Sök:

BARNS TECKNINGAR

En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande


Vårt intresse har varit att undersöka och beskriva hur barn i förskolan uppfattar hanteringen av fritt skapande teckningar. För att studera detta har vi valt att fokusera på hur förskolebarnens teckningar hanteras av förskolepersonal och andra pedagoger efter att de är klara genom att intervjua barn. Syftet med studien är att undersöka och beskriva förskolebarns uppfattningar av hanteringen av deras teckningar inom förskolans verksamhet. Frågeställningen blir därmed ?Hur uttrycker förskolebarn i åldrarna 4-5 år sin delaktighet och sitt inflytande gällande hur deras teckningar hanteras av förskollärare som dokumentation??.Metoden som används är en kvalitativ intervju av totalt 17 barn som deltagit i sammanlagt nio intervjuer där antalet barn har varierat i varje grupp.Resultatet visar på att barnen uppfattar sina teckningar som fina och därför ska de placeras på förskolans väggar så att både barn och närstående vuxna kan beskåda deras alster. De uppfattar att det främst är pedagogen som tar beslut om val av teckningar samt var de ska placeras på väggarna. Beroende på när i processen teckningarna granskas av förskolepersonalen varierar barnens delaktighet och inflytande. När teckningarna skapas är delaktigheten och inflytandet stort hos det enskilda barnet, men minskar desto längre skapandeprocessen fortgår, eftersom dessa teckningar oftast skapas utan förskolepersonalens vetskap eller intresse. Resultatet har även analyserats utifrån begreppen barnsyn, barnperspektiv samt barns perspektiv för att fånga barnens egna tankar.

Författare

Maria Sandell Marie Johansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..