projektgruppens mål har varit att utveckla en produktionsprototyp med fokus på bland annat vattentäthet, Kostnadsreducering och kompakthet. Arbetet grundar sig på användarstudier, konkurrentanalyser, modellbygge och layouttester.Resultatet är en vattentät fläktenhet med den höga prestanda Sundströms produkter är kända för, fläkten är utvecklad för att klara av de hårda arbetsförhållanden som råder vid asbestsanering och utformad för att underlätta användandet..

Outsourcing : Varför väljer SMF-företag att outsourca ekonomifunktionen?

Bakgrund och Syfte: Tidigare forskning visar att Kostnadsreducering och behov av extern kompetens varit framträdande motiv till varför företag outsourcar ekonomifunktionen. Däremot efterlyses mer forskning som fokuserar på SMF-företag och vad det är som motiverar dem att välja outsourcing. Syftet med denna studie är därmed att öka förståelsen för SMF-företagens motiv att outsourca ekonomifunktionen med avseende främst på kostnader och kompetens.Metod: Studien antar ett hermeneutiskt och socialkonstruktivistiskt perspektiv. Forskningsansatsen är abduktiv och i studien tillämpas en kvalitativ undersökningsmetod då den empiriska datainsamlingen sker med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Den teoretiska referensramen bygger på tidigare forskning och den empiriska sammanställningen bygger på kategorier som framkommit under intervjuerna.

Är gräset grönare på andra sidan? en fallstudie över tre företags motiv till outsourcing och insourcing

De huvudmotiv som de flesta företag anger till outsourcing och insourcing, är uteslutande kopplade till kompetens och kostnader. Företagets motiv kan förändras mellan outsourcing och insourcing tillfället, på grund av att förändringar skett inom eller utanför företaget. Sådana förändringar kan leda till att outsoucingbeslutet inte längre är ändamålsenligt, trots att det fattats på rationella grunder. Vidare finns det en koppling mellan insourcing och en delvis eller helt misslyckad outsourcing..

Etablering av svenska verksamhet utomlands : En jämförelse mellan etablerat svensk verksamhet i Sverige och utomlands, och dess effekt på företaget.

Bakgrund: Globalisering har medfört ökad konkurrens, vilket har ställt högre krav på svenska företag. Företagen måste ständigt utvecklas för att kunna behålla sin konkurrenskraft, och företagen kan bemöta den hårda konkurrensen genom en utflyttning av verksamheten till utlandet eller utveckling på hemmaplan. EU-utvidgningen har medfört förbättrad kommunikation mellan företag och medborgare i medlemsländerna, vilket i sin tur har bidragit till det ökade intresset för de Östeuropeiska länderna. Många svenska företag väljer att flytta till Estland på grund av den geografiska närheten, tillgång till nya marknader och strävan efter Kostnadsreducering.Problem: Är etablering i låglöneländer ett lyckat alternativ för svenska småföretag?Syfte: Att studera skillnader mellan svenska företag som producerar i Sverige och i Estland.

Target Costing - kan det tillämpas i små tjänsteföretag?: en fallstudie av Reguljair AB

Kostnaderna i ett företag har blivit allt viktigare på grund av att marknaden ständigt förändras. Target Costing är en av de Kostnadsreduceringstekniker som därför tillkomit. Den hjälper företag att sänka sina kostnader i utvecklandet av nya och även befintliga produkter. Fokuseringen ligger främst på produktens idé-, planerings- och designfas. Target Costing används idag främst av tillverkande företag medan tjänsteföretag inte uppmärksammat denna teknik på samma sätt.

Spridning av Target Costing: en studie av stora tillverkningsföretag i Sverige

Dagens konkurrenssituation är hård eftersom konsumenternas preferenser ständigt förändras. Produktutveckling har därför blivit en av ett företags viktigaste framgångsfaktorer. Eftersom mer än 80% av kostnaderna är låsta redan i tillverkningsstadiet bör Kostnadsreducering kreeras under produktens idé och designstadium. Target Costing är ett sätt att lyckas med Kostnadsreducering. Det är främst stora tillverkningsföretag med höga kostnader för produktutveckling som använder hela Target Costing processen eller dess olika delar till att förbättra sin konkurrentsituation.

Förslag till optimering av bladtillverkning i syfte att sänka tillverkningskostnaderna för VINCI LOX och LH2 turbinerna

Arbetet bygger på att de informationssystem som används idag men som blir allt äldre och därigenom inte klarar de krav som ställs på dem. Detta medför att informationssystemen måste migreras till modernare plattformar, då företagen dels inte klarar sig utan dess nuvarande funktionalitet och dels måste vidareutveckla systemen.Detta arbete tar upp olika sätt som detta kan genomföras på och vilka problem som kan komma att uppstå när detta sker. För att kunna undersöka detta så genomfördes ett antal migrationer. Språken som migrationen kommer att ske mellan är Visual Basic 6 och Visual Basic .net. Migrationerna kommer att ske med hjälp av ett migrationsverktyg, samt ett ramverk som i arbetet skräddarsys för just arbetets typ av migrationer.Det arbetet kommer fram till är att det sker problem vid användande av ett verktyg och även att det inte ger tillräckligt med respons på vad som gått snett under migrationerna..

Konkurrensen i dagligvaruhandeln. En studie av konkurrens på en lokal marknad vid nyetablering av en lågpriskedja.

