Sök:

Fattas eller "fattas" strategiska beslut?

en fallstudie av ett innovativt avknoppningsföretag i dess uppstartsfas

Strategiska beslut kan för många företag vara en problematisk process. En beslutsfattare måste ta hänsyn till flera olika faktorer innan denne fattar sitt beslut. Uppsatsen syfte är att identifiera och analysera hur faktorer såsom: långsiktiga mål, osäkerhet, omgivning, information och produktinnovation påverkar beslutsfattare in de strategiska besluten och dess processer. Den empiriska studien genomfördes med hjälp av en fallstudie på ett nystartat innovativt avknoppningsföretag. Intervjuer och observationer genomfördes med de huvudsakliga beslutsfattarna i företaget. De slutsatser vi fann var att långsiktiga mål har stor betydelse för det strategiska beslutsfattandet och dess processer. Faktorer såsom omgivning, information och produktinnovation påverkar även beslutsfattarna i deras strategiska beslut och dess processer. Däremot påverkar inte osäkerhet till lika stor del som teorin förespråkar. Ytterligare en viktig faktor som påverkade beslutsfattarna i deras strategiska beslut visade sig vara aktörernas intuition.

Författare

David Lindström Krister Pedersen

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..