Sök:

Nyintroduktioner på börsen ? En kvantitativ undersökning av underprissättningar vid nyintroduktioner på Stockholmsbörsen åren 2000-2006


När ett företag skall introduceras på börsen sker en så kallad Initial Public Offering. Det innebär att företaget får en marknadsplats där handel av företagets aktier kan ske på någon av Stockholmbörsens handelslistor, vilket innebär att allmänheten erbjuds att teckna aktier i bolaget. Det vanligaste skälet till att introduceras på börsen anses vara att få tillgång till expansionskapital. Intresset för nyintroduktioner och antalet nyintroduktioner har ökat de senaste åren. Tidigare studier har visat på att underprissättning föreligger vid prissättningen på aktien vid nyintroduktionen på världens alla börser. Syftet med uppsatsen är att undersöka om det föreligger underprissättning på de nyintroduktioner som skett mellan 2000-2006 på Stockholmbörsens listor Large, Medium och Small Cap, och om underprissättningen skiljer sig mellan branscherStudien består av 32 nyintroduktioner och vi har undersökt avkastningen vid ett antal tillfällen efter introduktionen. Dels den första dagen för att bedöma underprissättningen och dels de fyra följande dagarna för att se vid vilket tillfälle det lämpar sig bäst att sälja aktien för att tjäna så mycket som möjligt. Även ett år har undersökts för att se hur aktien utvecklat sig på längre sikt.Studien visar att det fortfarande förekommer underprissättning på nyintroduktioner under den undersökta perioden med 2,4 procent. Denna nivå är betydligt lägre än tidigare studier som uppvisat underprissättningar på 11 och 36 procent för första handelsdagen. Underprissättning varierar avsevärt mellan branscher men studien har inte kunnat dra några samband med tidigare studier, utan skillnaderna branscherna emellan beror antagligen mycket på vad som är populärt för tillfället. Ett år efter nyintroduktionen har aktierna gått ner 2,9 procent, detta får ses som ett misslyckande från företagens sida. Företagen har inte lyckats prestera tillräckligt bra på lång sikt. Inte heller har de lyckats hålla uppe intresset för bolaget. Slutsatsen är att deltar man i en nyintroduktion och är ute efter att göra ?snabba klipp? är det bäst att sälja av aktierna efter den tredje handelsdagen eller behålla på längre sikt än ett år.

Författare

Erik Herlin Johan Johansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..