Sök:

Conversation clothes

blue elements jacket


I dag kommunicerar vi som aldrig förr. Våra möjligheter till att vara i kontakt med och interaktivt integrera med andra människor världen över bara växer. Sociala medier i form av exempelvis bloggar, Facebook, Twitter, Xbox Live, Youtube är saker som redan är ett moment i vardagen för många. Och ses inte som något konstigt. Vi lever för att kommunicera och utrycka oss och skapar vår egna kommunikativa kultur utifrån de behov vi har. Kläder var tidigt, redan innan Internets inträde en form av kommunikation som användes för att visa på bl.a. status, grupptillhörighet eller protest mot något. Och är så även idag. Anledningen till att ämnet kommunikativa kläder är så intressant för mig är på grund av att jag vill utmana mig själv att tänka i nya banor vad det gäller kommunikation och arbeta med nya material när det gäller att förmedla budskap. Under min tre år långa utbildning på Luleå tekniska Universitet Mediedesignprogram 180 hp så har jag fått lära mig att grafiskt marknadsföra företag och deras produkter /tjänster. Hjälpa dem att kommunicera utåt mot sin målgrupp. För det är ju just det marknadsföring och reklam handlar om kommunikation. Det jag ville undersöka genom detta examensarbete var vad som skulle hända om jag kombinerade ett klädesplagg kommunikativa möjligheter, med de 5st sinnena (smak, lukt, känsel, hörsel, syn). Och den kommunikation vi medvetet eller omedvetet gör via de här sinnena Är det möjligt att skapa ett kommunikativt plagg och hur skulle ett sådant plagg se ut och kommunicera och interagera med sin omgivning?

Författare

Marie Stenmark

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..