Sök:

Sökresultat:

124 Uppsatser om Improvisation - Sida 1 av 9

Improvisation i kulturskolans fiolundervisning

Denna uppsats handlar om Improvisation i fiolundervisning och om vad som avgör om fiollärare använder sig av Improvisation i undervisningen eller ej. Tre fiollärare har intervjuats om sina tankar kring Improvisation, om sin bakgrund och sin undervisning. Resultatet visar på att fiollärarnas bakgrund och de möjligheter de getts att improvisera som barn och ungdom har stor betydelse för om och hur de använder sig Improvisation i sin undervisning..

Improvisation för klassiska musiker : tabu, onödigt, användbart eller vitalt?

Arbetet handlar om Improvisationens fo?rekomst i dagens undervisning pa? klassiska instrument. I den klassiska musiken har Improvisation inte haft na?gon sto?rre roll de senaste 150 a?ren. Jag ville framfo?rallt fa? reda pa? om dagens klassiska instrumentalla?rare pa? musik och kulturskolor anva?nder sig av Improvisation i sin undervisning och vilka tillva?gaga?ngssa?tt de i sa? fall har.

Öva fri improvisation ? går det? : En kvalitativ studie av professionella musikers övning i fri improvisation

Studien syftar till att få djupare insikt i hur professionella musikers övning i fri Improvisation kan se ut. I bakgrundsavsnittet ges en överblick av begreppen ?Improvisation? och ?fri Improvisation? och därefter följer en presentation av tidigare litteratur och forskning inom ämnesområdet. Studiens teoretiska utgångspunkt utgörs av det sociokulturella perspektivet på lärande och kommunikation.Studiens datamaterial består av kvalitativa intervjuer med fyra professionella musiker inom fri Improvisation. I resultatavsnittet beskrivs informanternas syn på Improvisation, fri Improvisation och frihet, deras redskap för övning samt deras användande av tillägnade färdigheter.

Improvisation i tidig instrumentalundervisning

Uppsatsen handlar om fo?rekomst av Improvisation i tidig instrumentalundervisning pa? kultur- och musikskolor. Jag avsa?g underso?ka hur instrumentalla?rare beskriver sin undervisning, i vilken utstra?ckning de anva?nder Improvisation pa? lektionerna, genom att la?ta ett urval av la?rare svara pa? fra?gor i en enka?t. En annan del av arbetet bestod av att studera 25 pianobo?cker som riktar sig till unga nybo?rjare.

Improvisation - ett pedagogiskt perspektiv

Title: Improvisation ? a pedagogical perspective. This investigation studies how church musicians and pianists describe the use of Improvisation in their teaching. The research questions focus on the relationship between Improvisation and interpretation, the aim how to use Improvisation and how this could be realized. To get the answer of these questions, I have interviewed two organists and two pianists, all excellent in their profession.

Improvisation och dansteknik i dansundervisning : En intervjuundersökning om danslärare och danspedagogers syn på begreppen improvisation, dansteknik och lärande i dansundervisningen

Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera danslärare och danspedagogers uppfattningar kring begreppen Improvisation, dansteknik och lärande inom dans i grundskolan. Dessa begrepp är på förhand skapade och används i dansundervisning, analys och tydliggörande av dessa begrepp är studiens syfte. Bakgrunden förankrar begreppen Improvisation, dansteknik och lärande med litteratur och forskning om dansundervisning i skolan. Vidare presenteras styrdokumenten, Lpo 94 samt konceptet ?Dans i skolan?.

Att inspireras till improvisation

Syftet med denna studie är att analysera mitt eget improviserande och att reflektera kring mitt förhållningssätt till Improvisation. I denna studie har jag utgått ifrån några av Warne Marshs kompositioner och Improvisationer. Dessa har jag analyserat för att försöka ta reda på hur Marsh praktiskt gör när han improviserar samt hur hans inställning och syn på Improvisation påverkar musiken. Utifrån detta har jag sedan knutit an till mitt eget musicerande..

Improvisationsförmågan som dansstudentens fronesis : En danspedagog synar sin praktiska kunskap

This essay is an attempt to scrutinize dance Improvisation in terms of Aristotle?s concept of the practical knowledge phronesis. By remembering and reflecting upon lessons and my own practical knowledge and experience as a teacher in the subject of dance Improvisation, I want to examine the ability to improvise as the dance students´ phronesis. Awareness, spontaneity and intuition are vital elements for the comprehension of phronesis and even represented in the basis training in dance Improvisation. During the contemplation I have used philosophical books and texts mainly about practical knowledge, intuition and reflection..