Vid prismätning av varukorg har det framkommit att prisnivå mellan de olika butikerna betydligt skiljer åt, mellan 17 ? 47 % lägre genomsnittspris för varukorgen på Lidl än hos de andra dagligvaruhandlarna. Då konkurrenternas priser är en av de faktorer som påverkar prissättningen är det rimligt att tro att en nyetablering av en lågpriskedja på den lokala marknaden ökar prispressen och därmed får en priseffekt på hela marknaden speciellt när priserna så mycket skiljer åt som min prisunderökning visat. Nyetablering av en lågpriskedja kommer att aktualisera en rad frågor hos konkurrenter, konsumenter och leverantörer. Köparnas förhandlingsstyrka stärks och de andra aktörerna i branschen blir tvungna att se över sitt pris.

Inköpsoptimering och kostnadsreducering

This thesis has been carried out at Diac Metal AB at Torsvik outside of Jönköping. The company produces parts for, amongst others, office furniture and store equipment. The essay will be concentrated on one detail which is included in many of their products.Today the company uses an ordering quantity based on experience which is rarely updated. Furthermore the operations are performed in both the company?s own engineering workshop but also an external workshop.The purpose with the report has been to check whether an updating of today?s batch shaping and ordering system can mean simpler storage control and possibly cost reduction.

Konkurrensen i dagligvaruhandeln. En studie av konkurrens på en lokal marknad vid nyetablering av en lågpriskedja.

Vid prismätning av varukorg har det framkommit att prisnivå mellan de olika butikerna betydligt skiljer åt, mellan 17 ? 47 % lägre genomsnittspris för varukorgen på Lidl än hos de andra dagligvaruhandlarna. Då konkurrenternas priser är en av de faktorer som påverkar prissättningen är det rimligt att tro att en nyetablering av en lågpriskedja på den lokala marknaden ökar prispressen och därmed får en priseffekt på hela marknaden speciellt när priserna så mycket skiljer åt som min prisunderökning visat. Nyetablering av en lågpriskedja kommer att aktualisera en rad frågor hos konkurrenter, konsumenter och leverantörer. Köparnas förhandlingsstyrka stärks och de andra aktörerna i branschen blir tvungna att se över sitt pris. I sin tur kommer de att sätta press på sina leverantörer så att leverantörernas förhandlingsstyrka försvagas, speciellt när det handlar om de små/lokala leverantörerna.

En banbrytande innovation: elektrifieringen av Riksgränsbanan

Syftet med denna uppsats är att göra en komparativ analys mellan elektrifieringen av Riksgränsbanan och införandet av förarlösa tåg. Tyngdpunkten av arbetet kommer dock att läggas på det historiska materialet vilket i sin tur kommer att analyseras kvalitativt. Avsikt är att därigenom urskilja historiska samband som kan ligga till grund för en framtida diskussion angående införandet av förarlösa tåg på Malmbanan. Studien kommer att ges en komparativ uppläggning med kvalitativa inslag. Skälet till att välja en komparativ ansats är möjligheten att undersöka om det med hjälp av ett historiskt exempel som det nämnda är möjligt att tillföra diskussionen om ett kommande teknikval nya infallsvinklar.

Transformational Outsourcing-mer än bara outsourcing?

I samband med en accelererande förändringstakt på marknaden, ändrade krav frånkunder och aktieägare samt en mer omfattande global konkurrens har företag identifierat behov av att i allt större utsträckning effektivisera verksamheten och bli mer flexibla, för att på längre sikt öka sitt värde. Därför tillhandahåller konsultbranschen sedan ett par år tillbaka tjänsten Transformational Outsourcing. TO innebär att en aktivitet överflyttas från kund till konsultföretag vilka tillsammans förändrar och förbättrar aktiviteten på ett sådant sätt att en betydande effektivisering, flexibilitet och värdeökning uppnås. Vårt primära syfte är att redogöra för vad som karaktäriserar Transformational Outsourcing genom att se på hur tjänsten skiljer sig ifrån outsourcing. Vi vill även ta reda på var i Gill & Whittles livscykeln som TO befinner sig för att försöka utröna hur TOs framtid kommer att te sig.

Styrningsmetoder i interorganisatoriska relationer ? En fallstudie på Volvo Personvagnar

Bakgrund och problem: Under de senaste åren har företag ändrat grundkoncepteninom verksamheterna, genom att bara fokusera på sin kärnverksamhet.Affärsrelationer har blivit av större vikt då koncept som outsourcing tillämpas, vilkethar lett till att integrationen mellan företagen ökar. Ekonomistyrningsmetoder hardärför blivit av större intresse då företagsgränserna flyter ihop med varandra. Inombilindustrin har trycket ökat, vad gäller effektivisering och Kostnadsreducering ivärdekedjor. Det kan vara de krav kunden ställt och de behov som finns för att skapaen slutprodukt. Studier kommer att göras angående, vilken effekt relationer har, samtvilka styrmedel som används för att effektivisera processer, vilket leder tillKostnadsreducering.Syfte: Syftet med studien är att undersöka om och hur en relation kan påverka för attskapa effektivisering för att uppnå Kostnadsreducering, sett utifrån kundens perspektiv.Avgränsning: Vi har lagt störst fokus på att undersöka relationer mellan leverantöroch kund där det finns ett avgörande samarbete.

1 Nästa sida ->