Sök:

Enkla och positiva inslag i kemiundervisningen i grundskolans tidigare år


Samhällets behov av naturvetenskapliga problemlösningar när de rör kemin ökar mer och mer, men ungdomars kunskaper och intresse för kemi har minskat det sista decenniet. Den kemididaktiska forskningen pekar ofta på brister och även om lärarens praktik har en avgörande betydelse för elevernas lärande är det väldigt lite av lärarens praktiska undervisnings metoder som kommer till tals. Syftet med denna studie är att sammanställa och lyfta fram det positiva i det praktiska arbetssättet som några yrkesverksamma lärare använder sig av för att uppfylla något eller delar av kursmålen i kemi för årskurs 5. Resultatet kan förhoppningsvis användas för att få fler lärare att våga undervisa i kemi i grundskolans tidigare år. Studien genomfördes genom djupintervjuer.Genom att välja en flexibel undervisning där elevernas intresse och förmåga var i fokus kunde lärarna genomföra en undervisning som bidrog till att delar av de beskrivna målen skulle kunna uppfyllas. Elevernas arbete präglades av enkla experiment och diskussioner kring vad som skulle hända, och varför det hände. Det grundläggande naturvetenskapliga arbetssättet med dokumentation av observationer, diskussioner och reflektioner, användes av eleverna vid dessa experiment. Detta är mycket viktigt för att ge pratisk träning i ett logiskt tänkande och kan vara avgörande och ge ramar för elevernas abstrakta tänkande. Även om läraren inte kan ge de rätta förklaringarna eller är osäker på hur djupa förklaringar som kan ges är det viktigt att de låter eleverna få arbeta med de kemiska begreppen.

Författare

Gunilla Åkesson Nilsson

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Institutionen för pedagogik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..