Sök:

Har jag inte jazzintresserade elever så går det inte,
tyvärr

en studie om metoder att lära ut jazzimprovisation på
elgitarr vid kulturskola och gymnasium


I detta arbete studeras metoder att lära ut jazzimprovisation på elgitarr. I bakgrunden behandlas utifrån litteratur och tidigare forskning, ämnet improvisation samt jazzimprovisation och metoder att lära ut detta på elgitarr. I resultatdelen redovisas och jämförs vad fyra elgitarrlärare vid kulturskola och gymnasium tänker kring ämnet jazzimprovisation, samt metoder för att lära ut det. De berättar utifrån sin erfarenhet som elgitarrlärare om vilka svårigheter som finns vid jazzimprovisationsundervisning på elgitarr. De talar också om metoder de inte använder i dagsläget, men kan tänka sig använda. De ger många goda råd och tips på hur elgitarrlärare kan gå till väga och vad som de anser är viktigt vid undervisning i ämnet jazzimprovisation. Samtliga menar att elevens vilja att spela har en avgörande betydelse om undervisningen skall fungera. Även val av genre bör bygga på elevens önskemål. Två av lärarna menar till och med att det är lönlöst att bedriva undervisning om inte eleven tycker om musiken som skall spelas. De är också eniga om att det finns svårigheter att lära ut jazzimprovisation på elgitarr på grund av hur gitarren är byggd.

Författare

Johannes Börjesson

Lärosäte och institution

Luleå/Musikhögskolan

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..