Sök:

Design som marknadskommunikation

En studie om olika fo?retags nyttjande och effekt av estetisk och strategisk design fo?r att sta?rka sitt varuma?rke


Det finns mycket tidigare forskning och litteratur om hur design som kommunikationsmedel kan tilla?mpas i praktiken, ba?de genom estetisk och strategisk design. Da?remot framga?r inte huruvida tilla?mpningen av design som kommunikationsmedel a?r branschspecifik eller generellt ga?llande fo?r fo?retag oavsett bransch. Fo?retag kan nyttja design som ett kommunikationsmedel fo?r att kommunicera sin varuma?rkesidentitet till konsumenterna sa? att deras syn pa? imagen blir liksta?lld med identiteten. Da? na?r fo?retaget ett starkt varuma?rke uppsatsens definition.Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka och ja?mfo?ra hur fo?retag inom olika branscher kan nyttja design, i form av estetisk och strategisk design, med avsikt att kommunicera sin varuma?rkesidentitet till sina konsumenter och skapa ett starkt varuma?rke.Uppsatsen a?r av kvalitativ karakta?r och besta?r av individuella intervjuer och fokusgrupper. De individuella intervjuerna och fokusgrupperna har gjorts med centrala personer fra?n valda fo?retag, designsamarbetspartners samt med fo?retagens konsumenter. Uppsatsens insamlade data har analyserats med en modifiering av the Corporate branding model som teoretiskt ramverk. Denna teori har i sin tur kompletterats med modellerna och teorierna Kapferers varuma?rkesidentitetsprisma, design thinking och Lockwoods kategorier fo?r att ma?ta va?rdet av estetisk design.I slutdiskussionen ja?mfo?rs hur nyttjandet och effekten av estetisk och strategisk design som kommunikationsmedel skiljer sig a?t mellan tva? fo?retag inom olika branscher och huruvida det faktum att de a?r verksamma inom olika branscher pa?verkar. Nyttjandet av design thinking skilde sig a?t da? servicefo?retaget (Sturehof) nyttjade det genomga?ende medan produktfo?retaget (Svenskt Tenn) inte na?dde fram med kommunikation genom design thinking. Effekten av design thinking gick inte att ja?mfo?ra da? nyttjandet skilde sig a?t. Nyttjandet av estetisk design skilde sig ytterst lite a?t mellan de olika fo?retagen, men effekten skilde sig a?t. Fo?rfattarnas fo?rklaring till detta a?r att konsumenterna inte sta?ller lika ho?ga krav och inte fo?rva?ntar sig samma grad av estetisk design pa? en restaurang som de go?r pa? en inredningsbutik. Design hos ett produktfo?retag inom inredningsbranschen anses vidare som en sja?lvklarhet, men hos ett tja?nstefo?retag inom restaurangbranschen anses det vara en konkurrensfo?rdel. Sammanfattningsvis menar fo?rfattarna att denna underso?kning visat att design, oavsett bransch, bo?r nyttjas i sin helhet med sa?va?l strategisk som estetisk design fo?r att na? ett starkt varuma?rke. 

Författare

Frida Hanson Franchell Sandra Andersson

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..