Sök:

Sökresultat:

919 Uppsatser om Strategiska - Sida 1 av 62

Framgångsrikt ledarskap: delaktighet i det strategiska arbetet - en nyckel till framgång?

Syftet med uppsatsen är att utröna om, på vilket sätt och varför graden av delaktighet i det Strategiska arbetet skiljer sig åt mellan ett kunskapsintensivt tjänstföretag och ett tillverkande företag. Vidare syftar denna uppsats till att beskriva hur framgångsrika företagsledare skapar delaktighet i företagets Strategiska arbete. Studien har genomförts som en fallstudie där insamling av datamaterial skett genom personliga intervjuer och enkäter. Resultatet visar att medarbetarna har större delaktighet i det Strategiska arbetet i det kunskapsintensiva tjänsteföretaget. Det kunskapsintensiva tjänsteföretagets vision, affärsidé, kultur och värderingar, stödjer delaktighet i det Strategiska arbetet i större utsträckning.

Hur strategiska beslut fattas i Försvarsmakten

I den här uppsatsen jämförs Försvarsmaktens sätt att fatta Strategiska beslut med några av de beslutsmodeller och roller som beskrivs inom beslutsteorin. Syftet med uppsatsen är att utifrån teorier inom beslutsteori och kognitiv psykologi förstå logiken bakom Försvarsmaktens Strategiska besluts­processer. Underlaget kommer dels från litteratur inom områdena, från intervjuer samt i viss mån från myndighetsdokument. .

Fattas eller "fattas" strategiska beslut?: en fallstudie av ett innovativt avknoppningsföretag i dess uppstartsfas

Strategiska beslut kan för många företag vara en problematisk process. En beslutsfattare måste ta hänsyn till flera olika faktorer innan denne fattar sitt beslut. Uppsatsen syfte är att identifiera och analysera hur faktorer såsom: långsiktiga mål, osäkerhet, omgivning, information och produktinnovation påverkar beslutsfattare in de Strategiska besluten och dess processer. Den empiriska studien genomfördes med hjälp av en fallstudie på ett nystartat innovativt avknoppningsföretag. Intervjuer och observationer genomfördes med de huvudsakliga beslutsfattarna i företaget.

Strategiska Alliansers potential för Djuice

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..

En studie i grönt, en analys av golfklubbars strategiska arbete

Uppsatsen handlar om golfklubbsbranschen och klubbarna Strategiska arbete. Problematiken i branschen är att måttet på framgång skiljer sig åt mellan de olika aktörerna. Syftet är därför att analysera det Strategiska arbetet i de olika grupperingar som finns inom golfklubbsbranschen, samt att beskriva hur klubbars syn på framgång påverkar detta arbete. Genom egna erfarenheter har uppsatsen växt fram ur empirin. Empirin består av två olika perspektiv dels aktörsperspektivet då vi intervjuat golfklubbsansvariga och dels expertperspektivet där vi intervjuat en expert.

Arbetssätt i strategiska SME-nätverk: en fallstudie av Trähus Aurora Borealis

De har blivit allt vanligare att företag samarbetar i nätverk då konkurrensen på marknaden ökat. Strategiska SME-nätverk används ofta av små och medelstora företag för att bli mer konkurrenskraftig. Syftet med denna uppsats är att förklara hur företag i Strategiska SME-nätverk kan arbeta för att uppnå gemensamma mål samt vilka problem och möjligheter som kan uppstå i detta arbete. För att uppnå detta syfte har vi gjort en fallstudie av nätverket Trähus Aurora Borealis där vi intervjuade sex av de deltagande företagen. Utifrån denna undersökning drar vi slutsatsen att engagemang är en avgörande faktor för att ett nätverk ska fungera.

Arbetssätt i strategiska SME-nätverk: en fallstudie av Trähus Aurora Borealis

De har blivit allt vanligare att företag samarbetar i nätverk då konkurrensen på marknaden ökat. Strategiska SME-nätverk används ofta av små och medelstora företag för att bli mer konkurrenskraftig. Syftet med denna uppsats är att förklara hur företag i Strategiska SME-nätverk kan arbeta för att uppnå gemensamma mål samt vilka problem och möjligheter som kan uppstå i detta arbete. För att uppnå detta syfte har vi gjort en fallstudie av nätverket Trähus Aurora Borealis där vi intervjuade sex av de deltagande företagen. Utifrån denna undersökning drar vi slutsatsen att engagemang är en avgörande faktor för att ett nätverk ska fungera.

Tre strategiska synsätt- en fallstudie av Biovitrum

Problemformulering: Vilka är de bakomliggande faktorerna för den nuvarande strategin?Hur ser de Strategiska processerna ut på Biovitrum?Vad avgör graden av risktagande?Vilka teoretiska modeller har använts i det Strategiska arbetet? Syfte: Syftet med denna uppsats är att studera och analysera Biovitrums strategi och Strategiska processer. Vi ämnar studera i vilken grad som Biovitrum använt sig av de tre Strategiska synsätten som vi definierar i teorikapitlet. Vidare har vi för avsikt att om möjligt komma med förslag till tänkbara nya Strategiska modeller som skulle kunna vara speciellt lämpade för Biovitrum. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie.

Sparbanken Gripens strategiska allianser-en strävan efter att bli en fullsortimentsbank

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..

