Sök:

Vem vill gå en mil för att skänka sin textil?


Att världens konsumtion leder till stora påfrestningar på miljön är ingen nyhet, och eftersom det årligen produceras cirka 80 miljarder plagg är textilbranschen en stor bidragande faktor. Kläder har dessutom en relativt kort livstid i dagens samhälle, innan konsumenterna väljer att bortskaffa dem för att följa nya modetrender och få mer plats i garderoben. En stor mängd av bortskaffade kläder ges bort eller skänks till bättre behövande. Dock finns det fortfarande kläder som också slängs i hushållssoporna, trots att upp till 95 procent av slängda plagg skulle kunna återanvändas eller återvinnas.Syftet med denna studie var därför att undersöka hur unga svenska kvinnor gör när de bortskaffar kläder, och varför de väljer de alternativ de gör. Studien har genomförts med en kvalitativ metod och det empiriska materialet samlades in genom en förundersökning samt via sju semistrukturerade intervjuer.Resultatet visade att unga kvinnor bortskaffar kläder som de har tröttnat på, som är trasiga eller som upplevs som ofräscha. Som tidigare studier visat var det mest förekommande alternativet att bortskaffa på att skänka kläderna vidare, vilket dock endast gällde hela och rena plagg. Av de plagg som kvinnorna ansåg att ingen annan skulle vilja bära slängde de flesta sina gamla kläder i soporna. Detta berodde framförallt på brist på kunskap om andra möjliga alternativ. Dessutom framkom även att kvinnorna generellt valde de sätten att bortskaffa kläder på som de ansåg vara enklast, varför tillgängligheten av alternativ också var en avgörande faktor.Studien bidrar till att skapa förståelse för konsumenters beteende vid bortskaffning av kläder.

Författare

Sandra Westerdahl Amanda Bernson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..