Sök:

Sökresultat:

12 Uppsatser om Nyintroduktioner - Sida 1 av 1

Nyintroduktioner pa? den svenska aktiemarknaden : Bo?rstrendens betydelse fo?r nyintroduktioners la?ngsiktiga prestation

Tidigare forskning visar att Nyintroduktioner o?veravkastar den fo?rsta handelsdagen men underpresterar relativt ett ja?mfo?rande index pa? la?ngre sikt. Enligt den effektiva marknadshypotesen a?r det inte mo?jligt att fo?rutse prisro?relser i marknaden med hja?lp av information som redan a?r tillga?nglig fo?r allma?nheten. Denna studie underso?ker om det finns en avvikelse fra?n den effektiva marknadshypotesen pa? den svenska aktiemarknaden fo?r Nyintroduktioner beroende pa? bo?rsens trendla?ge.

Nyintroduktioner på svenska handelsplatser : Har nyintroduktioner genererat högre avkastning än NASDAQ OMXSPI?

Denna studie har genomförts i syfte att undersöka huruvida Nyintroduktioner generar en överavkastning i förhållande till OMXSPI på svenska handelsplatser under en börsuppgång och en börsnedgång för olika tidsintervall och branscher. Studien har undersökt Nyintroduktioner genomförda under tidsperioden Q1 2004 till Q2 2009. Syftet har för avsikt att utmynna i huruvida Nyintroduktioner vid svenska handelsplatser är effektiva och om investerare kunnat utnyttja eventuella ineffektiviteter som investeringsstrategier.Undersökningen är en eventstudie baserad på en kvantitativ metod där korrigerade historiska aktiekurser har inhämtats och beräkningar har genomförts med hjälp av två metoder, den genomsnittliga abnormala avkastningen och den genomsnittliga abnormala avkastningen för en buy-and-hold strategi, för att säkerställa en hög validitet i studien.Slutsatsen påvisar att investerare som investerat i Nyintroduktioner på AktieTorget under börsuppgången hade kunnat utnyttja den något lägre grad av effektivitet utifrån en buy-andhold strategi på tre månader och erhållit en genomsnittlig signifikant överavkastning gentemot OMXSPI på 32,6 procent. En investerare som valt att investerare i Nyintroduktioner utifrån en buy-and-hold period på tre månader på Alternativa Aktiemarknaden under börsnedgången hade i genomsnitt erhållit en signifikant överavkastning på 11,8 procent. För den investeraren som inte tagit hänsyn till när introduktionen genomförts och investerat i Nyintroduktioner på AktieTorget utifrån en buy-and-hold period på en månad hade i genomsnitt erhållit en signifikant överavkastning på 18,2 procent..

Nyintroduktioner på Stockholmsbörsen - prissättning och värdeutveckling på lång sikt

Uppsatsen analyserar Nyintroduktionerna på Stockholmsbörsen mellan 1992 och 1995 och deras prissättning och värdeutveckling på 10 års sikt i syfte att undersöka hur kapitalmarknaden historiskt sett har lyckats med att marknadsprissätta företag som har sökt sig till börsen. Central för analysen är hypotesen om informationseffektivitet vid prissättningen av Nyintroduktioner och den därav följande värdeutvecklingen. Resultaten påvisar inga systematiska avvikelser ifrån de förväntade avkastningarna enligt CAPM. Informationen om nyintroduktion i kombination med egenskapar som MV, P/B, betavärden, börsklimat under introduktionsåret eller branschtillhörighet räcker inte för att framgångsrikt tillämpa aktiva handelsstrategier som realiserar signifikanta överavkastningar under något av de 10 åren som följer på nyintroduktionen eller över hela livslängden upp till 10 år..

Nyintroduktioner på börsen ? En kvantitativ undersökning av underprissättningar vid nyintroduktioner på Stockholmsbörsen åren 2000-2006

När ett företag skall introduceras på börsen sker en så kallad Initial Public Offering. Det innebär att företaget får en marknadsplats där handel av företagets aktier kan ske på någon av Stockholmbörsens handelslistor, vilket innebär att allmänheten erbjuds att teckna aktier i bolaget. Det vanligaste skälet till att introduceras på börsen anses vara att få tillgång till expansionskapital. Intresset för Nyintroduktioner och antalet Nyintroduktioner har ökat de senaste åren. Tidigare studier har visat på att underprissättning föreligger vid prissättningen på aktien vid nyintroduktionen på världens alla börser.

Nordisk börs: ökat inflöde av riskkapital?

Studien undersöker huruvida den nybildade nordiska börsen kommer att få någon påverkan på svenska företags chanser att införskaffa nordiskt riskkapital vid en nyintroduktion. Studien antar en kvalitativ ansats, med intervjuer som huvudsaklig metod för datainsamling. Intervjuer utfördes med åtta stycken investmentbanker som respondenter..

Target Costing i medelstora tillverkande industriföretag?

Dagens marknad tillåter inte många misstag. Produkter och tjänster måste möta kundernas behov för att bli framgångsrika. Produktutveckling måste därför primärt vara driven av kundernas behov hellre än av teknologiska möjligheter. Target Costing är en teknik för att strategiskt leda företag till framtida vinst. Genom att göra en uppskattning av det framtida försäljningspriset på en föreslagen produkt och därefter subtrahera den vinst man vill uppnå kan företaget räkna fram sin Target Cost.

