Sök:

Hur motiverar företag sina anställda för att öka lojaliteten?

en fallstudie av två tjänsteföretag


Denna uppsats behandlar hur företag motiverar sina anställda för att öka lojaliteten. Vi har valt att studera detta utifrån ett ledningsperspektiv. Vi har undersökt två tjänsteföretag eftersom det är extra viktigt att de anställda är motiverade i kunskapsintensiva företag. Vi har gjort en fallstudie och intervjuat VD:n på JOB Media & Reklambyrå AB och avdelningschefen på KPMG i Luleå. I vår undersökning har vi kommit fram till att motivationsteorierna vi behandlat tillämpas i stor utsträckning i de företag vi undersökt. Företagen arbetar aktivt för att motivera sin personal och få dem att trivas på arbetsplatsen genom till exempel icke ekonomiska belöningar. Dessa belöningar är ofta företagsgemensamma för att stärka sammanhållningen i företaget vilket bidrar till en stärkt lojalitet i företagen.

Författare

Elin Pettersson Hanna Sundqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..