Att låta ett ljud på en känsla komma ut: en studie om fri
improvisation i gruppsångundervisning

Uppsatsens syfte var att undersöka hur fri Improvisation fungerar i gruppsångundervisning. Fokus låg på eventuella förändringar inom tre områden: synsätt på musik/musicerande, initiativförmåga samt uttrycksförmåga. Studien innebar observation av en sånggrupp som utövade fri Improvisation under fyra tillfällen. Jag agerade både sångpedagog och observatör. Gruppen hade en sångpedagog sedan tidigare som parallellt med min studie undervisade och observerade dem.

Fri improvisation: undervisningsmetoder och tankar kring
dessa

Syftet med detta arbete var att undersöka vilka undervisningsmetoder som pedagoger har som grund vid undervisning i fri Improvisation, samt vilka tankegångar som ligger bakom undervisningsmetoderna. Genom tre intervjuer med verksamma musiker och pedagoger inom fri Improvisation, så fann jag att de tankegångar som ligger bakom metoderna är till en stor del kopplade till den definition av fri Improvisation som de intervjuade har. Metoderna som används inom fri Improvisations-undervisning är många och varierade men huvudsakligen baserade på att eleven, dels skall bygga upp ett förråd av konventionella och icke konventionella speltekniker. Samt att eleven skall öva upp sin reaktionsförmåga och associativa sida, som används på det som sker i nuet. Detta är en paradox mot den erfarenhet som eleven har i sitt material/kunskapsstoff, vilket den bör bli medveten om genom reflekterande och ifrågasättande av det den gör..

Hur fångar man musiken? : Fem olika jazzmusikers tankar och resonemang kring begreppet improvisation

I denna uppsats försöker jag beskriva vad begreppet Improvisation innebär inom jazzmusik. Ämnet Improvisation är för mig väldigt viktigt, det är ett ämne som jag valt att specialisera mig på i min musikhögskoleutbildning. Min förmåga att improvisera har hjälpt mig i många situationer i livet, framförallt sådana situationer där det gäller att kunna vara flexibel, till exempel spel- eller musikundervisningssituationer. Undersökningen baseras i huvudsak på intervjuer med fem olika svenska jazzmusiker. Jag har kommit fram till att begreppet Improvisation är komplext och svårdefinierat.

Kan jag klättra till rymden?: Med nya ackordföljder

I det här arbetet har jag skapat harmoniseringsverktyg till Improvisation och nyskapande ackordföljder. Det handlar om att att göra något kreativt för att se om det finns något outforskat område inom musikteorin. Jag applicerade de nya ackordföljderna på traditionella jazzlåtar och reharmoniserar om dem även för Improvisation. I mitt klingande resultat spelade jag in bakgrunder och melodier samt solon på gitarr där jag applicerade harmoniseringsverktygen. Sedan analyserade jag de aspekter och konsekvenser jag upplevde i processen och diskuterade framför allt min musikaliska utveckling.

Improvisationsundervisning i olika musikgenrer? - Fyra pedagogers undervisningsmetoder i improvisation

Title: Teaching Improvisation in different musical genres My curiosity for teaching Improvisation in different genres emerged when I started playing with musicians who had another musical background than my own. I wanted to acquire a better understanding of what Improvisation means to them and how Improvisation is taught in their genre. The aim of this study is to gain insight into four pedagogues' methods of teaching Improvisation. The four pedagogues represent the genres of jazz, blues, organ music and folk music. I chose these four genres for two reasons.

Får man spela fel? : Studier kring improvisationens betydelse i musikundervisning.

Musical Improvisation is an infinite artistic well. It helps the musician to make a personal performance and lets the music reflect the inner feelings. It is a language with which the performer can adapt the formulation to the specific situation. Yet so many have fear and respect when facing the phenomenon. In this study Dan Alkenäs discusses the advantages and disadvantages of using musical Improvisation as a pedagogical method in school education.

Hitta flow i improvisation : en musikalisk resa genom livet

This project investigates how team sports can be used to include young women in public space aswell as how through the addition of a sporting facility adjacent to three schools can be used as a stepping stone for the young people of Dharavi to have a chance at a brighter future..

1 Nästa sida ->