Nyintroduktioner på Nasdaq OMX Stockholm ? En studie om underprissättning och risk

I takt med att företag växer och etableras på marknaden brukar förr eller senarefrågan om en börsnotering bli aktuell. Primärt torde detta vara ett tillvägagångssättför anskaffning av kapital vilket får till följd att nya investeringar kan genomförasoch tillväxtmöjligheter öppnas. En börsintroduktion är dock en svår ochomfattande process där det emitterande bolaget ställs inför en rad kompliceradeoch svåra val. Ett sådant val är vilken marknadsplats bolaget ska noteras på, enbörs eller en handelsplattform. Vidare behöver en rad samarbetspartners anlitasför att introduktionen ska bli verklighet.

IPO vs AFGX En jämförande studie av företag som genomför nyintroduktioner och Affärsvärldens Generalindex under perioden 1994-2004

Sammanfattning Hur utvecklas kursen vid en nyintroduktion i jämförelse med Affärsvärldens generalindex (AFGX)? Uppsatsen redovisar utvecklingen för 57 aktier vid introduktionsdagen, efter en dag, en vecka en månad, tre månader och ett år. Slutsatsen är att det finns skillnader, de är signifikanta efter en dag och efter ett år. Efter en dag har kursen i genomsnitt gått ner ett antal procentenheter och för AFGX var motsvarande genomsnitt svagt positivt. Efter ett år är skillnaden mycket stor med 94 % i avkastning för nyintroducerade aktier och 13,1 % i avkastning för AFGX.

Underprissättning - En studie i prissättning och initial kursförändring vid börsintroduktioner

Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ett företags aktiekurs påverkas under de första handelsdagarna efter en börsintroduktion och om det förekommer en underprissättning. Vi vill vidare undersöka de mekanismer som ligger bakom en introduktion och vilka faktorer som spelar in på den initiala kursförändringen. Vår ansats har varit deduktiv och vi har använt oss av både en kvantitativ och en kvalitativ metodansats. De teorier som vi har utgått ifrån är de som finns inom området underprissättning. Teorierna behandlar främst förklaringar till varför en underprissättning sker.

Privata försäljningar kontra börsintroduktioner -En studie av prisskillnader mellan privata bolagsförsäljningar och börsintroduktioner under perioden 1998-2005

Det finns många anledningar till varför bolag avyttras, oavsett anledningen ställs man inför frågan: på vilket sätt skall bolaget avyttras för att få så bra betalt som möjligt? I praktiken finns det förenklat två olika huvudalternativalternativ, antingen säljer man till en privat aktör eller till allmänheten via en börsintroduktion. Varje år sker det i genomsnitt ett tiotal Nyintroduktioner på Stockholmsbörsen och utöver dessa noteras kontinuerligt mindre bolag vid andra börser som exempelvis aktietorget. När det gäller privata bolagsförsäljningar så rör det sig om hundratals uppköp varje år. Genom en studie av, huvudsakligen, historiska P/E-tal söker vi svar på problemformuleringen: Finns det något sätt för säljaren att se om han får högst köpeskilling vid en börsintroduktion kontra en privat bolagsförsäljning? Syftet är att resultaten av vår undersökning skall kunna användas vid beslutsfattande inför avyttring av ett bolag.

Vad händer med aktiepriset efter en nyintroduktion? : En kvantitativ analys av nyintroduktionerna på Stockholmsbörsen mellan åren 2000 och 2005.

En börsintroduktion innebär att företag erbjuds en marknadsplats för handel av företagets aktier. I denna uppsats undersöks vad som händer med en aktie då den har introducerats på börsen. Undersökningen baseras främst på två kvantitativa undersökningar, varav den första är en eventstudie som undersöker effekten av hur en specifik händelse påverkar ett företags värde. Den andra undersökningen består i att med hjälp av företagens prospekt granska företagens bakomliggande motiv för en nyintroduktion. Studien fokuserar specifikt på Stockholmsbörsen och på alla företag som nyintroducerats på börsens A- och O-listor mellan åren 2000 och 2005.Syftet med uppsatsen är dels att uppmärksamma aktiers svängningar i samband med och efter en nyintroduktion samt att undersöka vilket samband det har med prissättningen av aktierna och bakomliggande motiv för introduktionen.Vi har undersökt avvikelseavkastningen vid tre olika tillfällen för att se hur aktien har utvecklats efter introduktionen.

Standardisering av en analysmetod och introducering av ett simuleringsverktyg på Gestamp HardTech

Gestamp HardTech är en ledande tillverkare av säkerhetskomponenter för bilindustrin. Genom att presshärda stolpar och sidokrockskydd är det möjligt att ge komponenterna de egenskaper som kunderna söker. Den berörda produktfamiljen kräver bearbetning enligt flödet; stansning, presshärdning, fixturblästring och laserskärning där den även emballeras. Bakgrunden till att studien har utförts är på grund av företagets avsaknad av en uppdaterad och standardiserad analysmetod vid Nyintroduktioner av produkter. De saknar även möjligheten att djupare analysera ett produktflöde och visualisera flaskhalsar via en produktionssimulering.