Sök:

Sökresultat:

91 Uppsatser om Trikćplagg - Sida 1 av 7

FRÅN STILLEBEN TILL MÖNSTER - En studie i översĂ€ttandet av draperade plagg till tvĂ„dimensionella konstruktioner

Det finns sparsamt med litteratur om arbetet med draperade plagg ur en mönsterkonstruktörs synvinkel. Dessutom tar majoriteten av mönsterkonstruktionsundervisningen sÀllan upp drapering i ett tidigt stadie (om över huvud taget). Rapportens syfte Àr att undersöka hur en mönsterkonstruktör kan gÄ tillvÀga för att översÀtta draperade plagg till reproducerbara tvÄdimensionella mönster. Som underlag för studien har tre plagg draperade pÄ docka av en extern handledare anvÀnts. Det första plagget Àr en vÀvd klÀnning, det andra en klÀnning i trikÄ och det tredje en quiltad vÀst.

FRÅN STILLEBEN TILL MÖNSTER

Det finns sparsamt med litteratur om arbetet med draperade plagg ur en mönsterkonstruktörs synvinkel. Dessutom tar majoriteten av mönsterkonstruktionsundervisningen sÀllan upp drapering i ett tidigt stadie (om över huvud taget). Rapportens syfte Àr att undersöka hur en mönsterkonstruktör kan gÄ tillvÀga för att översÀtta draperade plagg till reproducerbara tvÄdimensionella mönster. Som underlag för studien har tre plagg draperade pÄ docka av en extern handledare anvÀnts. Det första plagget Àr en vÀvd klÀnning, det andra en klÀnning i trikÄ och det tredje en quiltad vÀst.

Visuell kommunikation- sÀljfrÀmjande ÄtgÀrd för ökad försÀljning av miljövÀnliga plagg i butik

I denna uppsats om visuell kommunikation kommer olika teorier att tas upp, vi har genomfört intervjuer med kunder, gjort observationer i butiker och sammanstÀllt fakta för att ta reda pÄ hur en förbÀttrad visuell kommunikation av de miljövÀnliga plaggen kan pÄverka konsumenter att handla mer miljövÀnligt. Engelsk titel: Visual communication- sales promotion of eco-friendly garments in storesEngelska nyckelord: Visual communication, Sustainability, Environmental clothing, Consumer behaviorSammanfattning pÄ engelska:.

Vem vill gÄ en mil för att skÀnka sin textil?

Att vÀrldens konsumtion leder till stora pÄfrestningar pÄ miljön Àr ingen nyhet, och eftersom det Ärligen produceras cirka 80 miljarder plagg Àr textilbranschen en stor bidragande faktor. KlÀder har dessutom en relativt kort livstid i dagens samhÀlle, innan konsumenterna vÀljer att bortskaffa dem för att följa nya modetrender och fÄ mer plats i garderoben. En stor mÀngd av bortskaffade klÀder ges bort eller skÀnks till bÀttre behövande. Dock finns det fortfarande klÀder som ocksÄ slÀngs i hushÄllssoporna, trots att upp till 95 procent av slÀngda plagg skulle kunna ÄteranvÀndas eller Ätervinnas.Syftet med denna studie var dÀrför att undersöka hur unga svenska kvinnor gör nÀr de bortskaffar klÀder, och varför de vÀljer de alternativ de gör. Studien har genomförts med en kvalitativ metod och det empiriska materialet samlades in genom en förundersökning samt via sju semistrukturerade intervjuer.Resultatet visade att unga kvinnor bortskaffar klÀder som de har tröttnat pÄ, som Àr trasiga eller som upplevs som ofrÀscha.

Veck, stygn och fiberoptiskt ljus

Veck, stygn och fiberoptiskt ljusJag arbetar med att bygga upp egna och manipulera redan fÀrdiga material. Att integrera material, kropp ochplagg intresserar mig. I examensarbetet har jag utformat en egen metod, för att med stygn forma textilamaterial sÄ att de pÄ bestÀmda sÀtt förhÄller sig till kroppen. Metoden kom jag fram till under ett lÀngreprojekt dÀr jag undersökte plissering och smock.Mitt arbete Àr en skissprocess i förÀndring, formulerad i relation till tradition. VÀrdefullt för mig Àrhantverket, kunskapen om de textila teknikerna, den svenska traditionen men ocksÄ kopplingar till andralÀnder.

