Sök:

"Man kan vara lundabo, skåning och svensk på samma gång"

Vi-känsla i en organisation


Vi har i vår uppsats utfört våra empiriska studier vid Medicinska fakulteten på Institutionen för hälsa, vård och samhälle. Vi har här valt att undersöka vi-känslan inom organisationen. I Medicinska fakultetens kommunikationsplan står det nämligen att organisationen strävar mot att stärka vi-känslan. Vi har även tidigare i olika företagssammanhang stött på begreppet vi-känsla, men begreppet utvecklas sällan vidare i akademisk litteratur. Därför har vi med vår undersökning velat ta reda på vilka faktorer som inverkar på vi-känslan och hur olika internkommunikativa strategier kan utvecklas för att stärka vi-känslan inom organisationen. Vidare problematiserar vi begreppet ytterligare genom att lyfta in Medicinska fakultetens nyligen genomförda omorganisering.I vårt arbete har vi använt oss av en kvalitativ metod där vi i vår analys utgått från de intervjuer vi gjort samt dokumentanalys av Medicinska fakultetens kommunikationsplan och organisationsbeskrivning.På det teoretiska planet har vi till största del utgått från en vidareutveckling av en modell konstruerad av Heide. Med hjälp av begrepp som Gemeinschaft och Gesellschaft samt formell och informell kommunikation har vi i analysen påvisat att vi-känslan påverkas av såväl hårda som mjuka variabler. Vi har avslutningsvis också kommit med förslag på internkommunikativa strategier till Medicinska fakulteten.

Författare

Björn Lind Lennart Wiberg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Medie- och Kommunikationsvetenskap (MKV)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..