Strategisk planering i ett litet tjänsteföretag - en fallstudie av IGS

Problemformulering: Hur ser IGS Strategiska process ut och vilken strategisk position har de idag?Hur påverkas företaget av en föränderlig omvärld?Syfte: Utredningens syfte är att studera och analysera IGS Strategiska process samt undersöka hur applicerbara de tre Strategiska synsätten är på fallföretaget ifråga. Vi har även för avsikt att se hur stor effekt den föränderliga omvärlden har på företaget. Med detta som utgångspunkt ämnar vi komma fram till förslag på en modell som visar IGS Strategiska position.Metod: Vi använder oss utav en kvalitativ fallstudie. Det metodiska angreppssätt vi valt är den abduktiva ansatsen.

Strategisk ekonomistyrning utifrån butikschefens perspektiv: en fallstudie av tre stora dagligvarubutiker

En trend inom hela den svenska detaljhandeln är att den blir allt mer koncentrerad till ett mindre antal, men större, aktörer. Detta visar på att det stora inslag av konkurrens som annars har varit detaljhandelns tydliga attribut sakta men säkert minskar. Uppsatsen syftar till att utifrån butikschefens perspektiv identifiera hur den Strategiska ekonomistyrningen kan se ut i större dagligvarubutiker, identifiera hur butikschefen upplever sig styrd av sitt huvudkontor samt att identifiera hur ägarskapet påverkar styrningen av butikschefen. Uppsatsen behandlar den Strategiska ekonomistyrningen utifrån Simons styrmodell samt betydande ägandeformer av dagligvarubutiker. Studien utfördes genom en fallstudie vid tre olika dagligvarubutiker.

Hur MNC:s kan skapa konkurrenskraftig tillväxt i mogna branscher

Titel Hur MNC: s kan skapa konkurrenskraftig tillväxt i mogna branscher Författare Roy Forsberg, Philip Hansson Seminariedatum 2006-01-17 Handledare Gösta Wijk Nivå Kandidatuppsats Problemställning Vilka Strategiska val är avgörande för långsiktig tillväxt för ett Multi National Corporation (MNC) i en mogen bransch?Hur kan resursbaserade Strategiska val skapa konkurrenskraftig tillväxt för ett MNC? Syfte Att visa på hur MNC: s i en mogen bransch kan skapa lönsam långsiktig tillväxt genom Strategiska val utifrån ett mer resursbaserat perspektiv Metod Studien utgår från en explorativ studie med en kvalitativ fallstudie med djupintervjuer som primär datainsamlingsmetod. Slutsatser Ett företags uppsättning av resurser och förmågor är alltid unik. Genom att utgå från dessa resurser och förmågor vid de Strategiska valen och sedan applicera dessa där lönsamhetspotentialen är störst skapas ett finansiellt utrymme som sedermera ligger till grund för en långsiktig och konkurrenskraftig tillväxt. Det är dock viktigt att resurserna klarar Barneys VRIO-test för att en sådan strategi skall fungera.

Globala problem : lokala lösningar - En studie av småföretagares strategíska arbete

Bakgrund: Mycket finns skrivetkring strategiarbete i större företag men míndre om hur små företag tänker och agerar strategiskt. Därför är det av vikt att öka kunskapen om hur det Strategiska arbetet bedrivs i dessa företag, för den akademiska världen, företagarna själva samt deras intressenter. Syfte: Denna uppsats syftar till att bidra med kunskap om och förståelse för småföretagarnas Strategiska arbete. Genomförande: Företagsledaren i småföretag är den person som enskilt har mest makt att påverka företagets handlingar. Uppsatsen baseras därför på en kvalitativ undersökning av företagare i 14 sörmländska småföretag.

Strategiskt arbete i unga svenska modeföretag - en fallstudie av ACNE Action Jeans AB, Filippa K AB och Nudie Jeans AB

Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka och jämföra fallföretagens Strategiska arbete, beskriva och analysera detta. Vi ämnar göra detta genom att finna och använda de strategiteorier och modeller som på ett mest adekvat sätt förklarar och beskriver hur våra fallföretags Strategiska arbete sker. Vi har använt oss av en kvalitativ metod med intervjuer av personer på fallföretagen samt personer i klädbranschen PROBLEMFORMULERING:Vad karaktäriserar det övergripande Strategiska arbetet inom fallföretagen? Vilka specifika delar av det Strategiska arbetet är särskilt viktiga för fallföretagen? Skiljer sig det Strategiska arbetet åt mellan de olika fallföretagen? Hur har fallföretagens Strategiska arbete förändrats över tiden? Vilka teorier och modeller belyser och förklarar bäst fallföretagens Strategiska arbete? SLUTSATSER:Det mest essentiella för våra fallföretag är deras resursbas och att denna strategiskt utnyttjas väl genom resurskonfigurationer och dynamiska förmågor. De viktigaste resurserna är; designers, företagskunnande, företagskultur och varumärke.

Strategiska profiler - ett ramverk för analys

Vårt syfte med denna uppsats är att ta fram ett teoretiskt ramverk som skapar förståelse för vilka faktorer som är relevanta vid beslut rörande ett företags Strategiska profil. Detta har vi gjort genom att undersöka ett antal strategiteorier och tagit med dem som vi anser vara relevanta vid den typen av analys som vi ämnar studera. De flesta av teorierna är tämligen vedertagna Strategiska teorier medan andra härrör ur beslutvetenskapliga kretsar. Eftersom det finns variabler både i den interna och i den externa omgivningen som påverkar ett företags Strategiska profil redogör vi för områdena var för sig. Vidare har vi använt oss av företaget Expert som referensföretag för att ge exempel på hur det kan fungera i verkligheten.

1 Nästa sida ->