Ägg

I examensarbetet ÄGG har jag testat att anĂ€nda en sökande och experimentell instĂ€llning till textila material och tekniker som utgĂ„ngspunkt för att formge en kollektion plagg. Som inspitration och utgĂ„ngspunkt för arbetet med material och teknik har jag anvĂ€nt mig av Ă€gget, dess material och funktioner..

Modebloggars inflytande över konsumtionen inom den textila detaljhandeln

Modebloggar Àr ett fenomen som har fÄtt bÄde ris och ros. Medans en del avfÀrdar det sÄ har mÄnga företag insett fördelarna med att anvÀnda sig utav bloggar. De kan pÄ ett billigt sÀtt fÄ reklam som trÀffar exakt rÀtt mÄlgrupp. Att bloggare Àven skriver om företag av egen vilja kan ge företag extra marknadsföring, om det Àr en positiv text. NÀr en stor bloggare rekommenderar ett plagg i sin blogg tar det inte lÄng tid innan det Àr slut i butik.

The Black Dahlia

Svenskorna Ă€r kĂ€nda vĂ€rlden över för att vara bĂ„de modemedvetna och trendkĂ€nsliga. Vi lĂ€ser trendtidningar, modebloggar, och Ă€lskar att shoppa. Åren efter gymnasiet kanske vi lĂ€ser vidare eller skaffar oss ett jobb utan kvalifikationskrav. Detta gör att vi föredrar att handla vĂ„ra modeplagg sĂ„ billigt som möjligt. SĂ„kallat ?fast fashion?, plagg med hög trendfaktor som bara anvĂ€nds en sĂ€song, Ă€r det som sĂ€ljer allra bĂ€st just nu.

TidsmÀssig effektivitet vid produktion av ett plagg i finstickad trikÄ

Textilindustrin Ă€r en industri som stĂ€ndigt vĂ€xer och utvecklas. År 1995 introducerade det japanska företaget Shima Seiki den första maskinen med de tekniska egenskaperna, som gjorde det möjligt att producera ett trikĂ„plagg med complete garment teknik. Denna introduktion revolutionerade tillverkningstekniken för dessa plagg. Denna studie har skrivits som ett examensarbete pĂ„ kandidatnivĂ„ inom Textilingenjörsprogrammets avslutande del pĂ„ Högskolan i BorĂ„s. Studiens huvudsakliga syfte var att undersöka vilket produktionssĂ€tt som var mest effektivt tidsmĂ€ssigt vid produktion av ett plagg i finstickad trikĂ„, ur ett supply chain perspektiv.

Second hand- och vintageklÀder Vs. Nyproducerade klÀder - En studie kring huruvida köp av andrahandsklÀder leder till lÀgre konsumtion av nyproducerade plagg.

I dagens Sverige konsumeras Ärligen stora mÀngder klÀder. Nyproduktion av textil har en betydande miljöpÄverkan med bland annat stor ÄtgÄng av vatten samt mÀngder av kemikalier. Ett alternativ till allt nyproducerat skulle kunna vara andrahandsmarknaden för klÀder.Syftet med studien Àr att undersöka om de kvinnliga kunderna hos butikerna Myrorna och Beyond Retro konsumerar fÀrre nyproducerade plagg för att de konsumerar second hand- och vintageklÀder.Vi har anvÀnt oss utav en kvantitativ undersökning dÀr vi intervjuat totalt hundra stycken respondenter i anslutning till Myrorna och Beyond Retros butiker. Vidare har vi genomfört fem stycken kvalitativa intervjuer med vana konsumenter hos ovannÀmnda butiker, för att fÄnga deras resonemang bakom svaren.De kvantitativa intervjuerna visar pÄ att en liten majoritet anser sig konsumera fÀrre nyproducerade plagg för att de konsumerar second hand- och vintageklÀder. Samt att det överhÀngande motivet bakom köpen var att second hand- och vintageklÀder Àr unikt och trendigt.

Conversation clothes: blue elements jacket

I dag kommunicerar vi som aldrig förr. VÄra möjligheter till att vara i kontakt med och interaktivt integrera med andra mÀnniskor vÀrlden över bara vÀxer. Sociala medier i form av exempelvis bloggar, Facebook, Twitter, Xbox Live, Youtube Àr saker som redan Àr ett moment i vardagen för mÄnga. Och ses inte som nÄgot konstigt. Vi lever för att kommunicera och utrycka oss och skapar vÄr egna kommunikativa kultur utifrÄn de behov vi har.

Dynamiskt administrationsgra?nsnitt fo?r tabellredigering

En ökad textilkonsumtion har lett fram till en problematik kring miljöpÄverkan pÄ grund av den ökade mÀngden anvÀnda textilier som ska hanteras efter produkternas död. För att ta till vara pÄ de dyrbara resurser som har anvÀnts för att skapa textila produkter, har intresset för Ätervinning av textila fibrer ökat. Forskningen inom Ätervinning av bomullsfibrer har dÀremot inte kommit tillrÀckligt lÄngt för att produktion av Ätervunna fibrer av hög kvalité ska kunna göras storskalig. Detta speciellt eftersom problem med exempelvis blandfibrer och separerbarhet försvÄrar arbetet. Det finns förÀndringar som kan göras av modeföretag i produktutvecklingsfasen redan idag, vilka kan underlÀtta Ätervinningsprocessen och syftar till att skapa ett slutet system i framtiden.

Evaluation of a cloud-based image analysis and image display system for medical images

En ökad textilkonsumtion har lett fram till en problematik kring miljöpÄverkan pÄ grund av den ökade mÀngden anvÀnda textilier som ska hanteras efter produkternas död. För att ta till vara pÄ de dyrbara resurser som har anvÀnts för att skapa textila produkter, har intresset för Ätervinning av textila fibrer ökat. Forskningen inom Ätervinning av bomullsfibrer har dÀremot inte kommit tillrÀckligt lÄngt för att produktion av Ätervunna fibrer av hög kvalité ska kunna göras storskalig. Detta speciellt eftersom problem med exempelvis blandfibrer och separerbarhet försvÄrar arbetet. Det finns förÀndringar som kan göras av modeföretag i produktutvecklingsfasen redan idag, vilka kan underlÀtta Ätervinningsprocessen och syftar till att skapa ett slutet system i framtiden.

: Levande skyltdockor - - En studie av kommunikationen till kunden via butikspersonalens klÀdsel

I vÄrt arbete har vi valt att titta nÀrmare pÄ butikspersonalens klÀdsel. Vi har varit i kontakt med en mindre modebutik i Varberg, som uppmanar sin personal att endast klÀ sig utifrÄn butikens eget sortiment. Avsikten med vÄrt arbete har varit att svara pÄ hur personalen likt en levande skyltdocka kan kommunicera butikens sortiment och pÄverka kundens köpbeteende. Vi har genomfört intervjuer med bÄde butikspersonal och butikens kunder. Butiken har fÄtt svara pÄ frÄgor som rör deras val av klÀder och hur de upplever att kunder uppmÀrksammar vad de har pÄ sig.

Modebloggares pÄverkan pÄ unga kvinnors köpintention.

Idag vet vi att lÀsandet och skrivandet av bloggar ökat markant de senaste Ären, framför allt bland unga kvinnor. Vidare ser vi en ökad popularitet av modebloggar, dÀr exponering av klÀder och andra produkter, dagligen finns med bland inlÀggen för att inspirera lÀsarna. I denna uppsats har vi undersökt hur inlÀggen i bloggarna pÄverkar unga kvinnors köpintention. Med köpintention menar vi önskan om att vilja köpa nÄgot.Undersökningen genomfördes med hjÀlp av djupintervjuer och en dokumentundersökning. Vi intervjuade tio personer, och intervjuerna innehöll frÄgor om respondenternas bloggvanor, köpbeteende samt informationsspridning.

1 NĂ€sta sida ->